Pět nejoblíbenějších Mercedesů 21. století
Německý výrobce si na počátku století neudržel stejnou úroveň spolehlivosti jako o 15 let dříve. To ale neznamená, že nevytvořil fascinující a bláznivá auta. Vybrali jsme naše nejoblíbenější.
Mercedes CLK 63 AMG Black Series
Ze všech Mercedesů třídy C má podle našeho názoru model W203 nejnadčasovější siluetu a ve verzích sedan a kupé se nám dodnes velmi líbí. CLK samozřejmě není třída C, ale je to stylisticky konzistentní model.
Mercedes CLK 63 AMG Black Series je nejpřitažlivější ze všech současných Mercedesů. Na jednu stranu je ještě skromný, zejména ve srovnání se zcela nepovedenou a stylisticky přehnanou verzí CLK 55 AMG DTM Straßenversion, na druhou stranu však již silně zdůrazňuje svou jedinečnost, na rozdíl od běžné varianty 55 AMG.
Pod kapotou se nachází atmosféricky plněný motor V8 o objemu 6,2 litru, který dosahuje výkonu 507 koní při úžasných 7200 otáčkách za minutu a má nádherný zvuk. Odpružení je nastavitelné jako u výkonných vozů. Zvenčí poznáte Black Series podle přídavných vstupů vzduchu, širších podběhů kol a difuzoru, zatímco uvnitř najdete sedadla a volant tak ošklivý, jak si jen u Mercedesu řady AMG dokážete představit.
Mercedes-Benz R63 AMG 4MATIC
Nevíme, jak se vedoucí pracovníci Mercedesu nechali přesvědčit, že umístění 6,2litrového motoru V8 do dvoutunového minivanu přinese nějaký úspěch na trhu. Jistě, může to být sen inženýra, jeden z nápadů typu „kdybych vyhrál v loterii“. Ale buďme upřímní. Auta se vyrábějí proto, aby vydělávala peníze.
Ručně montovaný motor dosahoval výkonu 510 koní a 630 Nm. Výkon byl přenášen na všechna kola, takže děti vzadu mohly zažít zrychlení 4,6 sekundy. Řidič měl dokonce v jednoduchém multimediálním systému zabudované stopky, pokud chtěl vyrazit na trať. Bohužel se autu nijak zvlášť nelíbilo projíždění zatáček (ani po úpravách odpružení) a spotřeba 20 litrů benzinu ve městě z něj dělala beznadějný sportovní vůz i minivůz.
Mercedes jeho úspěchu nevěřil natolik, že R63 nepropagoval a vyžadoval speciální objednávku. Předpokládalo se, že se jich ve Státech prodá asi 200. Oficiální údaje nejsou k dispozici, ale proslýchá se, že na silnice vyjelo méně než 50 kusů.
Mercedes SLK R171 AMG Black Series
Osmiválec o objemu 5,4 litru nacpaný do karoserie dlouhé necelých 4,1 metru. To je ve zkratce Mercedes SLK R171 AMG Black Series. Je to bezpochyby jeden z nejbláznivějších malých roadsterů vůbec (ve skutečnosti kupé, protože skládací střecha byla u verze BS nahrazena pevnou). A zároveň jeden z nejvíce podceňovaných Mercedesů.
Ačkoli vlastně odstartoval extrémní řadu Black Series, navždy zůstal ve stínu svých větších a populárnějších bratříčků. Při pohledu na počet vyrobených vozů to není překvapivé, protože celkem jich bylo vyrobeno pouze 118.
Pod kapotou každého z nich se skrývalo bublající monstrum o výkonu 400 koní a maximálním točivém momentu 510 Nm. Ta byla samozřejmě vedena na zadní nápravu. Při dostatečném záběru se stý čas na měřiči objevil již po 4,5 sekundách.
Mercedes C63 AMG generace W204
Mercedes C63 AMG generace W204 se nám líbí z několika důvodů. A nejde jen o neokázalý vzhled nebo motor překypující výkonem a newtonmetry, který vydává řev vyvolávající chvění. Právě tento model udělal z třídy C šedou myšku ve sportovní části svého segmentu.
Ačkoli to zvenčí není poznat, uvnitř je to krvelačná bestie poháněná jedním z nejvýkonnějších motorů v historii Mercedesu – M156. Jeho divoký, chraplavý a pronikavý řev dokáže postavit na nohy i toho největšího spáče, ale kromě akustického zážitku zaujal i po všech ostatních stránkách.
Žádný jiný výrobce se neodvážil dát tak velký motor do vozu s motorem uprostřed a to 6,2litrový osmiválec, první, který byl vyvinut výhradně u AMG, měl výkon 457 koní a 600 Nm a dodával zdánlivě obyčejnému sedanu, kombi nebo kupé (vyberte si) dravý charakter. Stý kilometr se na tachometru objevil přibližně za 4,5 sekundy a zrychlení dosahovalo 280 km/h. Třída C se také stala nejprodávanějším modelem AMG v historii a posledním modelem třídy C s atmosférickým motorem.
Mercedes SLR McLaren Stirling Moss
Deset let před novou vlnou luxusních speedsterů, jako je McLaren Elva, Ferrari Monza nebo Aston Martin V12 Speedster, tu byl Mercedes SLR McLaren Stirling Moss. Model, který vzdává hold legendárnímu řidiči, odkazuje na klasický model 300 SLR.
Všechno na tomto voze je neuvěřitelné – tvar, design, motor. Pod dlouhou kapotou se skrývá 5,4litrový osmiválec o výkonu 650 koní. Díky použití lehkých kompozitů byl Stirling Moss o 200 kg lehčí než standardní SLR.
Bohužel tento společný výtvor Mercedesu a McLarenu není na ulici příliš vidět. Bylo jich vyrobeno pouze 75 a všechny byly prodány těm, kteří již měli ve své sbírce zrcadlovku.