Ojetá Škoda Rapid se náklady rovná Fabii, ale použitelností téměř Octavii

Přidat na Seznam.cz

V roce 2019 Škoda Rapid zmizela z trhu, čímž uvolnila místo novějšímu modelu Scala. Nejmladším vozům jsou tedy přibližně 3 roky. Díky svým přednostem jsou v okruhu zájmu potenciálních kupujících, jak napsal server Autocar.

Vůz s názvem Škoda Rapid debutoval v roce 2012 a v Evropě se rychle prosadil jako mezistupeň mezi modely Fabia a Octavia. Někteří jej klasifikovali jako kompaktní vůz, jiní jako nadrozměrný vůz segmentu B. Obě klasifikace byly správné. Model vychází z platformy PQ25 určené mimo jiné pro Polo, ale na druhou stranu se velikostí vyrovná kompaktním vozům a množstvím místa vzadu nebo v zavazadlovém prostoru přerůstá mnohé své konkurenty.

Jaký vůz je Škoda Rapid?

O modelu Rapid lze říci, že má velmi jednoduchý design. Model byl totiž určen především pro vozové parky a zákazníky, kteří hledají velký vůz za rozumnou cenu. Teoreticky mělo jít o obdobu Dacií Sandero a Logan, ale v modernějším provedení a s mnohem lepší výbavou. V praxi konkuroval vozům Fabia a Octavia, v závislosti na verzi a zákazníkovi.

Rapid byl nabízen se dvěma různými karoseriemi. Základním modelem byl liftback se zavazadlovým prostorem o objemu 550 litrů. Druhou variantou byl klasický hatchback Spaceback, který je o 18 cm kratší a má zavazadlový prostor o objemu 415 litrů. Rozvor je stejný, takže je v něm dostatek místa pro čtyři osoby.

Verze Spaceback byla určena především soukromým zákazníkům, a tak vzniklo několik zajímavých variant. Jednou z nich je „terénní“ Scoutline, který svým stylem odkazuje na crossovery. V nabídce byla také verze Monte Carlo ve sportovním provedení. Tato verze byla nabízena také pro liftback. Stejně jako Toledo byla k dispozici sportovní specifikace FR.

V roce 2012. Seat představil model Toledo, který byl obdobou modelu Rapid, ale pouze s karoserií liftback. Španělský výrobek má jinou přední a zadní linii, podle mého názoru mnohem hezčí, i když ta přední je Ibize klamavě podobná. Bohužel mimo jiné v Česku nemělo Toledo šanci konkurovat Rapidu kvůli vyšší ceně, která je v tomto segmentu klíčovým faktorem.

Jak jezdí Škoda Rapid?

Jako německý vůz segmentu B. Je pohodlný a jistý a s většinou motorů je poměrně dynamický. Za zmínku stojí, že benzinové motory s atmosférickým plněním se téměř neprodávaly, nejoblíbenější byly motory TSI a TDI.

Klasické zavěšení se vzpěrami MacPherson a torzním nosníkem poskytuje přesně to, co bychom od něj měli očekávat – vyvážené jízdní vlastnosti. Rapid se samozřejmě nemůže vyrovnat Octavii z hlediska odhlučnění, ale díky lehké konstrukci to vynahrazuje nižší spotřebou paliva.

Rapid je poměrně úzký vůz, je o více než 10 cm užší než Octavia. V praxi to znamená, že vzadu se pohodlně usadí pouze dvě osoby a do zavazadlového prostoru se i přes jeho velkou kapacitu nevejde žádný velký předmět.

Pozitivní je zpracování a výbava, stejně jako jízdní vlastnosti vozu, které si to zaslouží. I nejlevnější varianty byly na rozpočtový model sestaveny poměrně solidně a dražší modely byly vybaveny kůží a černými plasty, které nijak nevybočovaly z tehdejších standardů segmentu C.

Motory

Velmi široká nabídka motorů poskytovala zákazníkům široký výběr a na rozdíl například od modelů Dacia se vůz konfiguroval i s automatickou převodovkou. Základní jednotkou, kterou si téměř nikdo nekoupil, byl tříválcový motor 1.2 MPI, často s LPG. Výkon 75 koní nestačil ani na efektivní pohon Fabie. A spotřeba paliva nebyla o nic lepší než u výkonnějších variant 1.2 TSI.

