Pomáhá pohon 4×4 v zatáčkách?

Přidat na Seznam.cz

Někdo má pocit, že pohon všech čtyř kol pomáhá lépe vybrat zatáčku a někdo zase říká, že je to nesmysl. Jak to vlastně je?

Dejme si příklad. Třeba Octavie třetí generace může být náhon 4×4 v zatáčkách skutečně nápomocný. Na rozdíl od prvních Octavií s pohonem 4×4 používá Octavia III mezinápravovou spojku Haldex V (po změně vlastníka je to vlastně spojka Borg Warner), která velmi úzce spolupracuje se stabilizačním systémem, který dokáže v zatáčkách aktivně přenášet větší točivý moment na vnější zadní kolo přibrzďováním každého kola (ale také aktivně přerozděluje výkon mezi nápravy), jak napsal server Buyacar.

Na sněhu nebo ve vodě se tak Octavii snáze „utrhne“ zadní část a pomůže vozu zatočit do směru zatáčky (v kombinaci se stejnými zásahy na přední nápravě). Pokud totiž Octavia první generace provedla stejný manévr a připojila zadní kola na základě prokluzu předních kol (proaktivní připojení zadních ještě neuměla), měla uzavřená mezinápravová spojka tendenci protáčet obě nápravy stejně, což ještě zvýšilo nedotáčivost vyvolanou prokluzem předních kol.

Ano, „pod plynem“ dokáže Octavia III zatáčet svižněji než její verze s pohonem pouze předních kol, a to i na suchém povrchu. Je to proto, že u verze 4×4 se většina trakce přesouvá na zadní kola, zatímco lehké přední pneumatiky si zachovávají větší část síly v řízení a jsou schopny přenášet větší odstředivé síly v zatáčce. Podobným způsobem však dokázal přerozdělovat výkon již Haldex IV (od roku 2010).

Co je to „proaktivita“?

Proaktivita mezinápravové spojky znamená její předvídavost, tj. schopnost zapnout pohon zadních kol, aniž by přední kola prokluzovala. Tato funkce byla již součástí systému Haldex IV, který při každém zrychlení (i na suchém asfaltu) preventivně připojoval pohon zadních kol. Není také žádným tajemstvím, že „čtyřka“ Haldex je v praxi citlivější než její novější generace bez tlakové nádrže.

Řídicí jednotka pohonu 4×4 naopak odpojuje zadní pohon například při prudkém brzdění, aby parazitní momenty ve spojce nekomplikovaly práci stabilizačního systému. Ve skutečnosti jej ale neodpojuje úplně, pouze spojkám odlehčuje, proto se například při rozdílném huštění pneumatik na přední a zadní nápravě zbytečně zahřívá olej v nich (pokud mají kola stejný průměr a na rovných úsecích se otáčejí stejnou rychlostí, nedochází k prokluzu mezi odpojenými spojkami).

Jedná se o trvalý pohon 4×4?

Úhel pohledu v podstatě není. Ačkoli marketing často zneužívá tuto skutečnost a tvrdí, že pohon mezinápravové spojky 4×4 je stálý, pravdou je, že většinu času zůstává spojka vypnutá a na zadní kola proudí pouze zbytkový točivý moment (i vypnuté lamely mohou „unášet“ zadní kola). Elektronika však spojku během jízdy sepíná velmi často, a to i na suchém povrchu (proaktivně), a v tomto okamžiku lze říci, že pohon je trvalý.

Vyberte si. Mimochodem, Haldex V v Octavii III je schopen přenášet až 3200 Nm (nezaměňovat s točivým momentem motoru na klice, ten přichází na zadní kola vynásobený stálým převodem a převodovým poměrem aktuálního převodu) a je vždy deaktivován nad 180 km/h (kvůli tepelné ochraně).

Lepší rozložení hmotnosti

Dalším významným faktorem, který přispívá k lepší stabilitě v zatáčkách, je vyšší rozložení hmotnosti verze 4×4 na zadní nápravu (u Octavie je to cca +50, resp. 60 kg na zadní nápravu). Díky tomu mají zadní kola lepší přilnavost a stabilizační systém je může více zapojit do „hry“ o stabilizaci vozu. Přidaná hmotnost je také dole u nápravy, takže nemá negativní vliv na těžiště.

Zdroj: buyacar.co.uk