Pokud máte SUV, možná jste dojezdili. Toto by se mohlo postarat o váš konec
Malé náklaďáky. SUVéčka, která lidé milují, nebo nenávidí. Brzy mohou dojezdit, protože jsou podle některých studií příliš nebezpečnými účastníky silničního provozu.
Důvodů je hned několik, přičemž to pro automobilový průmysl může být hodně velká rána. V minulosti byli spotřebitelé lákáni na tento typ vozidel, protože si tím koupili vlastní vyšší bezpečnost ve voze. V případě srážky je opravdu člověk v SUVéčku více chráněný, ale nebezpečí, které se nyní řeší, je na druhé straně kapoty. Zvýšené riziko pro ostatní účastníky, dokonce se těmto autům říká „lehké malé náklaďáky“, patřící do kategorie s pickupy, minivany a dodávkami (pozn. red.: jde o SUVéčka s pohonem na všechny čtyři kola nebo s hmotností na 2 700 kg, lehčí a s pohonem na dvě kola jsou klasifikována stále jako „osobní auta“).
Elektrifikace vozidel také není přívětivá
Také příklon k elektrickým automobilům nedělá SUVéčkům dobře. Jsou těžší, potřebují větší výkon. Jejich baterie je také těžší, takže vyšší hmotnost vozidla je znovu bezpečnostním rizikem, které navíc řeší již nyní i s pohonem na fosilní paliva. Těžké auto je na silnici vždy nebezpečnější než lehké auto.
Zpráva pro americké silnice je nekompromisní
The Road to Zero Coalition vydala zprávo o rizicích spojených s těmito nadrozměrnými osobními vozidly, tedy SUV, dodávek a pickupů na silnicích v USA: Podle této zprávy jsou výrazným bezpečnostním rizikem, které si ročně vyžádá více než 40 000 životů, dokonce podle podkladů z této zprávě byl rok 2022 rokem s nejvíce úmrtími po střetu chodců a cyklistů s automobilem od roku 1981, v 47 let trvající evidenci právě těchto nejtěžších úrazů na silnicích.
Proč jsou podle studií SUV nebezpečná?
Je to kombinace vícero faktorů.
Jsou vyšší a mohutnější, přední karoserie je tvrdší, náraz je tedy více devastující jak pro chodce, tak pro menší automobily. Auta mají velké slepé zóny, což ohrožuje především chodce a bezpečnost na křižovatkách. Roli hraje také kombinace vlivů rychlosti a zrychlení. Podle této zprávy je nutno nad tímto uvažovat a pracovat na zmírnění nebezpečí s těmito auty souvisejícími. Hnutí si dává za cíl zmírnit počet nehod do roku 2050.
Jak celou věc řešit?
Zákaz těchto vozidel ze také jednou z možností, ale nejprve je třeba probrat všechny další faktory a zaměřit se na jejich řešení. Jak udělat design vozidel bezpečnější? Jak zlepšit jejich konstrukci a hmotnost tak, aby byla pro chodce a vnější účastníky provozu bezpečnější? Federální státy mají možnost zasahovat do struktury takových doporučení a změn a rozhodně by se tímto měly zabývat. A na úrovni USA pak toto řešit společně se soukromým automobilovým průmyslem.
Navíc může trvat roky, než se tyto nové změny směrem k lepšímu technologicky vyvinou, začnou se podle nich vyrábět nové modely a než si vůbec zákazník na tyto změny zvykne a začne je i sám vyžadovat. Ve hře jsou i úpravy silnic a pravidel, aby tento velký typ aut nepůsobil tak velké škody.
Jak ochránit sebe před SUV? Koupit si SUV!
Jinak to celé je, jak je zde řečeno „závod ve zbrojení“, kdy zvyšující se nebezpečnost na silnicích vede řidiče ke koupi právě takových vozů, aby sami sebe uchránili před ničivými následky střetu s SUV. Už jen z tohoto úhlu pohledu je to tedy velmi obtížný úkol, jisté ale rozhodně je, jak dokazují statistiky, že SUV jsou na silnicích zcela určitě ohrožujícím faktorem.
Zdroj: nsc.org, nsc.org.report, edition.cnn.com