Ojetý Volkswagen Golf páté generace. Jistota, která se jen tak nerozbije. Pokud si nezvolíte špatně
Golf páté generace, vyráběný v letech 2003 až 2009, dokonale odpovídá možnostem a vkusu českého řidiče. Je to také až bolestně nezajímavý, korektní kompaktní vůz, na kterém je těžké najít chybu. Dokud se nepodíváte pod kapotu.
Pátá generace Golfu představená v roce 2003 byla nejprůlomovější od uvedení třetí generace. Vzhled se výrazně změnil, ale také funkčnost a praktičnost byly maximálně zdokonaleny, píše web Autokult.
Nelze přehlédnout, že koncepce nového Golfu byla natolik úspěšná, že byla téměř celá přenesena do šesté generace, kterou mnozí považují – do jisté míry oprávněně – pouze za facelift. Výroba pátého modelu byla ukončena v roce 2008, ale šestý se vyráběl až do roku 2012.
Největším technickým rozdílem oproti Golfu IV bylo nezávislé zavěšení zadních kol. Jedná se o mnohem jednodušší konstrukci než například u Fordu Focus, která však výrazně zlepšila jízdní vlastnosti. Podvozek byl od počátku navržen tak, aby fungoval s pohonem všech kol.
Jaký je Golf V?
Klasický tří-, nebo pětidveřový hatchback měří na délku 4,2 metru s rozvorem 2578 mm. V interiéru se poprvé pohodlně usadily čtyři dospělé osoby. Navzdory stejnému rozvoru a délce karoserie je typ Golf Plus díky přepracovanému interiéru výrazně prostornější. Pokud mají v autě často cestovat tři nebo čtyři dospělé osoby, je to lepší volba.
Zavazadlový prostor hatchbacku má objem 350 litrů a po sklopení sedadel více než 1300 litrů. Kombi nabízí zavazadlový prostor o objemu 505 l, zatímco Jetta, resp. sedan, má největší zavazadlový prostor o objemu 527 l. Zavazadlový prostor Golfu Plus má objem 395 až 505 l v závislosti na poloze zadní lavice, která je posuvná.
Velkou výhodou již zmíněného modelu Golf je jeho funkčnost a řešení, která ovlivňují potěšení z používání interiéru. O úložné prostory, zásuvky, kapsy a úchyty není nouze, dokonce by se dalo říci, že je jich na toto období nadbytek.
Za zmínku stojí také příjemně a pečlivě zpracovaný interiér nebo pohodlná poloha za volantem. Vůz nevyvolává žádné emoce, ale nemá ani žádná slabá místa. V bohatých verzích již byla první multimédia s navigací.
Jízdní vlastnosti vozu jsou správné. Pátá generace se však v obtížnějších situacích, jako jsou boční nerovnosti, zejména v zatáčce, chová lépe než předchozí generace. Přesto model nemá žádné sportovní ambice. Zachovány byly varianty s pohonem všech kol, které mohly být vybaveny „terénními“ doplňky, jako je deska pod motorem nebo zvýšené odpružení vpředu, než se to stalo módou a bylo pokřtěno na „cross“.
Motory ve voze Golf V
I zde došlo ke změnám, a to velmi výrazným. Jedním z nejdůležitějších bylo opuštění několika benzinových agregátů s přirozeným sáním a turbodmychadlem s nepřímým vstřikováním. Místo nich se objevily motory z rodiny FSI a TSI, které měly zpočátku velké technické problémy. Výrazně se změnily i diesely. Ačkoli se zdá, že se jedná o stejný motor 1.9 TDI, v praxi byly výrazně upraveny. Objevil se také nástupce – 2.0 TDI.
Motory dostupné v Golfu V (bez GTI):
- Benzínová 1.4 (75 a 80 koní)
- Benzín 1.4 FSI (90 koní)
- Benzín 1.4 TSI turbo (122 koní)
- Benzín 1.4 TSI s dvojitým přeplňováním (140 a 170 koní)
- Benzín 1.6 MPI (102 koní)
- Benzín 1.6 FSI (115 koní)
- Benzín 2.0 FSI (150 koní)
- Diesel 1.9 TDI (90 a 105 koní)
- Diesel 2.0 TDI PD (136, 140 a 170 koní)
Sportovní varianty zde nezmiňujeme, protože Golf GTI je samostatné téma, o verzi R32 nemluvě.
Jaký motor zvolit?
Jako vždy je to těžká volba, ale můžete ji zvládnout, pokud přesně víte, co od auta chcete. Nejlepší volbou je v mnoha ohledech benzinová jednotka 1.6 MPI, zejména z hlediska hospodárnosti.
