Ojetá Dacia Duster (2010-2018). SUV ze země Drákuly a recept na úspěch
Modely SUV nám byly vnuceny. Změnou životních podmínek společnosti. Stále vyšší životní úroveň a častější aktivní trávení volného času vedly k vytvoření univerzálních modelů, které nabízejí komfort limuzíny, užitné vlastnosti dodávky a jízdní vlastnosti v horších podmínkách terénní verze, píše server Top Gear.
To bylo realizováno uzavřením hnacího ústrojí 4×4 do samonosné karoserie (eliminace rámu zvýšila jízdní komfort), zajištěním vyšší polohy řidiče (lepší výhled a vzpřímené nohy jako u modelu Van) a navíc má interiér stejný tepelný a akustický komfort a úroveň výbavy jako klasické osobní verze. Modely byly pojmenovány SUV, což je zkratka pro Sport Utility Vehicle. Dacia Duster se však z této definice vymyká.
Šéfové Renaultu se po důkladném průzkumu trhu a analýze prodejů na vlastním dvorku rozhodli uvést na trh levné SUV. Měla jej vytvořit společnost Dacia, která se specializuje na výrobu levných modelů.
Recept na vytvoření levné verze byl jednoduchý: osvědčené komponenty a nízké konečné náklady.
Recept na úspěch
Takto navržený Duster, který byl představen v roce 2010, byl vyvinut na podvozku Loganu a přední zavěšení typu McPherson s trojúhelníkovými vahadly bylo převzato z Loganu a Sandera (bylo zesíleno, aby splňovalo požadavky terénních vozidel). Verze 4×4 je navíc vzadu vybavena speciálně vyvinutým víceprvkovým zavěšením a verze 4×2 je vybavena odpruženou nápravou H, která má potřebnou pevnost. Pohon 4×4 využívá osvědčené komponenty japonsko-francouzské aliance (Renault-Nissan-Mitsubishi), takže volič umožňuje zvolit typ pohonu ve třech rozmezích:
2WD – pohon předních kol je trvale připojen a ani v případě prokluzu není připojena zadní náprava;
AUTO – ve výchozím nastavení má vůz poháněna přední kola a v případě prokluzu hnacích kol se automaticky připojí zadní náprava;
4WD – v této poloze funguje do rychlosti 80 km/h a centrální diferenciál je uzamčen, takže vozidlo má trvalý pohon všech kol.
To vše bylo třeba zabalit do nápadné karosérie a levné SUV bylo připraveno.
Díky tomu Dacia Duster vyniká: rozšířené blatníky, chromovaná mřížka, světla s dvojitou optikou nebo mohutný nárazník. V interiéru tvar všech spínačů a obrys vstupů vzduchu naznačují, že stylisté nechtěli násilně objevit nový styl, ale (podle zásady unifikace a snížení nákladů) je převzali z osobních modelů Dacia. Také materiál na palubní desce není stejné třídy jako u vozů Renault, ale jako u modelů Dacia: tvrdý a hrubý.
Aby se však zvýšila atraktivita modelu a získalo se více zákazníků, bylo již na podzim 2013 rozhodnuto o faceliftu. Změn se pak dočkala přední část vozu: upravená maska chladiče zdobená dvěma chromovanými lištami obsahuje nový snížený přívod vzduchu a nové dvoufunkční světlomety s denním svícením.
Za zmínku také stojí, že Dacia Duster není jen působivě zabalená „terénní figurína“. Vzhledem k různorodým potřebám zákazníků je k dispozici ve verzích 4×4 a 4×2 a jeho vhodnost pro jízdu v terénu zajišťuje vysoká světlá výška (20,5 cm u verze 4×2 a 21 cm u verze 4×4), jakož i krátké převisy a dobrá průchodnost překážkami (30° – úhel náběhu, 36° – úhel klesání a 23° – úhel nájezdu).
Motory
Dacia Duster má bohužel velmi chudou nabídku motorů. K dispozici jsou pouze tři benzinové jednotky Renault: 1.6 (105 koní), 1.6 (114 koní) a 1.2 (125 koní).Bohužel z těchto motorů je pro model SUV/crossover vhodný pouze motor 1.2. Poměrně velký točivý moment, navíc dosahovaný v nízkých otáčkách, umožňuje volně projíždět horšími povrchy (bláto, sníh) bez nutnosti přidávat plyn, což by mohlo mít za následek ztrátu přilnavosti a zahrabání do sněhu nebo písku. Jinak je model 1.2 na silnici i ve městě přijatelný díky své hospodárnosti a vysoké pružnosti.