A právě tento motor, 1.2 TSI, lze považovat za skutečně základní. V roce 2017 byl doplněn výkonnější variantou 1.4 TSI a nahrazen motorem 1.0 TSI. Mezi vznětovými motory byl od počátku nabízen motor 1.6 TDI, v roce 2015 se objevil motor 1.4 TDI, který vydržel až do konce výroby. Je třeba zdůraznit, že se nejedná o stejný motor, jaký byl k dispozici například ve Fabii II se vstřikovači, ale o novější jednotku se vstřikováním common rail.

Nabídka pohonných jednotek

  • Benzín 1.0 TSI (95 koní)
  • Benzín 1.0 TSI (110 koní)
  • Benzín 1.2 MPI (75 koní)
  • Benzín 1.2 TSI (86 a 90 koní)
  • Benzín 1.2 TSI (105 a 110 koní)
  • Benzín 1.4 TSI (122 a 125 koní)
  • Diesel 1.4 TDI (90 koní)
  • Diesel 1.6 TDI (90 koní)
  • Diesel 1.6 TDI (105 koní)
  • Diesel 1.6 TDI (115 koní)

Jaký motor zvolit?

Z hlediska výbavy byste neměli uvažovat pouze o jediné verzi, a to o 1.2 MPI. Motor je příliš slabý. Jako by to nestačilo, nejvíce kouří. Má jedinou výhodu, a tou je možnost instalace poměrně jednoduchého systému LPG. Stojí za to také vědět, že Škoda prodávala také variantu 1.2 TSI se vstřikováním Landi Renzo.

Mnohem lepší jsou jednotky 1.2 TSI, ale zde stojí za to prozkoumat toto téma trochu hlouběji. Motory s tímto názvem se vyráběly ve dvou konstrukčních variantách. Rané varianty nesly označení EA 111 (86 a 105 k). Vyznačují se 8ventilovou hlavou a rozvodovým řetězem. Mají skvělé parametry, ale měly spoustu problémů s řetězem, napínákem nebo zadřením turbodmychadel.

Dnes je to již minulost, nicméně kvůli těmto závadám mohou být motory ve firemních vozech namáhané. Proto je lepší zvolit novější variantu EA 211 s 16ventilovou hlavou a rozvodovým řemenem (90 a 110 koní). Mají naprosto stejný výkon a spotřebu paliva, ale jsou bezproblémové.

Teoreticky jde o obdobu varianty 1.4 TSI, která byla rovněž nabízena ve dvou verzích. Rané vozy EA 111 měly ještě více problémů než 1.2 TSI, mimo jiné prasklé písty, i když to je vzácné. Nejvíce namáhané jednotky by se opět našly ve firemních vozech, jenže firmy tuto variantu často nevolily.

Konstrukce rozvodu byla vylepšena již v roce 2010, tedy před debutem modelu Rapid, takže riziko není tak vysoké, jak naznačují obecné popisy a hodnocení této jednotky.

Zajímavé je, že ačkoli novější varianta tohoto motoru EA 211 debutovala v roce 2012, starší varianta byla z modelu Rapida vyřazena až v roce 2015. S novějším motorem 1.4 TSI není prakticky nic v nepořádku, kromě drobných závad na snímačích a někdy na vstřikovačích. Rozvodový řemen, který nahradil řetěz, teoreticky vydrží 200 000 km, i když se vyplatí ho měnit každých pět let.

Podle našeho názoru jsou faceliftované motory TSI velmi dobrým zdrojem výkonu a nejlepší volbou je 1.2 TSI o výkonu 110 koní se šestistupňovou manuální převodovkou. Pozor! Pětistupňová převodovka slabší varianty je také dobrá a je řazena tak, aby vám nechyběl šestý rychlostní stupeň. Naopak sedmistupňová automatická převodovka DSG není příliš zatížená.

Pak je tu motor 1.0 TSI, o kterém je těžké cokoli napsat, protože je ještě relativně mladý a vzácný, ale dobrou zprávou je, že zatím nebyly hlášeny žádné vážné problémy. Jediným problémem může být nedostatek výkonu při vyšším zatížení. Je příbuzný úspěšnému motoru 1.0 MPI s atmosférickým plněním, ale s přeplňováním turbodmychadlem a přímým vstřikováním.

Diesely

V nabídce dieselových motorů je na výběr z dobrých agregátů a není třeba být vybíravý. Nejlepší je najít vůz s co nejnižším počtem najetých kilometrů. Verze 1.4 a 1.6 s výkonem 90 koní mají naprosto stejný výkon a zrychlení, ale 1.4 TDI má nižší kulturu provozu a spotřebu paliva. Průměrná spotřeba tohoto motoru je 5 l/100 km.

Má poněkud odlišný charakter, protože se jedná o nízkootáčkový agregát s nižším rozsahem maximálního točivého momentu, jehož hodnota je stejná jako u motoru 1.6 TDI. Zrychluje jinak, ale se stejnou účinností.