Je to jednoduchý motor, levný na opravy a servis, téměř bezporuchový (pouze drobnosti). Spaluje více než ostatní benzínové motory, ale výborně snáší plyn, takže nakonec vytváří nejnižší náklady.
Výchozím motorem je 1.6 MPI. Zde byste měli začít uvažovat o modelu Golf V
Nevýhody jsou dvě. Za prvé spíše průměrná dynamika, za druhé manuální převodovka má pět rychlostních stupňů a je poměrně krátká, takže je na silnici hlučná. Automat zůstává volitelnou výbavou, klasikou s měničem, a v této konfiguraci je to nejlepší vůz.
Podobnou, ne o moc horší volbou bude verze 1.4 bez turba, ale zde už je výkon slabý. Dobře poslouží na krátké vzdálenosti a při jízdě po městě. Manuální převodovka zřejmě tolik nevadí, protože stejně jen stěží dokáže zrychlit na vyšší rychlost než 120 km/h. Stejně jako 1.6 je to motor, který má jen málo problémů a dobře funguje na LPG.
Koupit či nekoupit vůz s motorem 1.4 TSI? Vše závisí na verzi
Velmi oblíbený benzinový motor 1.4 TSI nedává potenciálním kupcům spát. Touto jednotkou je vybaveno mnoho vozů koncernu VW.
Na motory 1.4 TSI je třeba pohlížet zcela jinak. Existují dvě verze: jedna s výkonem 122 koní (s turbodmychadlem) a dvě výkonnější varianty s turbodmychadlem a kompresorem.
Vzhledem ke stáří, počtu najetých kilometrů a obecným problémům, s nimiž se potýkají varianty s dvojitým přeplňováním, bychom se jim měli spíše vyhnout. Toto je návrh pro odvážné. Na druhou stranu lze 1.4 turbo považovat za motor s dobrým výkonem a nízkou spotřebou paliva. Horší je to s automatickou převodovkou, protože byla kombinována pouze s dvouspojkovou převodovkou, která je v provozu drahá.
Horší než TSI jsou varianty 1.4 FSI a 1.6 FSI. Jsou komplikované, poměrně vzácné, mechaniky neoblíbené a poruchové. Navíc je motor 1.4 i přes svůj výkon 90 koní stále poměrně slabý. Na tomto pozadí vypadá 2.0 FSI zajímavěji, protože má tři silné přednosti: dobrý výkon, klasický automat (na přání) nebo pohon všech kol (rovněž na přání).
To jsou dostatečné argumenty pro koupi této varianty, a to i přes některé nedostatky tohoto motoru. Pozitivní je, že náhradní díly jsou dostupnější než u motoru 1.6 FSI. Nevýhoda – žádná možnost rozumného zásobování plynem.
Závěrem lze říci, že základním a optimálním benzinovým motorem je 1.6 MPI, na který byste se měli zaměřit. Pokud vám záleží spíše na výkonu a spotřebě paliva, zvolte 1.4 TSI, zatímco pokud vám záleží na výkonu a dobrém automatu nebo pohonu všech kol, zvolte 2.0 FSI. Alternativou je varianta 1.4 MPI, která je zjevně výkonově slabší, ale v ostatních ohledech si s větší jednotkou nezadá.
Diesely jsou také poměrně složitým tématem, a to i v případě motorů 1.9 TDI. Jedná se o úspěšné návrhy, ale ne každý z nich. Za problémovou variantu je považována 105koňová BXE (2006-2008).
Ostatní varianty jsou přinejmenším dobré, i když na BLS s DPF (odstraněným u mnoha vozů) si již někdo stěžoval. Nejbezpečnějším modelem je 1.9 TDI s výkonem 90 koní. Jedná se o jiné, komplikovanější motory než v Golfu IV, ale stále odolné, bezproblémové a levné na opravu.
Jejich opakem byly donedávna motory 2.0 TDI se vstřikovači čerpadla. Vysoké riziko nákladné poruchy zákazníky dlouhá léta odrazovalo. Jakmile se mechanici s touto variantou dobře seznámili, naučili se odstraňovat závady a vozy již měly najeto značné množství kilometrů (a byly často opravovány), je těžké říci o tomto motoru špatné slovo.
Je sice stále potenciálně rizikovější a dražší na servis, ale něco za něco – dynamika i 140koňové verze je skvělá a 170koňová verze je náhradou za GTI. Na tomto místě stojí za zmínku, že Golf V neměl variantu GTD (sportovní diesel), ale když bylo v šesté generaci vstřikování nahrazeno systémem common rail, objevila se verze GTD, která měla stejný výkon jako pětka s nejvýkonnějším dieselem.
