Passat s karoserií sedan si již nekoupíte. Končí jedna éra

Přidat na Seznam.cz

Dřívější oznámení se naplnila. Volkswagen Passat ve verzi sedan oficiálně mizí z trhu. V oficiálním konfigurátoru ji již nenajdete. Od nynějška budou zájemci o koupi populárního VW odsouzeni ke karoserii kombi, napsal server Business Insider.

Zatímco verze kombi je mezi místními obchodními cestujícími oblíbená, poněkud strohý sedan Passat si už léta vystačí s poněkud smutnou existencí. Více než 90 % kupujících v této zemi volí mnohem praktičtější variantu Variant. V několika dalších zemích je tomu však naopak: například v Turecku má jednoznačně navrch klasický notchback. Pro americké zákazníky nabízí VW pod stejným názvem technicky i vzhledově zcela odlišný vůz, který se však vyrábí výhradně v podobě klasického sedanu střední třídy. Ale i na druhé straně Atlantiku prodejní čísla Passatu již nějakou dobu klesají.

Passat je vytlačován vozy SUV

To je jeden z důvodů, proč Volkswagen loni v listopadu oznámil, že v roce 2023 ukončí výrobu amerického modelu Passat. Kromě toho automobilka potřebuje uvolněné výrobní kapacity v závodě v Chattanooze (Tennessee) pro dva modely SUV Atlas a ID.4. Evropský Passat je na tom podobně. Vzhledem k velmi nízkému podílu na prodejích bude sedan s největší pravděpodobností ukončen bez nástupce i zde, a to za dva roky, právě v době 50. výročí modelové řady. Stále oblíbený Passat Variant však přežije, i když bude muset opustit svou rodnou továrnu ve východofríském Emdenu, a to kvůli evropské verzi ID.4 a budoucímu elektrickému kombi VW. Studie ID Space Vision již koncem roku 2019 přinesla první náhled na druhou z nich.

Továrna Emden bude kompletně přestavěna na výrobu elektroaut

Samotný Volkswagen je s pokrokem při přestavbě dolnosaské továrny na výrobu čistě elektrických vozů spokojen. „Jsme na dobré cestě k přeměně na elektrický závod,“ uvedl ředitel závodu Uwe Schwartz na tiskovém brífinku. Celkově automobilka investuje do přeměny tradiční lokality výroby Passatu více než jednu miliardu eur. Staví se šest zcela nových hal a logistické centrum. První hrstka vozů ID.4 bude v Emdenu vyrobena již příští týden a řádné zahájení výroby je naplánováno na první čtvrtletí roku 2022. Kompaktní elektrické SUV se u nás dodává již od začátku roku. Evropské exempláře se však dosud vyráběly výhradně v saském Zwickau. V Emdenu mezitím probíhá školení 8000 zaměstnanců pro výrobu elektromobilů.

Koncern VW vydal záruku zaměstnanosti do roku 2029, ale žádné další informace o budoucím vývoji zaměstnanců v závodě nebyly zveřejněny. Pokud bude závod plně vytížen na tři směny, je podle automobilky možné vyrobit 260 000 vozů ročně. Ty však již nebudou označeny známým logem Passat.

Nový Variant se trochu opozdil

Devátá generace Passatu Variant bude vyvinuta ve spolupráci se Škodou a od roku 2024 bude sjíždět z výrobní linky společně s modelem Superb v Bratislavě. Automobilový svět spekuluje, že nový model bude asi o pět centimetrů delší a mohl by se protáhnout na 4,85 metru. Vizuálně bude pravděpodobně přebírat tvář značky známou ze současného Golfu 8. Celkově se má stát designovým kombi a díky strmě se svažující linii střechy v zadní části má mít mnohem dynamičtější vzhled. Nicméně objem zavazadlového prostoru by se mohl mírně zvětšit díky delšímu rozvoru.

Současný model má zavazadlový prostor o objemu 650 litrů, resp. 1780 litrů po sklopení zadních sedadel. Co se týče motorů, zůstává wolfsburská společnost z velké části věrná spalovacímu motoru. Kromě moderních dieselů s dvojitým katalyzátorem SCR budou k dispozici i benzinové motory s výkonem kolem 150 až 220 koní. Kromě toho by měl mít připravovaný Passat kombi, stejně jako jeho předchůdce, také plug-in hybridní pohon.

Zdroj: businessinsider.de