Ve městě nás verze 1.6 méně obtěžuje, ale na silnici (a také na horší vozovce) se budeme cítit nedostatečně výkonní. Velká čelní plocha vozu Duster (šířka 1822 mm/výška 1690 mm) a hranatá silueta vytvářejí obrovský odpor vzduchu, který musí náš vůz na silnici (při vyšší rychlosti) navíc překonávat. A vzhledem k maximálnímu točivému momentu 150 Nm při 4000 ot/min si můžeme být jisti problémy s pružností a nutností jezdit ve vyšších otáčkách (což vede k vysoké spotřebě paliva).
Pokud jde o technologické nedostatky těchto motorů, nejsou s nimi žádné velké problémy. Je to proto, že v případě verze 1.6 jsou tyto jednotky jednoduché a to je jejich největší předností. Motory 1.2 také nejsou příliš poruchové, ale – stejně jako u všech malých turbomotorů, které majitelé příliš často označují za poruchové se občas objevují problémy s turbodmychadlem a mezichladičem. Proto doporučujeme model Duster s tímto motorem důkladně zkontrolovat.
U modelu se vznětovým motorem je situace zcela odlišná. Motor má nejen vysoký točivý moment, který je k dispozici již v nízkých otáčkách, ale také mnohem méně kouří. Díky tomu je vozidlo ideální pro rodinné cesty, jízdu na horším povrchu, ale i ve městě.
Při koupi ojetého vozu s motorem 1,5 dCi je třeba nejprve prověřit jeho historii. Francouzi doporučují výměnu rozvodového řemene u motoru 1,5 dCi dokonce každých 150 tisíc kilometrů. Kromě toho se vyplatí zkrátit interval výměny oleje, protože při ujetí více než 150 000 km a výměně oleje každých 30 000 km může dojít k poškození těsnění vany. Kromě toho mohou mít vstřikovače Delphi i Siemens problémy se vstřikovacím systémem.
Pro ty, kteří si stěžují na hlučný vznětový motor, máme také doplňující informaci. Duster není vrcholem akustického komfortu. Zatímco ve městě, při rozjezdu z klidu, se diesel zadře a benzinová verze je tišší, na silnici stejně slyšíme hlavně hluk vzduchu a pneumatik, což je důsledek příšerného odhlučnění kabiny.
Jak je to s ojetinami?
V současné době máme 426 nabídek modelů Dacia Duster . Cenové rozpětí se pohybuje od 85 000 Kč do 589 900 Kč. Mezi verzemi jsou benzínové modely (nabídka 270kusů), dieselové (101kusů) a verze s plynem LPG (54kusů). Po důkladné kontrole se ukázalo, že verzí na LPG s pohonem 4WD je v prodeji pouze 5 kusů, verzí na naftu 35 kusů a verzí na benzin 54 modelů.
Pro koho Duster je?
Po několika jízdách se stejnými verzemi Dusteru jsem dospěl k závěru, že se jedná o vůz, který má být spojovacím článkem mezi terénními verzemi a levnými vozy. Něco jako myšlenka postavit kombi (Kangoo/Berlingo/Doblo), které by sloužilo jako příměstský vůz, ale také jako rodinný model.
Takže lidé, kteří se dívají na levné modely (Citroen C-Ellyse, Dacia Logan atd.), budou mít radost z levného modelu SUV.
Ti, kteří potřebují model používat na stavbách nebo v terénu (geodeti, stavební pracovníci), budou nadšeni jeho terénními vlastnostmi, jednoduchostí a bude je méně trápit náhodné poškození nárazníku nebo dílu karoserie.
Ti, kteří hledají levnou verzi SUV, však budou zklamáni. Kvalita plastů ve výbavě, jednoduchost obrysu kokpitu a tepelný a akustický komfort interiéru.
Chronologie
březen 2009 – prototyp představen v Ženevě
březen 2010 – premiéra seriálu v Ženevě
září 2013 – facelift modelu – premiéra Frankfurt
říjen 2015 – uvedení nového motoru 1.2 tCe na trh
leden 2018 – konec výroby
Vyrobeno přibližně 1 250 000 modelů
Zdroj: topgear.com, sauto.cz