Pokud máte celoroční pneumatiky, buďte opatrní. Raději je zkontrolujte, než to udělá policie

Přidat na Seznam.cz

Blíží se zimní sezóna a je čas vyměnit pneumatiky, ale uživatelé celoročních pneumatik se nemusí obávat. Bohužel se jedná o mylnou představu a zejména řidiči, kteří jezdí na celoročních pneumatikách, by si je měli zkontrolovat dříve než policie.

Celoroční pneumatiky nabízejí vysoký komfort a také vysokou úroveň bezpečnosti v přechodných obdobích. Nyní nastává období, kdy je již po ránu mírný mráz nebo teploty blízké nule a přes den je slunečno nebo deštivo, ale poměrně teplo. S celoročními pneumatikami máme ráno výkon jako v zimě a přes den pneumatiku jako v létě, jak uvádí web Pneumatiky.

Bohužel je vlastnictví takových pneumatik také velkou zodpovědností, protože jejich nepřezouvání po několik sezón znamená také nekontrolování jejich technického stavu. Řidiči se na svá auta stále méně dívají jako na složité mechanické výtvory a berou je čistě jako dopravní prostředek.

Věnujte pozornost třem věcem

Pokud vaše auto jezdí na silnici jen zřídka a není zaparkované v garáži, vydrží celoroční pneumatiky snadno mnoho sezón. Bohužel to může znamenat, že pryž již bude v důsledku stárnutí popraskaná. Prasklé pneumatiky bez ohledu na typ nejsou příliš použitelné a policista na ně může při kontrole upozornit a ponechat si osvědčení o registraci. Servisák by vás o tom měl zpravidla informovat předem při technické prohlídce.

Druhou věcí, kterou je třeba zkontrolovat, je hloubka dezénu. Celoroční pneumatiky se zpravidla opotřebovávají rychleji než sezónní, protože se používají po celý rok. Pokud navíc zanedbáme téma otáčení pneumatik, jsou ve většině případů přední pneumatiky zřetelně více opotřebované než zadní.

Je pravda, že přípustná hloubka dezénu je 1,5 mm a policista nemá právo považovat méně opotřebené pneumatiky za nevhodné, ale pro vaši bezpečnost se vyplatí zajistit, aby drážky nebyly mělčí než cca 1,5 mm. 4 mm. Doporučuje se, aby zimní pneumatika měla asi 4-5 mm dezénu, přičemž celoroční pneumatika by měla v zimě sloužit jako zimní pneumatika.

Třetím tématem je způsob opotřebení běhounu. Při výměně sezónních pneumatik se mechanik obvykle podívá na běhoun, a pokud zjistí nerovnoměrné opotřebení, upozorní na to zákazníka. Může tak reagovat s předstihem, například nechat seřídit nebo opravit zavěšení.

U celoročních pneumatik může být taková kontrola nedostatečná, a pokud je seřízení nesprávné, může běhoun vykazovat známky poruchy dezénu již po jednom roce jízdy. Po 2-3 letech může být pneumatika na jedné straně bez dezénu a na druhé straně v dobrém stavu.

Zdroj: pneumatiky.cz, redakce