Ojetý Opel Insignia A: vzbuzuje velký zájem, ale taky často zklame
Opel Insignia je jedním z nejoblíbenějších modelů střední třídy, jak napsal server Handelsblatt. Trh s ojetými vozy je značně nasycený, takže je zde velký výběr, a proto je o ně zájem. Insignia může být běžná, luxusní, rodinná, „terénní“ nebo sportovní. Není divu, že si ji Češi rádi kupují.
Ojetý Opel Insignia je vzhledem k velkému nasycení trhu jednou z nejsamozřejmějších voleb ve střední třídě. Vypadá moderně, je často dobře vybavená a velká. Debutovala poměrně dávno, v roce 2008, a dlouho nebyla přeplněna přebytečnými ekologickými řešeními, i když poslední ročníky (po roce 2015) se vznětovými motory splňují normu Euro 6. Uvědomte si však, že jde o model novější generace, který často vyžaduje péči zkušeného mechanika s dobře vybavenou dílnou, a elektronika je velmi citlivá oblast.
Charakteristika modelu
Opel Insignia lze popsat dvěma slovy: velký a těžký. To se bohužel nepromítá do prostoru v kabině. Téměř každý konkurenční model vyráběný v té době nabízí více prostoru uvnitř. Také zavazadlový prostor není nijak ohromující, i když objem 500-540 litrů (v závislosti na typu karoserie) je více než dostatečný.
Insignia byla nabízena ve třech karosářských verzích: klasický sedan, liftback a kombi. Kromě „normálních“ variant byly k dispozici také terénní Country Tourer a sportovní Insignia OPC. První z nich je terénní pouze opticky, protože nemá žádné praktické výhody. Na druhou stranu OPC je jednoduše rychlý a jezdí velmi jistě, což by nemělo být zaměňováno s agilitou nebo sportovním chováním.
Historicky se Insignia změnila více technicky než vizuálně. Jediný výrazný facelift proběhl v roce 2013. V roce 2010 došlo ke zlepšení kvality a v roce 2015 k technické modernizaci.
Obrovská nabídka motorů
V průběhu výroby bylo pro model Insignia nabízeno až 20 variant motorů. Některé byly nabízeny také s pohonem všech kol nebo automatickou převodovkou a benzínové motory byly nabízeny také s LPG. Rozsah výkonů se pohybuje od 115 do 325 koní u benzinových motorů a od 120 do 195 koní u dieselových motorů.
Jaký benzinový motor si mám vybrat?
Výběr je obtížný, protože ne všechny motory jsou dokonalé. Z benzinových motorů lze motor 1.4 Turbo považovat za téměř bezproblémový, pokud je o něj dobře pečováno. Tento motor je nejúspornější a velmi dobře zvládá jízdu na LPG. Vzhledem k velké hmotnosti vozu není dynamický.
Pokud vás dynamika vůbec nezajímá, je stejně dobrým motorem benzinová 1.8. Má stejný výkon jako 1.4 Turbo. Při klidné jízdě si povede dobře. Významným problémem může být vysoká spotřeba oleje, která je pro tyto jednotky typická.
Třetí variantou, tentokrát dynamickou, je jednotka 2.0 Turbo. Její výkon odpovídá hmotnosti vozu, ale je neúsporná. Musíte počítat se spotřebou vždy nad 10 l/100 km a předělání na LPG může být riskantní. Kromě toho motor sám o sobě není zcela bez chyb. Někdy dojde k poruše ventilového rozvodu před datem výměny, nebo dokonce k takovým situacím, jako je prasknutí bloku při velkém zatížení.
Jednotky s objemem 1,6 litru jsou obtížnou volbou a raději bychom je nedoporučovali. Výhodou motoru je nízká poruchovost. Turbo verze v obou variantách není příliš oblíbená, a navíc se nejedná o motor s dlouhou životností. Zatímco riziko drobných závad je malé, k vážnému poškození (zničení) motoru při vyšším počtu najetých kilometrů dochází poměrně často.
A konečně třešničkou na dortu je motor 2.8 Turbo. Celkově je motor bezproblémový a výkonný, s příjemnou charakteristikou a příjemným zvukem. Má jen jednu nevýhodu – nákladnou výměnu rozvodového řetězu, který se může předčasně vytahat. V autorizovaném servise je cena s originálními díly dokonce vyšší než 60 tisíc Kč. Proto je lepší využívat nezávislé servisy, které již tyto výměny znají.
Jaký zvolit diesel?
Motor 2.0 CDTi v prvních verzích není nic jiného než jednotka 2.0 MultiJet od Fiatu s mírně upravenou výbavou. Po faceliftu v roce 2013. Opel tuto výbavu poměrně výrazně upravil a na základě motoru Fiat vytvořil téměř vlastní motor. Varianty po roce 2015 jsou již zcela nové motory.
