Ojeté vozy s nejhoršími výsledky crash testů. Máte jedno z těchto aut?
Pokud si myslíte, že každé auto, které se objevilo v 21. století, je bezpečné, jste na velkém omylu. Výsledky testů Euro NCAP jsou v posledních letech překvapivě špatné. Podívejte se na modely, které lákaly na trhu ojetých vozů, ale zklamaly v nárazových testech, napsal server Byri.
Výběr správného modelu auta není snadný. Vybíráme si je podle vzhledu, funkčnosti nebo odolnosti hlavních komponent v průběhu času. Ale co bezpečnost? Zde jsou příklady vozů, které ve své době neprošly nárazovými testy Euro NCAP.
Chrysler Voyager (2007)
70 000 Kč za vůz, který pojme sedm osob, aniž by to bylo na úkor pohodlí, je zdánlivě dobrá nabídka. Čtvrtá generace tohoto modelu bohužel nezajistila bezpečnost cestujících. Výsledkem testu byly dvě hvězdičky z pěti možných (druhou hvězdičku Euro NCAP později vyškrtlo).
Ochrana dospělých cestujících na předních sedadlech byla ohodnocena 20 body a ochrana chodců 0 body. Výsledek v oblasti ochrany dětí byl lepší – 37 bodů. Při nehodě byl nejzranitelnější řidič. Ochrana pravé nohy, levého chodidla a hrudníku získala nejnižší možné skóre. Zajímavé je, že exempláře určené pro levostranný provoz mohly být vybaveny kolenním airbagem, který u vozů pro pravostranný provoz nebyl k dispozici.
Nissan Navara (2008)
Výrobci pick-upů v testech Euro NCAP také neuspěli. V prvním testu Navary provedeném v roce 2008 získal vůz pouze jednu hvězdičku za ochranu řidiče (18 bodů), tři hvězdičky za ochranu dětí (32 bodů) a dvě hvězdičky za ochranu chodců (14 bodů). Problémem byla nejen nedostatečně tuhá přední část vozu, ale také airbag, který se aktivoval příliš pozdě. Po zlepšeních získala Navara v dalším testu tři hvězdičky za ochranu řidiče (24 bodů). Problém posunu pedálů do kabiny a ohrožení nohou však zůstal.
Toyota Urban Cruiser (2009)
Výsledek testu tohoto vozu byl překvapením, protože Toyota již dříve vyráběla modely, které testy Euro NCAP prošly na výbornou. Pět hvězdiček získaly mimo jiné modely Prius, Avensis a Corolla. V roce 2009 však vstoupily v platnost nové normy pro provádění a vyhodnocování testů Euro NCAP. Urban Cruiser proto získal nízké hodnocení za ochranu dospělých cestujících (58 %) – slabá ochrana levého stehna a velmi slabá ochrana hlavy při bočním nárazu do sloupu. I přes dobré známky za ochranu dětí (71 %) a bezpečnostní asistenční systémy (86 %) to nevedlo k dobrému celkovému hodnocení.
Dacia Duster (2011)
Rumunské SUV se brzy po svém uvedení na trh stalo velmi populárním především díky své nízké ceně. Test Euro NCAP však rychle odhalil slabiny vozu. Udělení tří hvězdiček bylo jako studená sprcha. Kvůli absenci pyrotechnických předpínačů bezpečnostních pásů pro řidiče a spolujezdce (standardně dodávaných pouze u bohatších verzí Laureate a Sl Delsey) získala základní verze vozu v testu Euro NCAP 74% hodnocení za ochranu dospělých a 78% za ochranu dětí. Za ochranu chodců a bezpečnostní asistenční systémy získal Duster 28, resp. 29 %.
Jeep Compass (2012)
Dvě hvězdičky od Euro NCAP pro SUV s americkými kořeny byly skutečnou ranou. Jak se ukázalo, ani zvýšené odpružení a vyšší hmotnost nemohou vždy zajistit bezpečnost. V kategorii ochrany dospělých byl vůz hodnocen 61 %, ochrany dětí 76 %, ochrany chodců 23 % a bezpečnostních asistenčních systémů 43 %.
Vůz neposkytoval dostatečnou ochranu nohou řidiče a spolujezdce na předním sedadle a zcela selhal v oblasti ochrany hrudníku v případě bočního nárazu do sloupu.
Zdroj: byri.net