Rozdíl je patrný pouze u varianty se 105 koňmi a pozdějšího 1.6 TDI se 115 koňmi. V kombinaci s automatickou převodovkou DSG se jedná o dynamický, hospodárný a velmi příjemný zdroj pohonu, který je však potenciálně nejdražší na opravy. Převodovka sice není nadměrně namáhána, ale u vznětových motorů lze očekávat dřívější opotřebení než u benzinových.

Obě jednotky jsou tak mladé, že je obtížné najít jejich typické chyby, zejména proto, že byly velmi zdokonaleny. V praxi je 1.4 TDI stejné konstrukce jako 1.6 TDI, pouze bez jednoho ze čtyř válců. Samozřejmě můžete očekávat obvyklé závady vznětových motorů, jako jsou poruchy vstřikovačů, turbodmychadla, ale zejména filtru pevných částic.

Zde je volba jednoduchá, protože pokud vám záleží na nízké spotřebě paliva, vezměte si 1.4 TDI, a pokud vám jde spíše o výkon, zvolte 1.6 TDI. Volba mezi variantami těchto motorů s výkonem 90 koní není příliš rozdílná, i když 1.6 TDI je příjemnější na řízení.

Co se kazí?

Historie je v tomto modelu obzvláště důležitá. Pokud vůz koupíte od prvního majitele a jedná se o soukromou osobu, nemusíte se ničeho obávat, a to ani v případě, že kilometrový nájezd nebo stáří jsou již značné. Pokud kupujete vůz z vozového parku nebo od druhého majitele a nevíte, kdo byl prvním majitelem, je to ještě horší.

Vozy, které byly ve firmě mohou být zanedbané nebo velmi opotřebované, zejména s těmito levnějšími motory s nižším výkonem. Vyhnul bych se poletovým variantám motorů EA 111 a dieselů. Naopak u novějších benzinových motorů by neměly být žádné problémy.

Díky své jednoduché konstrukci je Rapid robustním vozem. Elektrická výbava je překvapivě propracovaná, i když se objevují drobné závady, zatímco největší opotřebení se týká karoserie a interiéru, jako je vrzající spojkový pedál, drnčící víko zavazadlového prostoru, hlučná těsnění. Koroze nepředstavuje zásadní problém, s výjimkou výfukového systému.

Pokud motor začne vibrovat, není třeba panikařit, protože poměrně často dochází ke zničení hnacích polštářů. Na druhou stranu v souvislosti s motorem 1.6 TDI někdy selhávají ložiska v manuálních převodovkách. Zde samozřejmě přichází na řadu servis – je těžké najít někoho, kdo v nich vyměnil olej.

Náklady na provoz, servis a opravy Rapidu nejsou vysoké, pokud se vyhnete autorizovanému servisu, i když můžete jít i do osvědčeného autorizovaného servisu a použít neoriginální díly (Škoda nabízí levnější řadu kvalitních výrobků). Opravy však zvládne každý mechanik.

Běžný servis, jako brzdy, tlumiče, kapaliny nevyžaduje speciální vybavení ani zvlášť velké znalosti. Nezapomeňte, že se jedná o moderní vůz a oleje by se měly používat v souladu s tím.

Kolik stojí Škoda Rapid?

Nabídka vozů je velmi široká a většina pochází z polských autosalonů. Nejlevnější vozy z firem a taxislužeb lze pořídit za méně než 120 tisíc Kč. Obvykle mají najeto přes 300 tisíc km. Lze je považovat za opotřebované, ale je třeba si uvědomit, že se jedná o velmi oblíbený model s ještě oblíbenějšími komponenty, které lze v případě potřeby nahradit použitými.

Pokud hledáte něco pro sebe na delší dobu, vyplatí se zajímat se o kopie po roce 2015. To jsou také nejoblíbenější vozy. Je možné koupit vůz i pod 165 000 Kč, ale stále se bude jednat spíše o vozy, které užívali obchoďáci ve firmách. Můžete si ale koupit i opravdu pěkný vůz, dobře vybavený a od soukromé osoby za 250 000 Kč. Takových aut je ale málo.

Vyplatí se koupit ojetý Rapid?

Ano, pokud hledáte relativně prostorný vůz s velkým zavazadlovým prostorem, levný na opravy, s dynamickým a úsporným motorem. Ne, pokud očekáváte vysokou úroveň komfortu a typické vlastnosti klasického kompaktu, protože Rapid má blíže k segmentu B.

Zdroj: autocar.co.uk