Ojeté Audi A3 III (2013-2020). Nevýhody, výhody, ceny. Vyplatí se vůz koupit?

Přidat na Seznam.cz

Audi A3 je na našem trhu velmi oblíbeným modelem. Pro mnohé představuje zajímavější alternativu ke Golfu, která zaručuje o něco větší prestiž za podobnou cenu, pokud si vyberete starší model. Pokud nechcete (nebo nemůžete) utratit více než 600 tisíc korun za základní model ze showroomu aktuální generace, můžete si pořídit dobře vybaveného předchůdce za mnohem nižší cenu. Podívejme se blíže na třetí generaci Audi A3 s kódovým označením 8V.

Exteriér/interiér

Zlomyslní si pravděpodobně řeknou, že koupě nové generace nemá smysl, protože předchozí generace vypadá téměř stejně a je rozhodně levnější. Je na tom kus pravdy, protože mezi oběma generacemi jsou rozdíly, ale žádná revoluce nebo dramatická změna stylu. Ostatně není žádným překvapením, že po sobě jdoucí generace oblíbených modelů značek koncernu Volkswagen procházejí z generace na generaci silným vývojem, ale pro revoluci zde prostě není místo. Pro ty, kteří hledají předchozí generace aktuálně prodávaných modelů, je to skvělé, uvádí web Motofakty.

Audi A3 8V vypadá stále svěže a dynamicky. Má dynamické linie, poměrně svalnatou karoserii, velmi pěkně vykreslené přední i zadní svítilny s rozpoznatelným vzhledem. V případě modelů s výbavou S line dodává sportovní nádech navíc paket aerodynamických doplňků a překryvů, i když se nenechte zmást, protože pod kapotou může pracovat průměrně výkonný vznětový motor. Pokud navíc někdo hledá faceliftovaný model z roku 2016, dostane vůz, který se ještě více podobá nové generaci. Přední světla dostala charakteristický výřez a také stínítka zadních světel dostala ostřejší linie. Přibyly také nové designy kol z lehkých slitin. A co interiér?

Vnitřek vozu se vyznačuje velmi dobrou kvalitou materiálů a vynikajícím lícováním. Pozornost je věnována také detailům a dokonalé ergonomii. Puristům bude samozřejmě vadit obrazovka vyčnívající ze středu palubní desky, ale tehdy to bylo v módě, a co je zajímavé – ve vybraných vozech různých značek to platí dodnes. Faceliftovaný model je již vybaven (na přání) digitálními hodinami Audi virtual cockpit, které byly dříve k dispozici v modelech vyšších segmentů. Design je skromný a minimalistický, ale velmi elegantní a sportovní. Pokud se rozhodnete pro verzi S line, můžete počítat s tlustým volantem s věncem s plochou spodní částí.

Samozřejmě je nutné zmínit široký výběr verzí karoserie. V nabídce byl ještě třídveřový hatchback, který je dnes již téměř “vyhynulým druhem”. Kromě pětidveřového hatchbacku byl (a stále je) k dispozici sedan a kabriolet (dnes se nenabízí). Objem zavazadlového prostoru se lišil jen málo a pouze u varianty e-tron se lišil od ostatních – jen 280 litrů ve standardní konfiguraci sedadel. Pětidveřová verze (bez pohonu quattro) nabízela samozřejmě nejvíce – od 380 do 1220 litrů.

Motor

Jak se na Audi a model koncernu Volkswagen sluší, nabídka motorů byla působivá a splňovala potřeby téměř všech uživatelů. Začneme-li u benzinových motorů, k dispozici byl skromný 1,2 TFSI o výkonu 105 koní a rozumnější 1,4 TFSI o výkonu 125 nebo 150 koní. K dispozici byla také varianta e-tron s výkonem 204 koní. Po faceliftu se do nabídky dostal nový motor 1.5 TFSI o výkonu 150 koní. Před faceliftem byl k dispozici známý a oblíbený motor 1.8 TFSI o výkonu 180 k. Pro sportovní nadšence byl k dispozici model S3 s motorem 2.0 TFSI o výkonu 300 nebo 310 koní a pro radikální hatchbacky model RS3 s pětiválcovým motorem 2.5 TFSI o výkonu 367 (zpočátku) nebo až 400 koní.

