Pimp my ride: Ikonický televizní pořad o autech po letech vzbuzuje kontroverze
Byly to doby velkých disků, blikajících světel a frází jako „Yo, dawg, I heard you like…“. Televizní show Pimp My Ride, která se na obrazovkách MTV poprvé objevila v roce 2004, se stala okamžitým hitem. Stačilo přivézt zchátralý vrak a během jednoho dílu z něj tým mechaniků vyčaroval auto snů. Alespoň na pohled.
Pod vedením rapera Xzibita se rozjížděla jedna extravagantní proměna za druhou. Auta dostávala akvária do kufru, popcornovače do palubky nebo třeba solária na zadní sedadla. Jenže pod pozlátkem chromu se skrývala realita, která po letech vyplula na povrch. A rozhodně nebyla lakovaná.

Více popcornu než motorového oleje
Přestože show slibovala kompletní přestavby, účastníci po letech přiznali, že většina úprav byla jen kosmetická. Pod kapotou zůstávaly původní motory i převodovky, které často byly ve špatném stavu. V některých případech se auto po vytunění ani pořádně nerozjelo a v servisu skončilo rychleji, než stihlo zazářit na parkovišti.
Navíc přestavba auta netrvala pár dní jako v pořadu. Reálně šlo o měsíce, někdy i půl roku, během kterých museli účastníci jezdit v náhradních vozech. Někteří dokonce uváděli, že jim produkce půjčila auto až po několika týdnech urgencí.
Když tuning překročí zákon
Show často ukazovala extrémní vylepšení. Jako výsuvné grily nebo světelné podsvícení s plameny. Jenže mnohé z těchto vychytávek byly podle zákonů v USA nelegální. Po natáčení tak musely být odstraněny, jinak by auto neprošlo technickou kontrolou. Takže i když jste v televizi vypadali jako hvězda driftovacího cirkusu, realita byla o poznání šedivější.
Dalším problémem byla váha. Uvnitř auta se sice blyštily nové prvky, ale často šlo o těžké komponenty, které zatěžovaly podvozek a ovlivňovaly jízdní vlastnosti. O bezpečnosti se raději mlčelo. Nikdo nechtěl vidět flambovač startující v kufru během jízdy do práce.
A kde je Xzibit?
Fanoušci pořadu milovali charismatického moderátora Xzibita, který každému přivezl zprávu o přestavbě s nakažlivým nadšením. Jenže jak sám později přiznal, byl hlavně tváří. Technickým úpravám nerozuměl a do procesu zasahoval minimálně. Naopak mechanici z West Coast Customs (později Galpin Auto Sports) dřeli na autech týdny bez scénáře. Xzibit? Ten to celé rozjel a pak odjel. Doslova.
Co říkají bývalí účastníci?
Zpětně se ukázalo, že z desítek upravených aut si jen malá část majitelů své „pimpy“ ponechala. Mnozí je prodali, někteří je ani neodvezli z dílny, protože věděli, že s akváriem místo kufru to na technické nepůjde. A navíc, kdo má u benzínky dolévat vodu pro rybičky?
Na internetu se objevila svědectví, že natáčení probíhalo v pronajatých domech, aby scénář působil víc „real“, a že některé výrazy účastníků byly pečlivě režírované. Emoce ano, ale nejlépe na povel.

Comeback po letech
V roce 2024 se Netflix pokusil o vzkříšení fenoménu. Nová show Resurrected Rides se drží původní šablony, ale přináší modernější přístup, větší důraz na technický stav a méně výstředností. I tak ale stále platí, že jde hlavně o vizuální show, ne o automobilový dokument.
Pimp My Ride zůstává ikonou nultých let. Naučil svět, že i z největší plečky se dá udělat showstopper – minimálně na jednu sezónu. Jenže realita pak často přišla jako studená sprcha. Místo závodění tuningovaných vozů spíš následovalo čekání v servisu. A tak je na místě říct: sice jsme milovali popcornovače v kufru, ale občas by stačilo vyměnit olej.
Zdroj: Wikipedia, New Yorker, The guardian, The Hollywood Reporter