MotorGuru.cz
  • Nejnovější články
Zdroj

Pomáhá pohon 4×4 v zatáčkách?

4x4, Octavia, Škoda

Někdo má pocit, že pohon všech čtyř kol pomáhá lépe vybrat zatáčku a někdo zase říká, že je to nesmysl. Jak to vlastně je?

Dejme si příklad. Třeba Octavie třetí generace může být náhon 4×4 v zatáčkách skutečně nápomocný. Na rozdíl od prvních Octavií s pohonem 4×4 používá Octavia III mezinápravovou spojku Haldex V (po změně vlastníka je to vlastně spojka Borg Warner), která velmi úzce spolupracuje se stabilizačním systémem, který dokáže v zatáčkách aktivně přenášet větší točivý moment na vnější zadní kolo přibrzďováním každého kola (ale také aktivně přerozděluje výkon mezi nápravy), jak napsal server Buyacar.

Foto: Škoda

Na sněhu nebo ve vodě se tak Octavii snáze „utrhne“ zadní část a pomůže vozu zatočit do směru zatáčky (v kombinaci se stejnými zásahy na přední nápravě). Pokud totiž Octavia první generace provedla stejný manévr a připojila zadní kola na základě prokluzu předních kol (proaktivní připojení zadních ještě neuměla), měla uzavřená mezinápravová spojka tendenci protáčet obě nápravy stejně, což ještě zvýšilo nedotáčivost vyvolanou prokluzem předních kol.

Ano, „pod plynem“ dokáže Octavia III zatáčet svižněji než její verze s pohonem pouze předních kol, a to i na suchém povrchu. Je to proto, že u verze 4×4 se většina trakce přesouvá na zadní kola, zatímco lehké přední pneumatiky si zachovávají větší část síly v řízení a jsou schopny přenášet větší odstředivé síly v zatáčce. Podobným způsobem však dokázal přerozdělovat výkon již Haldex IV (od roku 2010).

Foto: Haldex

Co je to „proaktivita“?

Proaktivita mezinápravové spojky znamená její předvídavost, tj. schopnost zapnout pohon zadních kol, aniž by přední kola prokluzovala. Tato funkce byla již součástí systému Haldex IV, který při každém zrychlení (i na suchém asfaltu) preventivně připojoval pohon zadních kol. Není také žádným tajemstvím, že „čtyřka“ Haldex je v praxi citlivější než její novější generace bez tlakové nádrže.

Řídicí jednotka pohonu 4×4 naopak odpojuje zadní pohon například při prudkém brzdění, aby parazitní momenty ve spojce nekomplikovaly práci stabilizačního systému. Ve skutečnosti jej ale neodpojuje úplně, pouze spojkám odlehčuje, proto se například při rozdílném huštění pneumatik na přední a zadní nápravě zbytečně zahřívá olej v nich (pokud mají kola stejný průměr a na rovných úsecích se otáčejí stejnou rychlostí, nedochází k prokluzu mezi odpojenými spojkami).

Jedná se o trvalý pohon 4×4?

Úhel pohledu v podstatě není. Ačkoli marketing často zneužívá tuto skutečnost a tvrdí, že pohon mezinápravové spojky 4×4 je stálý, pravdou je, že většinu času zůstává spojka vypnutá a na zadní kola proudí pouze zbytkový točivý moment (i vypnuté lamely mohou „unášet“ zadní kola). Elektronika však spojku během jízdy sepíná velmi často, a to i na suchém povrchu (proaktivně), a v tomto okamžiku lze říci, že pohon je trvalý.

Foto: Škoda

Vyberte si. Mimochodem, Haldex V v Octavii III je schopen přenášet až 3200 Nm (nezaměňovat s točivým momentem motoru na klice, ten přichází na zadní kola vynásobený stálým převodem a převodovým poměrem aktuálního převodu) a je vždy deaktivován nad 180 km/h (kvůli tepelné ochraně).

Lepší rozložení hmotnosti

Dalším významným faktorem, který přispívá k lepší stabilitě v zatáčkách, je vyšší rozložení hmotnosti verze 4×4 na zadní nápravu (u Octavie je to cca +50, resp. 60 kg na zadní nápravu). Díky tomu mají zadní kola lepší přilnavost a stabilizační systém je může více zapojit do „hry“ o stabilizaci vozu. Přidaná hmotnost je také dole u nápravy, takže nemá negativní vliv na těžiště.

Zdroj: buyacar.co.uk


Redaktor: Petr Vyhnánek

cars on road near bridge during daytime

Ukrajinci od včerejška výrazně zkomplikují život lidem na východě Slovenska. O co se jedná?

Zdroj

Takto si ve 40. letech v USA představovali budoucnost. Lokomotiva na kolech budí rozporuplné pocity i dnes

markusspiske

V Polsku vytvořily ceny pohonných hmot nový rekord a bude hůř. Ale pořád stojí méně, než u nás

white and orange car on road during daytime

Diesel do města nepatří. Jak jezdit s dieselem? Pravidla hry se mění s vývojem

Ralphs_Fotos

Prodáváte auto? Umíte napsat inzerát? Přinášíme tipy, jak na to

Mikes-Photography

U vybitého elektromobilu uprostřed ničeho s kanystrem k benzínce nevyrazíte. Lze jej nabít pomocí generátoru

Zdroj

Ojetá Felicie. Vyplatí se nad ní ještě uvažovat? Přinášíme tipy, na co se zaměřit

Zdroj

Ferrari F40 z Lega existuje! Dokonce v životní velikosti a váží stejně jako originál

Zdroj

Sezóna začíná. Hledáme zajímavý kabriolet do 250 000 Kč


  • Zdroj: Škoda
Foto:

Čtěte také

  • ZdrojTakto si ve 40. letech v USA představovali budoucnost. Lokomotiva na kolech budí rozporuplné pocity i dnes
  • cars on road near bridge during daytimeUkrajinci od včerejška výrazně zkomplikují život lidem na východě Slovenska. O co se jedná?
  • ZdrojPomáhá pohon 4×4 v zatáčkách?
  • markusspiskeV Polsku vytvořily ceny pohonných hmot nový rekord a bude hůř. Ale pořád stojí méně, než u nás
  • white and orange car on road during daytimeDiesel do města nepatří. Jak jezdit s dieselem? Pravidla hry se mění s vývojem

MotorGuru.cz
  • Pracovní nabídky
  • Kontakty
© MotorGuru.cz 2022
Na našich webových stránkách používáme soubory cookie, abychom vám poskytli nejrelevantnější zážitek tím, že si zapamatujeme vaše preference a opakované návštěvy. Kliknutím na „Přijmout“ vyjadřujete souhlas s použitím VŠECH souborů cookie.
Cookie nastaveníPřijmout
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Vždy povoleno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
ULOŽIT A PŘIJMOUT