Palivový filtr. Jak často by se měl měnit?
Palivový filtr zajišťuje správnou funkci pohonných jednotek a odstraňuje z kapaliny mimo jiné prach, rez a kovové piliny. Nečištěné palivo urychluje opotřebení vstřikovačů a vysokotlakého čerpadla v motoru s přímým vstřikováním, může vést k jejich poruše a způsobit velmi vysoké náklady na opravu. Radí odborník na motory a majitel autoservisů Michal Jurečka.
Ucpaný palivový filtr je spojen se specifickými příznaky, jako jsou problémy se startováním motoru, ztráta točivého momentu nebo zvýšená spotřeba paliva.
„Řidiči často podceňují výměnu palivového filtru a provádějí ji pozdě. Důsledkem tohoto zanedbání může být poškození vstřikovačů, problémy se startováním a dokonce i selhání motoru. Kromě toho se v neupraveném palivu může nacházet voda, jejíž nadbytek způsobuje korozi motoru. Zejména u vozů se vznětovým motorem je třeba palivový filtr měnit před každou zimou, a to právě kvůli vodě, která se v tomto období ve filtru nejvíce hromadí. Při nízkých teplotách tato voda zamrzá a může zcela zablokovat průtok paliva,“ vysvětluje Michal Jurečka, odborník na motory a majitel autoservisů.
Doporučení pro správnou praxi uvádí, že palivové filtry by se měly měnit každých 10 000 km u dieselových a benzinových automobilů s přímým vstřikováním. U vozů se zážehovými motory s nepřímým vstřikováním paliva stačí tento úkon provést každých 50 000 kilometrů. Poslední technické řešení je nejčastější u vozů vyrobených před rokem 2007.
Zdroj: redakce