Pokles prodejů elektromobilů v Česku. V ostatních evropských zemích jejich prodeje rostou
Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) informovalo o prodeji osobních automobilů za měsíc únor. V této souvislosti je konkrétně zmíněna i Česká republika.
V únoru zaznamenal trh s osobními automobily v EU meziroční nárůst o 11,5 %. V tomto měsíci se prodalo celkem 802 763 vozidel. Začátek roku 2022 byl výrazně ovlivněn nedostatkem polovodičů v automobilovém průmyslu. Přestože situace stále není ideální, došlo k výraznému zlepšení. Trhy s nejsilnějším meziročním růstem prodeje automobilů byly Španělsko (+19,2 %) a Itálie (+17,4 %).
V prvních dvou měsících roku dosáhl trh EU téměř 1,6 milionu registrací nových automobilů, což je o 11,4 % více než v předchozím roce, a to díky dvoucifernému nárůstu v lednu a únoru. Pokud se podíváme na čtyři hlavní trhy EU, nejvyšší nárůst zaznamenalo Španělsko (+32,1 %), Itálie (+18,2 %) a Francie (+9,1 %). Německé registrace automobilů zůstaly během dvouměsíčního období téměř beze změny (+0,2 %).
Ze statistik ACEA rovněž vyplývá, že v únoru došlo v EU k nárůstu počtu registrací elektromobilů a hybridních vozů, které nyní tvoří 12,1 %, resp. 25,5 % trhu. Nejoblíbenějším typem pohonné jednotky zůstává benzinový motor, který spaluje 36,9 % prodaných nových vozů.
Registrace elektromobilů rostou
Počet nových registrací bateriových elektromobilů (BEV) v EU se v únoru 2023 zvýšil o 39,7 % na 97 300 vozů. Podíl čistě elektrických vozů na trhu tak dosáhl 12,1 %. V únoru 2022 činil podíl elektromobilů na trhu pouze 9,7 %. Ve všech zemích Evropské unie se jejich prodej meziročně zvýšil, včetně tří největších: Německa (+14,7 %), Francie (+45,7 %) a Nizozemska (+88,9 %). U nás v Česku jejich prodej v únoru meziročně klesl o 3,2 %.
Hybridní elektromobily (HEV) měly v únoru také silný měsíc, jejich prodej vzrostl o 22,3 % na 204 883 kusů. K tomuto růstu přispěly především dvouciferné přírůstky na čtyřech klíčových trzích: ve Španělsku (+31,8 %), Francii (+24,6 %), Německu (+24,2 %) a Itálii (+23,9 %). Díky tomu dosáhly vozy HEV tržního podílu 25,5 %, což je nárůst z 23,3 % v únoru 2022. Naopak registrace plug-in hybridních vozidel (PHEV) v EU klesly o 7,4 % na 57 569 prodaných vozů. Tento pokles byl způsoben především výrazným poklesem prodejů v Německu (-44,8 %) v důsledku ukončení dotací pro plug-in hybridy v roce 2022.
Registrace osobních automobilů v únoru 2023 podle typu pohonné jednotky ve vybraných zemích EU:
elektromobily | Plug-in hybridy | hybridy | benzín | nafta | |
Slovensko | 79 | 142 | 1877 | 3312 | 1042 |
Česko | 299 | 370 | 2965 | 9183 | 3648 |
Rakousko | 3415 | 1276 | 3679 | 5929 | 3596 |
Maďarsko | 632 | 566 | 3801 | 3646 | 1035 |
Chorvatsko | 154 | 79 | 767 | 1774 | 733 |
Belgie | 5624 | 6878 | 3371 | 19313 | 4353 |
Holandsko | 6892 | 4239 | 6603 | 9911 | 330 |
Slovinsko | 265 | 50 | 516 | 2265 | 609 |
Finsko | 1852 | 1161 | 1665 | 1102 | 306 |
Benzínové a dieselové vozy
V únoru 2023 vzrostly registrace nových benzinových automobilů v EU o 11,1 % a udržely si tržní podíl 36,9 %, tedy stejnou úroveň jako v roce 2022. Naopak trh s dieselovými automobily nadále klesal (-8,4 %), a to i přes nárůst na některých středoevropských trzích, jako je Polsko (+18,9 %) a Česká republika (+12,4 %). Výsledkem byl tržní podíl 15 %, což je o 3,2 procentního bodu méně než v únoru 2022.
Zdroj: redakce, acea.auto