Ojetá Škoda Octavia poslední generace. Prostorná, pohodlná, velmi dobře vybavená. Má i typické vady
Když se na trhu objevila první generace Škody Octavia, mnozí byli krokem českého výrobce velmi překvapeni. Auto na pomezí segmentu C a D, prostornější než Golf, i když za rozumnou cenu. V té době málokdo věřil v úspěch tohoto modelu a dnes je asi nejoblíbenějším zástupcem kompaktních vozů. Jaké jsou výhody a nevýhody poslední generace a vyplatí se její koupě zvažovat?
Je pravda, že aktuálně nabízená Octavia čtvrté generace je v portfoliu českého výrobce obklopena mnoha úspěšnými SUV, ale stále jde o klíčový model Škody a nevypadá to, že by se to v nejbližší době změnilo. Nejenže velmi dobře vypadá, má na výběr spoustu verzí, širokou nabídku motorů, ale nabízí i kombinaci prostoru, pohodlí, skvělé výbavy a ve správné konfiguraci i trochu elegance a prestiže.
Zatímco předchozí generace, zejména po faceliftu se specifickými, dělenými předními světly, se nelíbila každému, čtvrté vydání nabízené od roku 2020 vypadá opravdu dobře. Je těžké uvěřit, že je to stále kompaktní vůz, ve srovnání mj. pro Golf nebo Focus. Místa je zde jistě více a praktickou hodnotu zejména ve verzi Kombi nelze podceňovat.
Právě interiér může přesvědčit o rozhodnutí zvolit Octavii před Golfem. Nejen, že je prostornější a minimálně stejně tak pohodlný, ale také ergonomie je rozhodně předností Octavie. Zatímco u německého konkurenta se téměř všechny ovládací prvky nejdůležitějších funkcí staly dotykovými a ve většině případů přistály v systémové nabídce, v Octavii lze základní funkce stále vyvolávat klasickými fyzickými tlačítky. Navíc velmi pěkně prokreslený interiér s obrazovkou integrovanou do palubní desky, velmi kvalitní materiály a výbava, dokáže nalákat i vybíravé řidiče. A samozřejmě nelze zapomenout na prostor. Ve verzi hatchback (ve skutečnosti liftback) je objem zavazadlového prostoru 600 litrů, a se sklopenými opěradly máme celých 1109 litrů. Verze Kombi zcela deklasuje konkurenci, nabízí 640, respektive 1700 litrů. Plus spousta praktických doplňků, užitečných řešení a „Simply Clever“ vychytávek. Pokud někdo hledá pohodlné, prostorné a praktické auto, bude Škoda Octavia dobrou volbou.
Motory a pohonný systém
Je pravda, že z nabídky zmizelo několik pohonných jednotek, ale na začátku uvedení na trh bylo portfolio obohaceno mimo jiné plug-in hybridy na bázi motoru 1.4 TSI se systémovým výkonem 204 nebo 245 koní (verze RS iV). V nabídkách autobazarů to ale nejsou docela často vídané verze. Mnohem častěji najdeme verze s motorem 1.0 TSI o výkonu 110 koní a 1.5 TSI o výkonu 150 koní. Zejména druhá verze je velmi zajímavá a doporučovaná. Jde o optimální řešení a ve verzi se systémem e-Tec Mild Hybrid v kombinaci se sedmistupňovou převodovkou DSG přináší nejen spoustu radosti z jízdy, ale také velkou dávku komfortu a úspory. 150 koní a točivý moment 250 Nm, automatická převodovka, mild hybrid (vylepšený systém Start/Stop, režimy plachtění atd.) lze jednoznačně doporučit. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 8,6 s, maximální rychlost je 224 km/h, průměrná spotřeba paliva dle výrobce je 5,9 l/100 km. Pro náročnější je k dispozici motor 2.0 TSI o výkonu 190 koní s pohonem všech čtyř kol a automatickou převodovkou DSG. Zde sprint z 0 na 100 km/h trvá 6,8 s, maximální rychlost je 239 km/h, průměrná spotřeba paliva je cca 7,3 l/100 km.
Dieselové agregáty
Na jedné straně máme naftové motory, tedy 2.0 TDI o výkonu 115 a 150 koní. Ten generuje točivý moment 340 Nm a lze jej kombinovat s manuální i automatickou převodovkou (volitelně s pohonem všech čtyř kol). Výkon je vcelku dobrý – 8,4 s z 0 na 100 km/h a maximální rychlost 222 km/h, prioritou je ale samozřejmě spotřeba paliva, která se kombinovaně pohybuje kolem 5,5 l/100 km.
Octavia má i verze se sportovním nádechem. Kromě zmiňované verze RS iV (245 koní plug-in hybrid) existuje i „běžná“ RS s benzínovým motorem 2.0 TSI o výkonu 245 koní a točivém momentu 370 Nm. Zajímavé je, že zrychlení z 0-100 km/h zabere tolik, co ve 190koňové verzi vybavené pohonem všech čtyř kol. Maximální rychlost je 250 km/h. K dispozici je také dieselová verze s výkonem 200 koní.
Typické závady
Octavia je velké a mimořádně praktické auto, takže by se dala využít na nejrůznější úkoly včetně rodinných povinností a jako taxi. Vždy kontrolujte stav najetých kilometrů a historii vozu. Pro jistotu záruky je důležité, aby byly garanční prohlídky pravidelné a prováděli je v autorizovaném servisu. Kromě toho se vyplatí podívat se na karoserii, zda nemá stopy škrábanců, které mohou být důsledkem těsných městských parkovišť. Zkontrolujte funkci sedadel a zda se všechna sklápí tak, jak mají. Je to v podstatě nové auto, takže můžeme požadovat bezvadný stav. Za připomenutí také stojí, že mnoho majitelů předchozí (třetí generace) Octavie hlásilo problémy s dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG, včetně elektrických závad a mechanických závad. Proto je nutné zajistit že jakýkoli model s automatem, který při hledání zvažujeme, řadí hladce a bez zaváhání, a to v manuálním i automatickém režimu. Majitelé také hlásili drobné závady v systému satelitní navigace a další drobné elektrické závady, takže stojí za to věnovat čas tomu, abyste se ujistili, že vše funguje správně.
Souhrn
Škoda Octavia IV je čtvrtou generací jednoho z nejlepších zástupců segmentu C na trhu. Prostorné, pohodlné, velmi dobře vybavené a překvapivě praktické. Ve verzi Combi poskytne dostatek prostoru a ve správné konfiguraci i spoustu elegance. Není to vzrušující auto, ale jako rodinné auto a na dlouhé cesty poslouží perfektně.
Zdroj: the Telegraph; Team BHP