Počátky automobilové éry sahají až do 19. století. Zpočátku auta vyvolávala strach a odpor
Jen málokterá technologická změna ovlivnila svět tak hluboce, jako příchod automobilů. Dnes je to zcela běžná součást života – ráno nastartujeme motor a jedeme do práce, o víkendu na výlet nebo za rodinou. Ale představte si dobu, kdy auta byla novinkou, která budila údiv, nedůvěru i odpor.
Mechanické příšery mezi koňmi
První automobily zdaleka nevzbudily jen obdiv. Mnozí lidé je považovali za hlučné a nebezpečné hračky pro výstřední boháče. Ozývaly se protesty – auta prý děsí koně, smrdí, ruší klid a ohrožují bezpečnost. Vznikaly dokonce návrhy, aby před vozem chodil muž s praporkem a varoval okolí. Někteří odpůrci se nebáli ani sabotáže – hřebíky na cestě nebo propíchnuté pneumatiky nebyly výjimkou.
Tříkolka, která změnila svět
Na úplném začátku automobilové éry stál mimo jiné i německý vynálezce Karl Benz. Psal se rok 1886, když si nechal patentovat svůj podivuhodný stroj – tříkolové vozítko poháněné spalovacím motorem. Dnes bychom se jeho výkonu asi pousmáli. Mělo sotva tři čtvrtě koně. Ale tehdy? Bylo to něco nevídaného. Poprvé se člověk mohl svézt bez pomoci koní nebo vlastních nohou. Prostě nastartoval – a jel.
Zásadní roli sehrála jeho manželka Bertha. Bez ohlášení vyrazila s vozem na dálkovou cestu z Mannheimu do Pforzheimu, aby světu ukázala, že tenhle stroj není jen výstřelkem. Cestou sama opravovala drobné závady a kupovala benzín v lékárně. Stala se první dálkovou řidičkou – a ikonou začínající éry.
Henry Ford a auto pro každého
Zatímco v Evropě bylo vlastnictví auta dlouho výsadou bohatých, v Americe přišel Henry Ford s jinou vizí. Model T z roku 1908 byl jednoduchý, odolný a hlavně dostupný. Opravdový zlom však nastal až v roce 1913, kdy Ford zavedl pásovou výrobu. Cena vozu rázem klesla a auto se stalo dosažitelným i pro běžného dělníka. Ford tak svým přístupem ovlivnil celé moderní průmyslové myšlení.
První benzínky a nová infrastruktura
Když se auta začala šířit, objevil se jeden praktický problém – kde brát palivo? Benzín se tehdy prodával jako chemikálie, často v lékárnách nebo obchodech s barvami. První opravdová benzínová pumpa se objevila až v roce 1905 – v americkém St. Louis. Evropané si na podobnou vymoženost museli ještě chvíli počkat. U nás se první čerpací stanice otevřela až v roce 1923, v Praze, hned u místa, kde dnes stojí Štefánikův most.
S tím, jak aut na silnicích přibývalo, rostla i potřeba lidí, kteří by se o ně starali. Začali se objevovat noví odborníci – automechanici, čerpadláři, dopravní strážníci. Z aut se nestal jen dopravní prostředek – začala proměňovat celé město, průmysl i životní rytmus lidí.
Český příběh začíná v Mladé Boleslavi
Češi rozhodně nezůstali stranou, když svět začal objevovat kouzlo automobilů. Právě naopak. Už v roce 1895 si v Mladé Boleslavi plácli dva šikovní chlapi – Václav Laurin a Václav Klement. Začínali s koly, pak motorky, ale jakmile ucítili příležitost, vrhli se i na auta. V roce 1905 přišli s prvním vlastním vozem – malou, elegantní Voiturettou A. A světe div se, nezůstalo jen u pár kusů do vitríny. Lidé si to auto oblíbili jak u nás, tak i venku.
Z jejich dílny se nakonec stala značka, kterou dnes zná každý – ano, řeč je o dnešní Škodovce. A to všechno začalo dvěma nadšenci a jedním nápadem.
Auta jako symbol i problém
Ve 20. letech 20. století už auta nebyla jen dopravním prostředkem. Stala se symbolem svobody, elegance a společenského postavení. Architektura, móda i reklama se začaly přizpůsobovat „mobilní“ době. Ale stejně jako dnes, i tehdy se vedly diskuse o tom, jak auta regulovat. Města zvažovala zákazy, kvóty, omezování rychlosti. A veřejnost se ptala: kam až tohle všechno povede?

Dnes a zítra: jiná energie, stejný cíl
Od dob, kdy auta budila spíš strach než obdiv, uplynulo sotva 140 let. Auta se proměnila k nepoznání – z hlučných tříkolek se staly sofistikované stroje plné technologií. A přesto zůstává jeden ideál stejný: svoboda pohybu.
Když dnes sedáme do elektromobilu nebo hybridu, málokdo si vzpomene na dobu, kdy se benzín prodával v lékárně a koně měli přednost. Přesto právě těm odvážným vizionářům vděčíme za to, že je svět dnes tak propojený. A kdo ví – možná bude budoucnost patřit těm, kteří spojí pohon bez emisí s respektem k lidem i krajině.
Zdroje: wikipedia.org, britannica.com