I u nich se vyskytují podobné neduhy, jako jsou problémy s mazáním (vadné těsnění olejové vany), problémy s EGR ventilem, filtrem DPF nebo selhávající vířivé klapky. Je důležité včas reagovat na opotřebení dvouhmotového setrvačníku, protože nepravidelnosti v oblasti spojky se přenášejí na choulostivou převodovku, ale také na samotný motor. Motor 2.0 CDTi je stejně jako jednotky JTD/MultiJet velmi odolný a 400-500 000 km není konec jeho životnosti. Podmínkou musí být samozřejmě péče a včasné odstranění závad. Důležité je, že se verze Bi-Turbo výrazně neliší, takže je lze považovat za stejně bezpečné.
Po roce 2013 se motor dočkal změn v oblasti příslušenství, které se bohužel stalo poněkud poruchovějším. To platí pro varianty s výkonem 120, 140 a 163 koní.
A co převodovka?
Máte na výběr šestistupňovou převodovku, která se vyznačuje nízkou životností ložisek. V roce 2012 se to zlepšilo, ale problém se nepodařilo zcela odstranit. Bohužel je spárován s podle mého názoru nejlepší benzinovou jednotkou 1.4 Turbo a na výběr nebyl žádný automat.
Převodovka funguje i s motory 1.6 a 1.8. S motory 2.0 funguje jiná převodovka a můžete si pořídit i automatickou, což je podle nás nejlepší konfigurace. Spolehlivý a servisně levný motor, který příliš nezatěžuje převodovku M32, je 1.8, a tak podle mého názoru takové hnací ústrojí vítězí v kategorii nízké provozní náklady.
Tato převodovka se vyskytuje také u dieselů 2.0, které ji zatěžují mnohem více, ale s těmito motory (ve verzích 120, 160, 163 a 170 koní) se zaměnitelně používala o něco lepší převodovka F40.
Co dalšího se v Insignii kazí?
Insignia bohužel nepatří k vozům s nízkou poruchovostí, i když odolnost jí nelze upřít. Vůz nerezaví, což lze považovat za velkou výhodu, protože můžete bezpečně hledat auta z počátku výroby. Lak však není příliš odolný vůči poškození. Vyplatí se také podívat se na přední část vozu, protože je nízká a dlouhá, takže je někdy poškozená ve spodní části.
Tento model má obvykle problémy v oblasti elektroniky. Vadné moduly a snímače jsou běžným jevem. Stojí za zmínku, že Insignie jsou často vybaveny velmi bohatě, na úrovni vyšší třídy, a čím více možností, tím více elektroniky, jako jsou adaptivní světlomety nebo adaptivní tlumiče. Po roce 2010 se vůz kvalitativně zlepšil a za nejméně poruchové a nejspolehlivější exempláře lze považovat ty vyrobené v letech 2013 až 2015 – nejlepší je chudá benzinová varianta 1.8.
Odpružení je poměrně odolné, ale vyplatí se dát pozor na systém FlexRide. Adaptivní tlumiče poskytují skutečný pocit ze změny tlumicí síly, ale jsou drahé. Náhrada za ně neexistuje a cena jednoho se pohybuje kolem 7000 Kč.
Přední brzdové kotouče, které mají problémy s přehříváním a vibracemi, nejsou příliš odolné. Je třeba připomenout, že tento model je vybaven elektrickou parkovací brzdou, která má své neduhy. Na druhou stranu pohon 4×4 je odolný, ale bohužel se často opravuje. Důvod? Nemění se oleje ve spojce Haldex a to je špatně.
Kolik stojí ojetý vůz Insignia a vyplatí se ho koupit?
Insignie poměrně rychle ztrácejí na hodnotě. Insignie stojí od cca 110 tisíc Kč nahoru, přičemž průměrná cena je cca 160 tisíc Kč. Nejmladší a nejkrásnější, a tedy i nejdražší vozy stojí kolem 350 tisíc Kč.
Pokud hledáte rodinný vůz, který je prostorný, pohodlný na dlouhé cesty a úsporný, Insignia by neměla být vaší první volbou. Citroen C5, Ford Mondeo a Renault Laguna III si v těchto kategoriích povedou lépe. Ne každému však vyhovuje mít vůz s písmenem F, a proto je tu také Mazda 6 nebo Toyota Avensis.
Insignia má však své kouzlo. A ještě jedna zajímavost. Lidé, kteří vlastní Insignii, říkají, proč si ji koupili. Protože se jim líbila. Právem.
Zdroj: Handelsblatt.de