Milovníci dieselů měli skromnější výběr, ale stále si nebylo na co stěžovat. Základem byl motor 1.6 TDI o výkonu 105 nebo 110 koní. Po faceliftu dosahovala tato jednotka výkonu 115 koní. Alternativně byl motor 2.0 TDI k dispozici ve verzích s výkonem 150 nebo 184 koní.
Některé varianty motorů bylo možné zvolit se 6 nebo 7stupňovou automatickou převodovkou nebo 6stupňovou manuální převodovkou, a to i s pohonem všech kol quattro.

Typické závady a situace na trhu

Vzhledem k mimořádně široké nabídce motorů, výbav a karoserií nabízí trh množství různých kombinací motorů, výbav a karoserií. V nabídce najdete kabriolet s paketem S line a vznětovým motorem, stejně jako sedan (podle Audi limuzína) s benzinovým motorem o výkonu 190 koní, ale se základní výbavou a skromným vzhledem. Hledání konkrétní verze se proto může ukázat jako časově náročné. Kromě toho nás může oklamat nízká cena za „shodnou“ kopii, která již může trpět mnoha nemocemi. Na začátku se vyplatí pečlivě zkontrolovat automatickou převodovku, zejména u těch, které pracují s pohonem quattro. Automatická převodovka je dvouspojková, takže pokud předchozí majitel zanedbal servis a vůz vážně poškodil, případná oprava, tj. výměna sady spojek a oprava mechatroniky, představuje výdaj přesahující 30 tisíc korun. Při hledání modelů s nájezdem mezi 150 a 200 tisíci kilometry je třeba na to pamatovat. Některé modely měly také problémy se softwarem, které způsobovaly, že převodovka přecházela do nouzového režimu atd. A co motory?

Prakticky všechny benzínové a naftové motory jsou pozoruhodné a netrpí závažnými konstrukčními vadami. Základní zážehové jednotky 1.2 TFSI a 1.4 TFSI (označované EA211 – verze o výkonu 125 a 150 k) jsou motory s řemenovým převodem, na rozdíl od starší a problematické konstrukce EA111, kde bylo časování poháněno řetězem. Agregáty 1.8 TFSI a 2.0 TFSI mají stále řetězové časování a byly rozsáhle přepracovány tak, aby nedocházelo k problémům s nadměrnou spotřebou oleje nebo poruchami časování. Všimněte si, že facelift v polovině roku 2016 přinesl rozsáhlé přepracování nabídky motorů. Motory 1.2, 1.4 a 1.8 byly vyřazeny a nahrazeny novými tříválcovými jednotkami 1.0 TFSI a čtyřválcovými jednotkami 1.5 TFSI. Některé verze jsou poměrně složité, např. varianty s až osmi vstřikovači paliva. Jejich složitá konstrukce může být v budoucnu nákladná na servis.

Ochrana proti korozi je velmi dobrá, interiér byl proveden s péčí, takže nic neklepe ani nevrzá. Odpružení je pohodlné, ale má sportovní tuhost. Při vyšším počtu najetých kilometrů jsou již v pouzdrech řídicích ramen určité vůle.

Souhrn

Audi A3 8V je dokonalým přechodem ke kompaktnímu vozu vyšší třídy. Vypadá jako nový model, zejména po faceliftu, má skvělou výbavu, množství různých verzí a variant a překvapuje kvalitou zpracování a dokonalou siluetou. Pokud navíc někdo hledá třídveřový hatchback, je to jedna z posledních příležitostí mít vůz s touto karoserií a stále svěžím designem. Samozřejmě, že ceny novějších a dodatečně upravených kopií jsou trochu odrazující, ale to je zákon modelů prémiových značek.

Výhody Audi A3 III:

  • Faceliftované modely vypadají, jako by vyjely ze showroomu;
  • Vynikající, tlumený, ale sportovní styl;
  • Široká nabídka verzí výbavy, kombinací a motorů;
  • Velmi dobré zpracování, vynikající materiály interiéru, které se od modelu, který je v současnosti v nabídce, liší jen málo.

Nevýhody Audi A3 III:

  • velmi vysoká pořizovací cena;
  • spousta opotřebovaných dieselových jednotek;
  • některé faceliftované motory mají komplikovanou konstrukci.

Zdroj: motofakty.pl