Stejně jako u benzinových motorů platí, že pokud se rozhodnete pro úsporný motor, je dobré zvolit pouze variantu 1.9 TDI (90 k), a pokud vám jde spíše o výkon, musíte trochu zariskovat a vzít si verzi 105 k nebo 2.0 TDI. U těchto dvou vozů je také možnost pohonu všech kol a automatické převodovky, ale pouze DSG. Za zmínku však stojí, že varianta s výkonem 105 koní byla spojena se dvěma manuálními převodovkami – pětistupňovou a šestistupňovou.
Co se v Golfu V rozbije?
Vůz jako takový není problematický. Nejcitlivější oblastí je elektroinstalace, ale to se týká i výbavy (zámky, světla, spínače, svazky poklopů). Vůz obvykle nastartuje a dojede do cíle.
U karoserie se to může lišit. Existují opotřebované vozy, které vůbec nerezaví, a existují vozy v dobrém stavu, ale s místy koroze. To je pravděpodobně způsobeno nehodou nebo povodněmi v minulosti. Jedním slovem – při tak velkém výběru je lepší vyhnout se vozům s viditelnou korozí.
Nejvíce závad čeká na majitele pod kapotou. Jedná se o zranitelnou oblast vozu, pokud zde nepracuje benzinový motor 1.4 MPI nebo 1.6 MPI. A i tyto jednotky mají problémy, jen drobné. Obvykle v oblasti plynu (vlnění otáček) a spalování oleje.
Je však třeba počítat i s druhou stranou mince spolehlivosti, tj. někdy extrémní nedbalostí z důvodů, které lze popsat větou „není třeba s tím nic dělat“. Někdy jsou filtry, řemeny, těsnění nebo zapalovací svíčky v havarijním stavu. Po zakoupení se proto vyplatí provést rozsáhlý servis.
To neplatí pro motory 1.4 TSI. Tyto motory jsou obvykle již po několika opravách, často závažných. I přes přítomnost rozvodového řetězu byl pravděpodobně vyměněn. Stojí za to je kontrolovat. Se spalováním oleje je třeba počítat.
Varianta s turbodmychadlem je méně problematická, i když má také slabý řetěz (na trhu jsou vylepšené sady). S olejem je třeba zacházet opatrněji. Na kontrolku motoru je třeba reagovat rychle. Po delším kilometrovém nájezdu se vyplatí řešit problém s karbonovými usazeninami. Motocykl však lze bez obav doporučit lidem, kteří si pořizují auto s nízkým počtem najetých kilometrů a nemají v úmyslu jezdit často. Vyplatí se více než 1,6 MPI bez plynu a potěšení z jízdy je mnohem větší.
Zatímco o variantách 1.4 FSI a 1.6 FSI byste při koupi vozu neměli vůbec uvažovat, motor 2.0 FSI je dobrý. Související, ve skutečnosti prototyp první generace 2.0 TFSI, takže s rozvodovým řemenem.
Hlavním faktorem, který způsobuje problémy, jsou karbonové usazeniny. Používání kvalitního oleje, paliva a občasné „přišlápnutí“ plynu k podlaze je jistým řešením, ale po cca 150 000 km je nejlepší motor rozebrat a mechanicky vyčistit.
V ideálním případě by se to mělo udělat hned po koupi vozu při výměně rozvodového pohonu, který se v praxi skládá z řemene, válečků, vodní pumpy, ale také řetězu spojujícího válečky, který se však nemusí vyměňovat, pokud není natažený. Výměna kompletní sady proto může být o něco dražší než například u jednotky MPI.
U vznětových motorů můžete očekávat vše. Kromě zmíněných vadných verzí je třeba počítat s klasickými závadami, jako je turbodmychadlo, dvouhmotový setrvačník, vstřikovače čerpadla. Ty lze regenerovat a zbývající díly jsou velmi oblíbené, takže jsou jednoznačně levnější než u vozů jiných značek. I teoreticky nejdražší diesel 2.0 TDI z hlediska údržby může díky tomu generovat nižší náklady než údajně kultivovanější, srovnatelné diesely, např. japonské.
Celkově se Golfu V nemusíte bát a je to vůz, který vás nezklame. Jeho mechanickými přednostmi jsou odpružení, brzdy a hnací ústrojí (s výjimkou převodovky DSG). Verze 4Motion na trhu chybí, protože nebyla populární, ale samotný pohon není problematický. Stejně jako klasický automat s měničem.
Vyplatí se koupit Volkswagen Golf V?
Rozhodně se to vyplatí, zejména proto, že atraktivnější Golf VI už má znatelně vyšší ceny a my za to dostaneme jen o něco hezčí auto a lepší diesely.
Zdroj: autokult.pl