Ojetý Ford Focus I (1998 – 2004). Odkázaný k úspěchu

Přidat na Seznam.cz

V polovině 90. let se Ford ocitl ve slepé uličce kvůli klesajícím prodejům 5. a 6. generace modelu Escort, který kvůli svému neokoukanému vzhledu a zastaralému designu nedokázal držet krok s konkurencí na trhu. Nový vůz měl společnosti dodat novou energii, a proto bylo nakonec rozhodnuto představit zcela nový model. Uvedení moderního Fordu Focus na trh bylo velmi úspěšné.

Focus, představený v roce 1998 na ženevském veletrhu, se svému „dědečkovi“ Escortu vůbec nepodobal. Svým odvážným designem se již tehdy hlásil k automobilům 21. století. Jack Telnack a jeho nová designová filozofie „New Edge“ založená na futuristických tvarech a geometrických figurách, jak píše server What Car.

Různé křivky a úhly dominovaly také interiéru vozu, čímž se odlišoval od nudné konkurence. Focus oslovil porotce soutěže Evropské auto roku 1999 i zákazníky po celém světě (vyráběl se v továrnách po celém světě a prodával se téměř na všech kontinentech) a dokáže oslovit i dnes.

V prvním roce výroby byl Focus k dispozici pouze jako třídveřový a pětidveřový hatchback. Sedan a kombi se objevily o rok později při premiéře ve Spojených státech, kde se prodávaly v mírně upraveném provedení. Stejně jako v Evropě získal i v zámoří titul Auto roku.

Kde bylo tajemství Focusu?

Kromě vzhledu byly nejčastěji zmiňovány jeho jízdní vlastnosti: vynikající ovladatelnost, zatáčení a tlumení nárazů díky nezávislému víceprvkovému zavěšení zadních kol s plochou uzamykatelnou příčkou, které navrhl inženýr Richard Parry-Jones (vpředu byly použity klasické vzpěry McPherson). V kombinaci s poměrně úspěšnými, nepříliš komplikovanými motory a přiměřenou hmotností vytvořil image pohodlného, prostorného rodinného vozu, který na rozdíl od zdání nemusí být nutně spojen s nudou a předvídatelností. Nejlepším důkazem toho byly rallyové verze Focusu, se kterými na tratích WRC jezdili mimo jiné Colin McRae a Carlos Sainz.

Jaký benzinový motor zvolit?

Všechny zážehové motory Zetec používané v modelu Focus mají vícebodové vstřikování, dva vačkové hřídele a čtyři válce uspořádané za sebou (na každý válec připadají 4 ventily). Nejslabší z nich, 1.4 o výkonu 75 koní, byl použit již v modelu Fiesta a v těžším Focusu se choval poněkud pomaleji. Mnohem lepší nabídkou byla konstrukčně podobná 1.6 s výkonem 100 koní, která umožňovala dosáhnout stovky za méně než 11 s a spotřebovala v průměru asi 7 l/100 km.

Pokud by vám to nestačilo, mohli byste se zajímat o motory 1.8 o výkonu 115 koní nebo 2.0 o výkonu 130 koní, které jsou však vnímány jako poměrně žravé.

Benzínové motory Focus jsou obecně dobře hodnoceny a nezpůsobují větší problémy, s výjimkou občasných poruch zařízení: krokových motorů, zapalovacích svíček nebo vysokonapěťových kabelů. Doporučují se také pro instalaci plynového systému, avšak s výhradou, že vyžadují od majitele větší péči zahrnující pravidelné seřizování ventilové vůle.

Milovníkům automobilů, kteří vyrůstali v letech Colina McRae, můžeme doporučit sportovní varianty Focusu, které jsou na trhu s náhradními díly vzácné: ST170 s dvoulitrovým motorem o výkonu 173 koní upraveným ve spolupráci se specialisty Cosworth (včetně zásahů do hlav, přidaných variabilních fází vačkového hřídele, vyššího kompresního poměru) a vybaveným turbodmychadlem a kovanými písty RS o výkonu 215 koní, který si dodnes drží cenu a na inzertních portálech má status rarity.

Diesel s čerpadlem nebo common rail?

Alternativou k zážehovým motorům byl vznětový motor 1.8 TDDi z řady Endura (se vstřikováním čerpadlem), který byl k dispozici ve dvou výkonových variantách: 75 a 90 koní, který byl časem nahrazen modernějším motorem 1.8 TDCi z řady DuraTorq (s common rail) o výkonu 100 a 115 koní. Novější diesely lze spíše doporučit. Jsou méně pomalé díky dobrému turbodmychadlu a mají lepší kulturu chodu díky dvouhmotovému setrvačníku.

Dvouhmota samozřejmě zvyšuje potenciální provozní náklady (problematické může být i vysokotlaké čerpadlo, vstřikovače a EGR), ale útěchou pro šetřílky je absence filtru pevných částic. Dejte si pozor na netěsný termostat, vadný startér nebo alternátoru.

Inovativní odpružení je jednou z největších předností kompaktního Fordu. Nejenže poskytuje pohodlnou jízdu, ale není ani příliš poruchový. Výmoly na českých silnicích samozřejmě dříve či později vždy zvítězí, takže se vyplatí postupně vyměňovat unavené prvky. Komplexní oprava vzhledem k velkému počtu komponentů (např. tři řídicí ramena pro každé zadní kolo) už může stát hodně. Focus má také dobrý brzdový systém, což už neplatí o systému řízení, který je náchylný na netěsnost čerpadla posilovače řízení a opotřebení převodovky.

Rez útočí

Zatímco většina mechanických problémů je opravitelná nebo vyměnitelná, skutečným problémem, který může zpochybnit smysl koupě nebo záchrany téměř 20 let starého Focusu, je rez, která rozežírá spodek vozu, ale někdy je viditelná i na karoserii.

Najít pracovníka karosárny, který by byl ochoten provést časově náročné a často neefektivní záplatování podlahy nebo prahů, je v dnešní době na hranici zázraku a cena komplexní služby může přesáhnout hodnotu vozu. Proto se vyplatí při předprodejní prohlídce zkontrolovat podvozek a odhadnout možný rozsah prací a v případě garážovaných vozů, na kterých se ještě neprojevil zub času, investovat do kvalitní údržby.

Ford Focus první generace je stále vzácnější a jeho cena je již symbolická. Za cca 40 tisíc Kč se dají sehnat auta, která mají šanci (při správné antikorozní ochraně) vydržet ještě několik let. Samozřejmě existují vzácné exempláře, které mohou stát desítky nebo dokonce několik desítek tisíc zlotých (Focus ST170 a RS), ale ty jsou pouze pro sběratele.

Zdroj: whatcar.com