Pohon na LPG zažívá velký rozmach. Ceny benzinu se jen v Německu zvýšily o 300 %

Přidat na Seznam.cz

Pohon na LPG opět zažívá zlaté časy. Ačkoli se ještě před několika lety zdálo, že je jen otázkou času, kdy skončí úplně, dnešní ceny ropy a z nich plynoucí ceny benzinu a nafty na pumpách ji opět vracejí do popředí zájmu. A to na všech trzích v Evropě. Automobilky, které udržely v nabídce pohon na LPG, jsou nyní na koni. Ze současné situace nejvíce těží Dacia, jak uvádí server ACEA.

Neustále rostoucí ceny ropy a politické předpovědi o ukončení dovozu ropy z Ruska způsobují, že dnes u pump tankujeme benzin a naftu za historicky nejvyšší ceny. A údajně se to bude zhoršovat. Přestože ceny alternativních paliv, jako je LPG nebo CNG, pomalu rostou spolu s cenami benzinu, jsou stále na nižší cenové úrovni než tradiční nafta nebo výše zmíněný benzin. To platí zejména pro LPG, který je stále přibližně o polovinu levnější než benzin. A zákazníci v celé Evropě na to pochopitelně reagují. LPG se tak opět těší velké oblibě.

Poptávka obrovská, nabídka slabá

Zatímco zájem o CNG neustále klesá (jedním z důvodů je velké zdražení CNG na čerpacích stanicích), populárnější LPG získává na popularitě. A rozhodně jich není málo. Ačkoli prodej vozů na LPG v celkových číslech možná neudělá v automobilovém světě díru do světa, jeho meziroční nárůsty jsou velmi zajímavé. V samotném Německu vzrostl jejich počet meziročně o celých 300 %, i když je třeba otevřeně přiznat, že 5 000 prodaných vozů na LPG za první tři měsíce roku 2022 nezní až tak bombasticky.

Prodeje však neustále rostou a spíše než na skutečný zájem poukazují na skutečnost, že téměř žádná automobilka nyní oficiálně nenabízí své vozy na LPG. Nejvýznamnějším hráčem na trhu s automobily na LPG tak zůstává Dacia. A zdá se, že se tato taktika vyplácí.

Není jasné, jak na tento trend zareagují automobilky, protože je velmi pravděpodobné, že se jedná o dočasnou situaci a že v elektromobilech vidí větší potenciál z dlouhodobého hlediska. I tak se jedná o zajímavý fenomén, z něhož budou v blízké budoucnosti těžit zejména ti výrobci automobilů, kteří stále nabízejí LPG.

Pokud se podíváme na ostatní pohonné jednotky, podle nejnovějších statistik ACEA tvořily v prvních třech měsících roku 2022 nové automobily s motory na fosilní paliva (benzín + nafta) 52,8 % (z toho benzín 36 % a nafta 16,8 %). Nejlépe si vedly full hybridy (25,1 %), zatímco plug-in hybridy zaznamenaly pokles popularity a celkový podíl pouhých 8,9 %.
Zdroj: acea.auto