Pohleďte na Porsche 911 Dakar!

Přidat na Seznam.cz

Výkon z Porsche GTS, karbon z Porsche GT3, sklo z Porsche Carrera T… a střešní zahrádka s reflektory. Tady je nová 911, jako žádná jiná uvádí server PistonHeads.

Nestává se často, že by v nabídce Porsche 911 bylo nějaké překvapení, už víte, že první je Carrera, brzy následuje model Turbo, GTS, GT3 a tak dále. Ale generace 992 už zažila několik překvapení, včetně Heritage Design Edition Targa a 550hp Sport Classic. Nyní přišel čas na pravděpodobně to nejzajímavější. Je tu 911 Dakar.

Dakar je údajně postaven na počest první 911 s pohonem všech kol – 953, která vyhrála Pařížský Dakar v roce 1984 a pravděpodobně také proto, že je to opravdu skvělý nápad, a je popisován jako demonstrace „možností koncepce Porsche 911“. Je poháněn verzí GTS 3,0litrového plochého šestiválce se dvěma turbodmychadly, což znamená 480 koní a 420 N.m. S osmistupňovou převodovkou PDK a standardním pohonem všech kol dosáhne 911 Dakar rychlosti 62 km/h za pouhých 3,5 sekundy, maximální rychlost je 149 km/h, a to díky pneumatikám Pirelli Scorpion All Terrain Plus. K dispozici jsou konvenční letní a zimní pneumatiky P Zero, obě se dvěma vrstvami kostry all terrain, které zlepšují odolnost proti proříznutí, ale no tak, je to 911 Dakar, musíte mít robustní pneumatiky.

V neposlední řadě proto, že na nich vypadá skvěle, jízdní výška se oproti Carreře S zvýšila o 50 mm a se čtyřmi rohovými zdvihy, které ji mohou zvednout o dalších 30 mm. Porsche říká, že to nabízí „světlou výšku a nájezdové úhly, které se vyrovnají běžným terénním vozům“, což by mohlo být zajímavé video nebo dvě. A není to jen na prolézání skal, protože Dakar může jezdit v režimu „high level“ rychlostí až 106 km/h a zažít tak plnohodnotnou rallye. Nové jízdní režimy na otočném přepínači na volantu pomáhají maximálně využít jeho mimořádné schopnosti. Rallye režim v 911! Má za cíl nejlépe fungovat na volném povrchu s pohonem všech kol se směrovým natáčením zadní nápravy. K dispozici je také režim Offroad pro „jízdu s vysokou průchodností“. Oba jsou vybaveny funkcí Rally Launch Control, která umožňuje prokluz kol až o 20 % pro co nejlepší rozjezd na šotolině nebo podobných cestách.

Dakar vybírá ty nejlepší kousky z řady 911 a slibuje úžasný zážitek z jízdy. Standardně má řízení zadních kol a dynamické uložení motoru z modelu GT3, stejně jako protiprokluzový systém Porsche Dynamic Chassis Control. Všimněte si také zadního spoileru z plastu vyztuženého karbonem, kapoty z téhož materiálu (také převzaté přímo z GT3) a dvoumístné kabiny, která vám dodá atmosféru rallye vozu. Díky skořepinovým sedadlům, lehčímu sklu a štíhlému akumulátoru je Dakar jen o 10 kg těžší než C4 GTS vybavený PDK, pohotovostní hmotnost DIN (bez řidiče) je 1605 kg. Ještě zajímavější je, že Porsche předpokládá, že nová 911 bude stejně schopná na písku a šotolině jako na Nordschleife, a to i v případě, že střešní nosič bude zatížen až 42 kg paliva, kanystry s vodou, tažnými deskami, na přání dodávaným stanem a lopatami. Když už se zdálo, že všechno má za sebou turistické denní kolečko, přišel Dakar.

Zelený vůz, který je zde vidět, je lakován v odstínu zelené, což je nová barva, která bude exkluzivní pro Dakar. Na tu se však od uvedení na trh pravděpodobně nebude soustředit pozornost, jakkoli dobře vypadá, protože zákazníkům Dakaru bude nabízen také Rally Design Package za 18 tisíc liber (v přepotku cca 505 tisíc Kč). Ten má evokovat ikonický model Rothmans 953 a kombinuje bílou a modrou barvu Gentian Blue s červenými a zlatými ozdobnými pruhy, navíc si zákazník může na dveřích zvolit číslo od 1 do 999. Podle Porsche je nyní „Roughroads“ registrovanou ochrannou známkou, která „odráží koncepci modelu 911 Dakar“. V realitě však možná nefunguje tak dobře jako na schůzce. Odstín zelené pro nás, prosím, se stanem.

Pokud o něj máte zájem, měli byste si pospíšit, protože na celém světě bude k dispozici pouhých 2 500 vozů edice Dakar. Ve Velké Británii bude stát 173 000 liber (cca 4,85 mil Kč), takže je dražší než 911 Turbo S a jen o 5 000 liber (cca 140 000 Kč) méně než RS. Jelikož se však nejedná o GT, musíme předpokládat, že získání rezervačního místa by mohlo být snazší než u GT3. Dakar je možné objednat již nyní a dodávky se očekávají na jaře.

Zdroj: PistonHeads