Platili byste za pneumatiky podle ujetých kilometrů? Cena je zajímavá, ale má to háček

Přidat na Seznam.cz

Předpokládáme, že většina z vás britské pneumatiky Enso nezná. Ale předpokládáme, že o nich nebo o novém obchodním modelu výrobce ještě uslyšíme. A že ho možná budou chtít napodobit i další koncerny, jak uvádí server Autocar.

Britové totiž vymysleli způsob, jak zákazníci za produkt neplatí při nákupu, ale formou „pay-per-mile“, tedy podle počtu ujetých kilometrů nebo mil. Záleží samozřejmě na tom, jak moc jste schopni jezdit s pneumatikami, které používáte. Pokud jich však bude relativně málo, může být nabídka společnosti Enso výhodná. A není to zrovna „zdarma“.

Enso TX1

Tak zní celý název pneumatiky vyvinuté speciálně pro elektromobily. Britové tvrdí, že auta na baterie kvůli své vysoké hmotnosti (a nezanedbatelný je i maximální točivý moment těsně nad nulovými otáčkami) „žerou“ gumu výrazně rychleji než běžné osobní vozy.

Šéf společnosti Ensa Gunnlaugur Erlendsson tvrdí, že podle testů společností Michelin a Goodyear se pneumatiky na elektromobilech opotřebovávají o 25 až 50 % rychleji. Nový TX1 má být v tomto ohledu výrazně odolnější (jak jinak) a navíc prodloužit dojezd elektromobilu o „více než 10 procent“, ale tím se dostáváme k prvnímu problému.

Aby pneumatiky skutečně lépe odolávaly opotřebení a zároveň měly nižší valivý odpor (a tedy větší akční rádius), musí být jejich směs tvrdší. A v takovém případě je otázkou, jak takové pneumatiky změní ovladatelnost nebo brzdnou dráhu daného vozu.

Společnost Enso nic takového nepopisuje a na svých webových stránkách a v rozhovorech jasně uvádí, že prioritou společnosti je provozní účinnost a snížení produkce prachových částic z pneumatik, což tvrdší směs pravděpodobně dokáže.

Taxikáři jako testeři

Aby dokázali, že jejich TX1 splňuje to, co slibuje, rozhodli se Britové nabídnout své produkty a služby londýnským taxikářům a správcům firemních vozových parků. Řidiči, kteří se chtějí rozhodnout, však nemusí platit za pneumatiky při jejich výměně, ale v závislosti na počtu najetých kilometrů.

A daň? Jeden cent na míli na auto. To je přibližně 0,73 centů za míli v závislosti na aktuálním směnném kurzu. Pokud vám sada pneumatik vydrží 10 000 km při agresivním stylu jízdy, pak za Enzo TX1 zaplatíte jen asi 1 700 Kč. Průměr je 25 až 50 tisíc kilometrů, v takovém případě by po vás Britové chtěli 4 400 Kč až 8 900Kč. Je to pro vás stále zajímavé?

Pro někoho logicky ne. Známe řidiče, kteří jsou schopni ujet 100 tisíc kilometrů na jedné sadě pneumatik. Mnoho řidičů s nízkým počtem najetých kilometrů, kteří obvykle vyměňují pneumatiky kvůli jejich stáří a ztvrdlé směsi, by však něco takového mohlo uvítat.

A to nás přivádí k poslední otázce, která vás pravděpodobně napadla, když jste četli tyto řádky? Jak společnost Enso ví, kolik kilometrů vůz ujede? Samozřejmě díky tomu, že si ve spolupráci se společností Zeti necháte do svého vozu namontovat sledovací zařízení, které tyto kilometry přesně spočítá.

Shrnutí

Můžete mít pneumatiky, které díky tvrdší směsi vydrží na vašem elektromobilu déle a prodlouží jeho dojezd například o 10 %. Ale i kdyby ne, při jejich nákupu neplatíte nic a 1000 kilometrů vás vyjde cca na 180 Kč.

Na druhou stranu tvrdší směs a snížený valivý odpor téměř jistě zhorší kvalitu jízdy, pravděpodobně i jízdní vlastnosti a prodlouží brzdnou dráhu. Kromě toho se musíte smířit se sledovacím zařízením ve voze a zároveň patřit k řidičům, kteří jsou šetrní ke svým běžným pneumatikám. Na kterou stranu byste se postavili vy?

Zdroj: autocar.co.uk, ensotyres.com