Ovládat dotykovou obrazovku během jízdy je horší než alkohol a marihuana, tvrdí studie. Jaké zkušenosti máte vy?

Přidat na Seznam.cz

Dotykové ovládání informačního a zábavního systému i hlasové povely způsobují výrazné zpomalení reakcí řidiče.

Nová studie provedená britskou organizací IAM Road Smart má prokázat, že ať už se jedná o psaní textových zpráv za volantem, ovládání vestavěného informačně-zábavního systému přes dotykovou obrazovku, ale zejména o ovládání mobilního telefonu přes dotykovou obrazovku prostřednictvím systémů, jako jsou Apple CarPlay a Android Auto, všechny tyto činnosti snižují pozornost řidiče více než intoxikace marihuanou a alkoholem. Konkrétně se ve studii píše o požití marihuany a alkoholu v krvi.

Ovládání přes dotykový displej je pětkrát horší než řízení s 0,8 promile

Odborníci ve studii porovnávali nejen ovládání Apple CarPlay a Android Auto prostřednictvím dotykové obrazovky, ale také hlasového ovládání. Nejhorší je ovládání pomocí dotykového displeje smartphonu, zatímco hlasové ovládání je o něco lepší. Podle studie je práce se smartphonem přes CarPlay a Android Auto horší než práce se samotným smartphonem drženým v ruce. Pod pojmem „práce“ v tomto případě rozumím vše od posílání zpráv – textových zpráv až po prohlížení webu.

Studie šla při zkoumání pozornosti a reakčních časů poměrně hluboko. Vědci si například všimli, že i při používání CarPlay a Android Auto existuje situace, kdy je průměrná pozornost vyšší – když si člověk vybírá hudbu přes Spotify.

Řidiči ve studii jeli stejnou trasu s plným vědomím – bez rozptylování, následovalo ovládání CarPlay a Android Auto pomocí hlasových příkazů a nakonec ovládání přes vestavěný dotykový displej infotainmentu ve středu vozu. Jejich reakce byly horší jak při udržování vozidla v jízdním pruhu, tak při udržování odstupu od vozidla před nimi, a zejména pomaleji reagovali na neočekávané situace – například na intenzivnější brzdění vozidla před nimi. Hlasové ovládání se ukázalo být lepší, ale stále výrazně zhoršovalo reakce. Můžete si ji prohlédnout v přehledové tabulce.

Až 5 sekund prodleva

Řidiči ve studii si byli vědomi toho, že při používání dotykové obrazovky vozu nevěnují plnou pozornost řízení, ale svou nepozornost výrazně podcenili – což se projevilo až 5 sekundami času v porovnání s tím, že se skutečně „nedívali“ na cestu. Prostě si mysleli, že dávají větší pozor, než ve skutečnosti dávali, a to docela výrazně.

Přitom s dotykovým displejem a prací s ním dokázali strávit více než 16 sekund nepřetržitým sledováním displeje infotainmentu namísto sledování silnice. To je více než půl kilometru jízdy naslepo po dálnici. Konkrétně více než 500 metrů při rychlosti 110 km/h. S vyšší rychlostí pochopitelně roste počet slepých metrů.

Britská organizace ke studii připojila řadu bezpečnostních doporučení. Nejužitečnější je však to, že pokud musíte v autě cokoli nastavit od navigace po hudbu, udělejte to před jízdou. Doporučila také výrobcům, aby více zvažovali využití nových spojovacích technologií z hlediska pozornosti řidiče.

Zdroj: iamroadsmart.com