Poláci spustili akci „Blokujeme Orlen“. Společnost vysvětluje, proč jsou ceny vysoké. A spustí takovou akci i Češi?

Přidat na Seznam.cz

Polští řidiči organizují akci pod heslem „Blokujeme Orlen“. Jak se společnost Orlen staví k obviněním organizátorů protestů?

Kvůli drastickému nárůstu cen pohonných hmot, zejména v posledních dnech, plánují řidiči blokádu čerpacích stanic s logem Orlen. Celostátní akce se uskuteční v sobotu 11. června v desítkách polských měst, jak píše server Autokult.

Organizátoři vznášejí tři obvinění

  • „Nelíbí se nám politika společnosti Orlen, která navzdory kurzu dolaru a cenám za barel ropy šroubuje ceny na polském trhu s pohonnými hmotami.“
  • „Na stanicích platíme rekordní marže. Společnost Orlen tak dohání ztrátu ze zakázek na CO2.“
  • „Neexistují žádné technické překážky, aby cena benzinu klesla pod 6 PLN“. (v přepočtu cca 33 Kč)

Společnost Orlen se ale brání a vysvětluje, proč jsou právě takové a ne jiné ceny na stanicích. „Obvinění vznesená organizátory akce jsou nepodložená a neodrážejí realitu trhu. Velkoobchodní ceny pohonných hmot v Polsku a v Evropě se určují na základě kotací hotových pohonných hmot, tj. benzinu, nafty a LPG na trhu ARA (Amsterdam, Rotterdam, Antverpy).“

Společnost Orlen naznačuje, že jednotlivé stanice nefungují ve vakuu a ceny jsou ovlivňovány různými faktory. „Na trhu s pohonnými hmotami působí mnoho subjektů. Pokud by se jedna společnost rozhodla snížit velkoobchodní ceny, pak by tato paliva prodávaná pod tržní úrovní byla odkoupena jinými koncerny a vrácena na trh, ale ceny na čerpacích stanicích by se vůbec nesnížily. Z takového řešení by měly prospěch pouze další ropné společnosti,“ uvádí společnost Orlen.

„Modelová rafinérská marže je rozdíl mezi tržními cenami paliv a cenou hlavní ropy při jejich výrobě,“ dodává společnost Orlen. „Je určována globálním trhem a nezohledňuje změny směnných kurzů, ani náklady na logistiku a pojištění, které se výrazně zvýšily v důsledku odklonu od dovozu pohonných hmot z ruského směru. Nezohledňuje ani takové náklady na výrobu paliva, jako jsou náklady na energii, biopaliva nebo mzdy, které se v různých rafineriích liší. Proto nemůže být ukazatelem příjmů koncernu a neurčuje výši cen pohonných hmot na čerpacích stanicích.“

Proč musí motoristé nyní platit za pohonné hmoty tak obrovské částky?

„Cena na pumpě závisí na tržní ceně pohonných hmot, která určuje velkoobchodní cenu. Vztahy mezi cenami pohonných hmot a cenami ropy jsou zase určovány na globálních trzích (pozn. redakce) a jsou stejné pro všechny rafinerie. PKN Orlen proto nemusí modelová rozpětí ani zvyšovat, ani snižovat. Modelová rozpětí se chovají u všech společností v regionu stejně, liší se pouze strukturou výroby jednotlivých společností. V případě společnosti PKN Orlen činila modelová rafinérská marže, vypočtená s diferencí odrážející skutečný podíl zpracované ropy, v květnu 34,1 USD (cca 750 Kč) za barel a v dubnu byla o 1,2 USD za barel nižší (cca 26,4 Kč),“ uvádí společnost.

Orlen zároveň zdůrazňuje, že od začátku války na Ukrajině prudce vzrostly světové ceny pohonných hmot. Přesto jsou ceny v Polsku již několik týdnů trvale jedny z nejnižších v Evropské unii a jsou jednoznačně nižší než v zemích regionu s podobnou úrovní bohatství, jako je Česká republika, Slovensko nebo pobaltské státy.

Zdroj: autokult.pl