Po tomto roce už nebudete moci nastartovat auto! Ekologové chtějí zcela zakázat spalovací automobily

Přidat na Seznam.cz

Ekologové nepřestávají udivovat. Po schválení mimořádně přísných předpisů pro automobily se spalovacími motory, které vstoupí v platnost s příchodem normy Euro 7, přicházejí další novinky. Tentokrát se týká automobilů se spalovacím motorem obecně. Aktivisté chtějí jejich úplný zákaz již od roku 2050, jak uvádí server Research Gate.

Po neustálém tlaku ekologů a ekologických aktivistů na vedoucí představitele Evropské rady jsme se již dočkali různých nesmírně přísných omezení. Některé z nich se již dnes uplatňují v praxi a některé vstoupí v platnost v příštích několika letech. Například výše zmíněná emisní norma Euro 7 prakticky vyloučí prodej malých automobilů za přijatelné ceny. Nicméně ekologové nepřestávají přicházet s novými „geniálními“ nápady.

Někteří z nich dokonce hovoří o úplném zákazu používání automobilů se spalovacími motory v roce 2050. Za 28 let by proto mělo vstoupit v platnost nařízení, které zcela zakáže používání automobilů s konvenčními pohonnými jednotkami. Nejde jen o konvenční automobily na benzin nebo naftu, ale také o hybridy a plug-in hybridy. Hlavním důvodem této přísné regulace má být ochrana globálního klimatu.

Má to však háček

Odborníci tvrdí, že pokud nebude evropský trh s automobily do roku 2050 zcela ekologický, může to nevyhnutelně poškodit životní prostředí. Ekologům se již dříve podařilo prosadit nařízení, které automobilkám zakazuje prodávat auta s konvenčním pohonem. V závislosti na automobilce budou tato usnesení uvedena do praxe do roku 2035. Jednou z posledních automobilek, které se nechají strhnout celkovou vlnou elektromobility, bude česká Škoda.

Některé země však již zacházejí do ještě větších extrémů. Například Španělsko chce po roce 2040 zcela zakázat velkoobchodní prodej benzinu a nafty. K tomuto tématu přispěli svým dílem také zástupci odboru dopravy a životního prostředí. Podle jejich názoru je zákaz konvenčních automobilů oprávněný pouze tehdy, pokud je elektřina vyráběna z obnovitelných zdrojů. V některých zemích Evropy tomu tak dnes ještě není. Například Polsko je stále z velké části závislé na elektřině z tepelných elektráren.

Elektromobilita by měla být ve společnosti povinná

Kromě toho navrhují prosadit další zpřísnění prodeje klasických automobilů. To se týká zejména podniků. Podle jejich údajů více než 70 % emisí na evropském trhu produkují firemní automobily. Proto se ekologové snaží prosadit zákon, podle kterého by podniky musely po roce 2030 registrovat pouze elektromobily.

Zda bude tento termín skutečně dodržen, je zatím sporné. Současné firemní flotily se v drtivé většině spoléhají na konvenční automobily, především kvůli jejich dojezdu a snadné ovladatelnosti. Stále je také otázkou, zda přísný zákaz vjezdu klasických automobilů vstoupí v platnost v roce 2050. Byli jsme však skeptičtí i k informacím, které kdysi předpovídaly zákaz klasických automobilů. Je tedy docela možné, že s příchodem nových emisních norem se dočkáme i posledního výstřelu éry spalovacích motorů v automobilech.

Zdroj: researchgate.net