Ojetý Seat Ibiza (2008-2017). Spolehlivé auto, které neskutečně vrže

Přidat na Seznam.cz

Zůstává ve stínu modelů Polo a Fabia, i když vypadá atraktivněji a má sportovnější jízdní vlastnosti. Je také praktický, snadno ovladatelný a levný na provoz, napsal server WhatCar.

Ibiza IV se začala prodávat jako pětidveřový hatchback ve druhé polovině roku 2008, o rok později následovala třídveřová verze SC ve stylu kupé. V létě 2010 se k hatchbackům přidalo kombi. Od té doby se Ibiza nabízí také ve sportovnějších verzích FR a Cupra. Podvozek, výbava a použité komponenty jsou společné s ostatními malými modely koncernu VW/Audi. Výroba modelu Ibiza IV byla dokončena v roce 2017.

Motory

Až do faceliftu v roce 2015 používala Ibiza tříválcový benzinový motor 1.2 o výkonu 60 nebo 70 koní. Montovaly se i odolné benzinové motory 1.4 (85 koní) a 1.6 (105 koní). Jednotky 1.2, 1.4 a 1.6 jsou motory s přirozeným sáním a nepřímým vstřikováním benzinu, které si dobře poradí s LPG.

Motory R4 1.2 TSI (105 koní), montované od roku 2012, měly rozvod s řetězem a pochází, stejně jako jednotka 1.4 TSI. V roce 2015 se začal používat tříválcový agregát 1.0 TSI (EA211) s výkonem 75 koní nebo 95 a 110 koní. Výkonnější motory se montovaly do verzí FR (1,4 TSI/150 koní) a Cupra (1,4 TSI/180 koní a 1,8 TSI/192 koní). Jedná se o konstrukčně složité jednotky, které měly zpočátku nestabilní časování řetězu, z nichž druhá navíc nadměrně spotřebovávala olej.

Interiér

Vpředu na pohodlných sedadlech je místa dost, vzadu je ho dost, ale pro dvě osoby. Přístrojová deska svým designem nenadchne, ale ovládací prvky jsou umístěny ergonomicky – jako ve vozech VW. Interiér je dobře odhlučněn. Ale plasty jsou neskutečné laciné a vržou při každém přejetí nerovnosti. A to tak, že vás to bude přivádět k šílenství.

Exteriér

Exteriér je chráněn proti korozi, ale měkký lak je náchylný k poškození. V bočních dveřích praskají plastové kryty a víko zavazadlového prostoru drnčí. Materiály jsou průměrné kvality. Může dojít k zamlžení světlometů. Ibiza získala v nárazových testech pět hvězdiček. Šest airbagů a ESP jsou součástí standardní výbavy.

Vůz je stabilní v zatáčkách i na rovinkách. V zatáčkách poskytuje posilovač řízení dobrý pocit kontaktu kol s vozovkou. Odpružení se dobře vyrovnává s dlouhými a mírnými vlnami na vozovce, méně dobře s krátkými příčnými nerovnostmi.

Který motor vybrat?

Ze zážehových jednotek je lepší vyhnout se poruchovým motorům TSI z let 2012- 2015. Úspornou a dynamickou jízdu zajistí diesely 1.4, 1.6, 1.9 a 2.0 bez ohledu na verzi. Facelift v roce 2012 změnil přední část vozu a mírně i interiér a zadní část vozu. Bohužel některé z těchto jednoduchých motorů byly staženy. V roce 2015 byly zavedeny LED světlomety a řada motorů byla upravena tak, aby splňovala normu Euro 6.

Kolik stojí?

Nejlevnější vozy stojí od 60 tisíc Kč. Dobrý kus ze začátku výroby stojí od 110 tisíc Kč. Převažují benzinové vozy 1.2 a 1.2 TSI, dieselové verze tvoří asi 20 % nabídky a prodává se i mnoho třídveřových vozů.

Zdroj: whatcar.com