Podvody mechaniků. Berou si peníze za údajně vyměněný díl, i když v autě zůstává ten starý

Přidat na Seznam.cz

Štěstí má ten, kdo se s takovou situací nikdy nesetkal. Mechanik si vzal peníze za výměnu dílu, který vlastně nevyměnil a zákazník zaplatil. A co hůř, některé věci prostě nelze zkontrolovat.

Do redakce nám chodí spousta příběhů v reakci na náš článek o podvodech automechaniků. Rozhodli jsme se tedy zveřejnit další.

Pan Gába jel do servisu, protože jeho Citroënu začal zlobit motor. Údajně bylo auto líné a motor nechtěl do otáček. „Mechanik mi zavolal, že vše zkontroloval a že je třeba vyměnit pouze zapalovací svíčky. Učinil tak a za opravu s kontrolou si naúčtoval 4 620 Kč. Zaplatil jsem, účtenku jsem si ale nevzal,“ píše pan Gába. „Po převzetí vozu bylo vše v pořádku, ale druhý den se příznaky vrátily. Šel jsem k jinému mechanikovi. Mechanik zkontroloval svíčky a zjistil, že jsou staré. Dokonce mi sdělil, že jsou původní, protože jejich stav byl hrozný,“ pokračuje.

Pan Paštěka zažil dražší dobrodružství. V zahraničí se mu porouchal alternátor ve Volvu. V malém městě našel mechanika. „Ukázalo se, že je nutné vyměnit celý alternátor. Náklady na opravu ve korunách činily 9 480 Kč. Mechanik musel objednat nový díl,“ píše pan Paštěka. „Já a rodina jsme strávili noc v nedalekém hotelu a druhý den bylo auto v pořádku. Po návratu domů jsem vydal ke svému důvěryhodnému mechanikovi, aby vše zkontroloval. Ten zjistil, že alternátor je původní a závada nebyla vůbec způsobená alternátorem!“

Autorizovaný servis

Do redakce nám přišel i email od bývalého pracovníka autorizovaného servisu, který si nepřeje být jmenován. „V práci (v autorizovaném servisu, pozn. redaktora) jsme měli způsob výměny oleje „na tři“. Víte, co to je? Odšroubujte vypouštěcí zátku na autě a počítáte: jedna, dva, tři. Pak ji rychle zašroubujete. Pokud jste za tu dobu vypustili alespoň litr oleje, je to v pořádku.“ vysvětluje. „Poté dolijete nový. Některá auta mají kolem čtyř litrů oleje, ale některá dokonce i sedm. Takže jsme nalili kolem litru nového a účtovali cenu za např. 4 nebo 7 litrů oleje,“ píše bývalý pracovník autorizovaného servisu, který si přeje zůstat v anonymitě.

Mechanici bohužel často nemají zábrany natáhnout klienta za opravdu drahou opravu. Jsou chytří, vědí, koho a jak podvést. Stačí najít člověka, který o autech nic neví, jako jsou pánové Gába nebo Paštěka.

Další email, který nám přišel do redakce je od pana Ing. Kalába. „Moje tchyně měla problém se systémem ABS. V autorizovaném servise řekli, že čerpadlo ABS vyměnili za nové. Bohužel to nepomohlo, a tak při další návštěvě navrhli další výměnu! To tchyně nechtěla a jela s autem do místního servisu. U mechanika zjistila, že problém byl ve skutečnosti způsoben čidlem a ABS čerpadlo vyměněné nebylo, protože tam bylo původní, špinavé a staré. Tchyně se s autorizovaným servisem soudila,“ napsal pan Ing. Kaláb

Ne vše lze po opravě zkontrolovat

Díváte se na olej po výměně? Většina lidí ne. Rozdíl mezi čerstvým a starým olejem však poznáte snadno: stačí se podívat na měrku. Nový olej bude zlatavý nebo průhledný. Pokud je černý, je to známka toho, že nebyla měněn.

S ostatními tekutinami je to horší. Zkuste zkontrolovat olej v převodovce nebo diferenciálu. I brzdovou kapalinu může mechanik ošidit, i když není drahá. Výměna kapaliny v nejnovějších vozech však může být nákladná.

Výměna rozvodů, která neproběhla

Pan Hlavizna se dočkal takového překvapení ve své Alfě Romeo. Mechanik si účtoval více než 15 000 Kč a po několika týdnech přeskočily rozvody. Motor musel být opraven, nebyl vystaven žádný účet, takže nebylo na co si stěžovat ani s čím jít k soudu. Pan Hlavizna utratil za opravy více než 40 000 Kč. Nakonec se ukázalo, že díly byly staré a nevyměněné.

Další email nám zaslal pan Sládeček. „Vážné a často nákladné opravy motorů jsou nejlepší příležitostí k rychlému a velkému zisku. Sám jsem zažil situaci, kdy mi u Hondy prasklo těsnění pod hlavou. Mechanik ho opravil za dva dny. Při převzetí vozu mi také řekl, že hlava již byla předtím broušena a po dalším broušení dosáhla limitu, takže příště už to nebude možné. Několik dní jsem spokojeně jezdil, ale po kontrole hladiny chladicí kapaliny se ukázalo, že tam žádná není. Šel jsem znovu k mechanikovi, ale ten už měl dva týdny dovolenou. Šel jsem k jinému mechanikovi, který okamžitě zjistil to, co jsem předpokládal – opět těsnění pod hlavou, které dokonce bylo původní a připečené. Nechal jsem u něj auto a koupil si jinou hlavu, protože ta stará byla nepoužitelná. Byl jsem naivní,“ napsal pan Sládeček.

Jak se chránit před podvodníky?

Není snadné najít dobrý způsob, jak se před takovými situacemi chránit. Nejdůležitější je vybrat si velký autoservis známé značky a vzít si fakturu za opravu s údaji o dílech a práci. Bez faktury není možné uplatnit reklamaci, natož se obrátit na soud. Alespoň ve většině případů.

Faktura je doklad, který vám umožní uplatnit reklamaci, ale také dává majiteli autoservisu pocit morální odpovědnosti za opravu. Stát u mechanika a sledovat ho při práci je také metoda, ale… vydržíte to? Některé servisy umožňují sledovat práci svých mechaniků.

Nejlepší je však vybrat si doporučené a důvěryhodné mechaniky. Pravděpodobně není možné, aby někdo z vaší rodiny nebo okruhu přátel neznal mechanika, kterému můžete důvěřovat. A vyberte si je, i kdyby vás to mělo stát čas, cestu nebo peníze.