Popcornový mozek má čím dál tím více lidí. Příčinu najdete ve vaší kapse

Přidat na Seznam.cz

Máme tendence porovnávat svůj život a náladu s těmi, které sledujeme na sociálních sítích. Vnímáme obrázky ze zpravodajství. I když tvrdíme, že tomu tak není, tak malá semínka pochybností přesto mohou být zaseta. To, čím krmíme své oči, nás prostě ovlivňuje.

70 % Američanů je pravidelně online, což je číslo, které se bude pravděpodobně ještě zvyšovat. Doba si to prostě žádá. Zaměstnavatelé chtějí, abychom byli online, spousta povinností je navázána na moderní technologie. Vyhledávače nám servírují zprávy. Sociální sítě cílí přesněji na naše téma nebo i zákeřněji na naše nedostatky. Drtivá většina lidí je denně ovlivňována nejen tím, co se děje v jejich okolí, ale příliš velkou měrou i tím, co se děje u naprosto neznámých lidí a v dalekých koutech světa.

Sociální sítě budují náš obraz

Proč si zakládáte sociální sítě? V lepším případě je váš Instagramový účet jen deníčkem pro vaše vzpomínky a pár přátel, v tom horším je to nutnost k vaší pracovní prezentaci nebo si na tom budujete (v podstatě neexistující) sebeobraz naprosté dokonalosti.

Až příliš často vzniká, zejména v mládeži, pocit, že vlastně za nic nestojí, když nevypadají, nežijí nebo se nechovají  jako hvězdy nebo nemají tak skvělou dovolenou jako ten či onen na Instagramu. Obraz na sociálních sítích ale často není pravdivý. Co tam vizuálně vidíme, není obraz skutečného světa, je to nastylizovaný svět daného člověka. Ale v nás to vyvolá silnou emoci – proto se nám ten obraz silněji vtiskne do paměti.

Trend ukazovat rozcuchaný obličej a neustlanou postel

Snad jsou to první vlaštovky, ale na sociálních sítích se objevují nové trendy. Ukazují, že život je jiný. Že rozcuchané vlasy jsou pravda. Neustlaná postel je normální, oteklý obličej po ránu je normální. Vytahané tepláky. Studená večeře a x dnů neuklizená koupelna také.

Normálností bojujeme proti pozlátku? Snad situace, kterým jsme denně vystaveni, budou pro náš mozek vzpruhou a lépe si ze sérií reelsek zapamatujeme právě tu postel… a tu neumytou koupelnu. Ozdravný trend sází na to, že si víc zapamatujeme to, s čím můžeme souznít ve stylu „však ano, taková jsem taky já“!

Zmatená žena u počítače čte útočné komentáře.
Zmatená žena u počítače čte útočné komentáře Zdroj Shutterstock

Jak nahlížet na to, co lidé prezentují na sociálních sítích?

Lidé často, více než si myslíte, budují své sociální sítě za účelem návštěvnosti, čísel, dosahů, protože buď si již svou prezentací vydělávají nebo je to jejich budoucím cílem. Takové obrázky, fotky a videa nejsou poháněna upřímností, ale jednoduše ziskem.

To je důvod, proč to, co vidíte na sociálních sítích, je spíše cílená propagace čehokoliv za účelem zisku, než dobrodiní pro sledující.  Má smysl takové obrázky konzumovat ve velkém?

Ovlivňuje nás i zpravodajství a „popcornový“ mozek

Stoupá obecně deprese naší společnosti a vedou se diskuze, zda za to může naprosto přetížený mozek. Informacemi. Z drtivé většiny zbytečnými informacemi. Tragédiemi. Strašením.

Za jeden den se toho na nás nahrne více než na naše předky za celý rok. Jak dlouho to může zůstat bez následků?

Získáváme tak postupně, plíživě pocit, že svět je v podstatě nebezpečné místo, lidé nenávistní a útoční stejně jako v komentářích, jež si sebemrskačsky pročítáme… na prstech jedné ruky spočteme a vzpomene si na to, jaký článek nás potěšil.

Popcornový mozek je termín, který se objevil nedávno, souvisí s trvalou přetížeností mozku informacemi, závislostí na rychlém dopaminu, v podstatě stresová závislost na okamžitém uspokojení formou informací, obrázků, podnětů. Následuje jen krátký pocit uspokojení, brzy saháme po mobilu znovu a místo smysluplnosti pociťujeme stále větší stres a prázdno, mozek pocitově máme plný rozpukaného popcornu…

žena má depresi
Sociální sítě nám zhoršují náladu Zdroj Shutterstock

Omezte čas na sociálních sítích, dejte si detox

Jak ozdravit své vnímání světa? Cíleně si dejte digitální detox. Nejprve půl dne, pak třeba den, nebo více. Nebo půldne častěji, několikrát za týden.

Detox znamená žádné sociální sítě ani zpravodajství (e-mail můžeme tolerovat). Nic z toho není důležité… schválně, vzpomeňte si právě teď, jaké informace jste načerpali od rána? Kolik z nich si pamatujete? Většina je pryč, ale zanechala emoční otisk. Obrázky, texty, emoce: to vše za ten den ovlivnilo naši náladu.

Upravte si algoritmy, vyžaduje to sice čas a trpělivost, ale vymažte, zakažte, „chci méně zobrazovat“ všechno, co uznáte za zbytečné nebo rozrušující. Algoritmus nabídek a sledování by se měl mírně zlepšit a nervy drásající zprávy a příspěvky vám nenabízet. Nebo, minimálně ne tak často.

Protože náš mozek si pamatuje to, co vidí. Co jím projde, zanechá emoci. Emoce tvoří naši náladu.

Zdroje: scienceofmind.org, psychologytoday.com, edition.cnn.com