Pětiválcový motor od Audi. Proč ho všichni tak zbožňují a jakou má historii?

Přidat na Seznam.cz

Řadový motor EA855 je nejnovější iterací pětiválcového motoru Audi, který ve své nejsilnější verzi pokračuje v Audi RS3 z roku 2022.

Na světě je jen velmi málo výrobců automobilů, kterým se podařilo s pětiválcovými motory úspět a vytvořit důstojný odkaz. V tomto výčtu má Audi pozoruhodnou historii s pětiválcovými benzinovými motory jak ve výkonných okruhových, tak v silničních modelech.

Audi je jednou z mála automobilek, které mají ve své současné modelové řadě pětiválcové zážehové motory. A tato série se právě zlepšila s nedávno představeným modelem RS3 z roku 2022, ve kterém je jeho proslulý pětiválcový benzinový motor EA855 ve své vůbec nejvýkonnější verzi.

Nový pětiválcový benzinový motor EA855 v Audi RS3 s unikátním pořadím spalování 1-2-4-5-3 pro své nerovnoměrné uspořádání válců tvrdí, že má bezkonkurenční výkon. V době, kdy se svět přesouvá do němého světa elektromobility, je pětiválcový motor EA855 v Audi RS3 2022 rebelem s charakteristickým tónem výfuku. Něčím, co křičí, že éra benzinových motorů ještě neskončila.

Tento 2,5litrový benzinový motor EA855 měl premiéru v modelu Audi TT RS, ale proslavil se až s modelem Audi RS3 z roku 2010. Audi si skutečně přeje, aby odkaz motoru EA855 pokračoval, a proto je tento motor v RS3 z roku 2022 ve svém vůbec nejvýkonnějším naladění. Audi udává maximální výkon pětiválcového motoru EA855 v RS3 401 koní, což je o sedm koní více. Rovněž točivý moment tohoto motoru vzrostl z 479 Nm na 500 Nm.

Motor je nyní ve sprintu z 0 na 100 km/h o 0,3 sekundy rychlejší (z 3,9 na 3,6 sekundy). S tímto motorem pod kapotou dosáhlo Audi RS3 maximální rychlosti 299 km/h, a stalo se tak nejrychlejším pětiválcovým motorem, který kdy Audi vyrobilo. Audi RS3 s tímto pětiválcovým motorem EA855 nový rekordní čas na okruhu Nürburgring pro kompaktní vozy, a to v čase 7 minut 40,748 sekundy. Pro srovnání, původní Bugatti Veyron 16.4 ujelo stejné kolo za 7 minut a 40 sekund!

Historická jízda pětiválcového motoru EA855 od Audi

Pětiválec EA855 na sebe strhává veškerou pozornost v novém Audi RS3. Audi však řadový pětiválcový motor EA855 poprvé představilo v roce 2009 v modelu Audi TT RS v provedení s výkonem 335 koní. Motor si však ukradl pozornost, když našel své místo v konceptu Audi Quattro – modelu předvedeném na pařížském autosalonu 2010, který inspiroval druhou generaci R8 a třetí generaci TT. V tomto konceptu se motor předvedl ve svém nejsilnějším naladění – s maximálním výkonem 402,8 k.

Do sériových podlah se motor dostal v roce 2010 v tehdejší RS3 a následně v roce 2013 v RS Q3. Kromě nabídky Audi si tento motor našel cestu i do nabídek dalších značek, například KTM X-Bow GTX, KTM X-Bow GT2 Concept a Cupra Formentor. Pětiválcový motor EA855 získal v letech 2010 až 2014 pětkrát za sebou prestižní ocenění Mezinárodní motor roku v kategorii „2,0-2,5 litru“. V roce 2012 se pětiválcový motor EA855 stal prvním motorem na světě, který byl vybaven blokem válců ze zhutněné litiny, jenž se dostal do modelu Audi TT RS 2012.

Začátek éry pětiválcových motorů u Audi

Na počátku 70. let 20. století dostali inženýři ve společnosti Audi nový úkol vyvinout nový motor, který by splňoval to nejlepší ze dvou světů. U tohoto nového motoru chtělo Audi dosáhnout vyšší úrovně výkonu oproti na tu dobu obvyklému čtyřválcovému motoru, aniž by došlo ke kompromisům na frontě spotřeby paliva.

Vzhledem k tomu, že se ukázalo, že šestiválcové motory jsou těžší, větší a mají nižší spotřebu paliva, Audi našlo mezeru na trhu a přišlo s řadovým benzínovým motorem o objemu 2,1 litru se vstřikováním paliva. Tento motor o výkonu 136 koní debutoval v sériové výrobě v druhé generaci modelu Audi 100 C2 v roce 1976. Od té doby se uspořádání pětiválcového motoru a tolik proslulý systém stálého pohonu všech kol Quattro značky Audi staly souzněním na nebesích. Tato kombinace ve voze Audi Ur-Quattro pomohla Finovi Hannu Mikkolovi získat v roce 1983 titul mistra světa v rallye.

Zatímco na evropských trzích se bude TT RS prodávat ještě nějakou dobu, v USA je rok 2022 posledním modelovým rokem pro TT RS. Odkaz 2,5litrového pětiválcového motoru EA855 tak přešel na Audi RS3 v roce 2022. Štafeta je nyní v nových rukou a bude zajímavé sledovat, jak se tento tolik oblíbený a proslulý motor popere s budoucími emisními normami, které se budou časem jen zpřísňovat.

Zdroj: hotcars.com