Počet trabantů v registru paradoxně roste. Kdysi byl terčem posměchů, nyní je pokladem kšeftařů

Přidat na Seznam.cz

Počet trabantů v registru se neustále zvyšuje. Jak je to možné, když jejich výroba už dávno skončila? Popularita těchto malých východoněmeckých vozů zkrátka stoupá do nebývalých výšin a zejména v rodném Německu jsou sběratelé ochotni za ně nabídnout neuvěřitelné peníze. Díky tomu se mnoho exportních verzí opět vrací do své vlasti, kde se jim dostává prvotřídní péče a vracejí se zpět na cesty. Zvyšuje se však také počet motocyklů Wartburg a Simson, jak uvádí server Radio Dresden.

Pamětníci si jistě vzpomenou na období těsně po politických otřesech v roce 1989, kdy se takzvaný východní blok začal pomalu rozpadat a dříve totalitní země se po dlouhé době otevřely Západu. Podvyživený automobilový průmysl socialistického zřízení dostal poslední ránu z milosti a lidé lačnící po jízdách „ze Západu“ houfně prodávali svá stávající auta doslova za hubičku. Často dokonce zdarma nebo jen za odvoz. V případě východoněmeckých Wartburgů nebo Trabantů to bylo ještě zajímavější a lidé, kteří z východního Německa houfně prchali, je nechávali stát u silnice.

Byly naprosto bezcenné. Byla to velmi zajímavá doba, která se už nikdy nevrátí, ale zanechala v lidech zajímavé vzpomínky a paradoxně podněcuje mnoho sběratelů (zejména z bývalého východního Německa) ke sbírání těchto dvoutaktních vozů dodnes. Přesto asi nepřekvapí, že se v Německu v posledních letech na tamních silnicích paradoxně objevují trabanty. A nejen jich, týká se to také Wartburgů nebo velmi populárních východoněmeckých motocyklů Simson a MZ.

Ze šrotu opět na silnici

Za výše zmíněným paradoxem stojí obrovský zájem především východoněmeckých sběratelů, kteří jsou ochotni vycestovat za hranice své vlasti a vykupovat trabanty, wartburgy nebo zmíněné motocykly Simson a MZ na okolních trzích (zejména v Maďarsku). Těmto vozům se v jejich původní vlasti dostává prvotřídní péče a servisu a výsledkem jsou vozy schopné opětovné registrace v registru vozidel. Podle německých agentur přibylo jen od roku 2010 na německých silnicích téměř 5 000 trabantů (v roce 2010 jich bylo registrováno 34 800, zatímco v roce 2022 jich bude 39 340), jak píše server RBB24.

Ve stejném období přibylo také přibližně 1 000 vozů Wartburg (v současné době je v Německu oficiálně registrováno 8 726 vozů Wartburg). Jen pro zajímavost, například na německých silnicích stále jezdí 20 500 Simsonů. Jak je to například se škodovkami na silnicích bývalého Československa, není známo, ale i ty se v poslední době stávají předmětem obchodu, který občas překročí zdravé hranice a jejich ceny neodrážejí skutečnou tržní hodnotu. Tak to prostě v této oblasti plné emocí a vzpomínek chodí.

Zdroj: redakce, rbb24.de, radiodresden.de