Ojetá Audi A4 B9. Decentní revoluce

Přidat na Seznam.cz

Po osmi letech výroby modelu Audi A4 B8 představila ingolstadtská automobilka v polovině roku 2015 pátou generaci modelu A4 s označením B9. Podařilo se mu unést tíhu slávy svého předchůdce?

Dlouhá historie a počet prodaných kusů B8 svědčily o její velké oblibě a dobrém mínění zákazníků, a tak bylo rozhodnuto.

Proto se A4 B9 na první pohled od B8 příliš neliší, přestože byla navržena od základu a mimo jiné zdokonalila aerodynamiku karoserie (o čemž svědčí nízký koeficient Cx: 0,23 u sedanu, 0,26 u Avantu). Známá je také nabídka motorů TFSI a TDI, v čele se známým dvoulitrem, jak uvádí web Auto Express.

Pro rok 2019 prošel model faceliftem, který jeho vzhled přizpůsobil novým standardům značky. Ačkoli se změny zdají být nenápadné, vedly k přepracování téměř všech částí těla.

Rozměry zavazadlového prostoru

S každou další generací Audi A4 se ingolstadtská automobilka snažila zvětšit prostor v interiéru své „střední třídy“, na kterou se před lety nalepila nálepka stísněnosti. Díky nové podlahové plošině přizpůsobené podélně uloženým motorům platformy MLB 2 B9 koncernu VW se prodloužil rozvor modelu A4 B9, karoserie narostla do délky i šířky a zároveň se snížila hmotnost vozu – v závislosti na konfiguraci motoru – od 30 do 120 kilogramů.

Toto snížení bylo možné díky použití hliníku, např. pro listové pružiny, a oceli tvářené za tepla a za studena. Snížena byla také hmotnost pětiprvkového zavěšení a elektromechanického posilovače řízení.

Kabina se stala prostornější, i když vyšší osoby (a nespokojenci) si stále mohou zachytit kolena o rozlehlou středovou konzolu (při sezení vpředu) nebo o přední sedadla (při sezení vzadu). Objem zavazadlového prostoru se výrazně nezměnil (stále 480 litrů u sedanu, 495 litrů u Avantu – nárůst o 5 litrů) – velké zlepšení je patrné pouze po sklopení sedadel u verzí kombi a Allroad, díky čemuž se zavazadlový prostor zvětší na – 1495, resp. 1510 litrů.

Kupující vozu prémiové třídy, který je obvykle velmi náročný na výbavu a kvalitu zpracování interiéru, by se měl v kabině A4 B9 cítit spokojeně. Použité materiály jsou příjemné na dotek a navzdory času neztrácejí svůj vzhled, i když se mezi uživateli vozů ozývají hlasy, že v předchozí generaci byly jednotlivé prvky lépe osazeny.

Již standardní model Avant se pyšnil elektrickým otevíráním zadních dveří a posuvným víkem zavazadlového prostoru. Na přání se nabízela celá řada prvků výbavy, jako jsou sportovní sedadla, pokročilý multimediální systém (který může v průběhu let způsobovat problémy) nebo výškově nastavitelné odpružení.

Jaký motor zvolit?

Audi si zvyklo poskytovat svým zákazníkům široký výběr motorů – v době svého debutu byla A4 B9 nabízena s paletou sedmi benzinových a naftových agregátů o výkonu od 150 do 272 koní. Základním benzinovým modelem byl malý čtyřválcový agregát 1.4 TFSI s výkonem 150 koní, který byl obecně chválen a jen občas spotřeboval příliš mnoho oleje nakonec neobstál a po třech letech ustoupil většímu 2.0 TFSI se stejným výkonem.

Nástupce paradoxně nebyl bez závad. Jeho slabým místem byla prasklá skříň termostatu (což vedlo k úniku chladicí kapaliny) a netěsnící vodní pumpa. Na druhou stranu se výrobci podařilo úspěšně odstranit neduh, který trápil dřívější verze dvoulitrových motorů známé z modelu A4 B8, tj. příliš tenké pístní kroužky, které v nich probouzely neomezenou chuť ke spotřebě oleje.

Zajímavou nabídkou v nabídce Audi je motor 2.0 TFSI s výkonem 190 koní, který je z výroby označen přívlastkem „ultra“, což lze interpretovat jako „ultra úsporný“. Jeho tajemství spočívá v pracovním cyklu, který je podobný takzvanému Millerovu cyklu (mimo jiné kombinace kratší doby sání, vyššího plnicího tlaku, rychlejšího zavírání sacích ventilů), a v použití systému Audi Valvelift, který řídí činnost sacích ventilů. Toto řešení vedlo k relativně nízké spotřebě paliva při zachování velmi dobrého výkonu.

Vrcholnou verzí benzinového dvoulitru je 2.0 TFSI s výkonem 252 koní, který dokáže zrychlit na 100 km/h za 5,8 s, ale z hlediska zrychlení zaostává za vidlicovým šestiválcem 3,0 l o více než sekundu: 3.0 V6 TFSI s výkonem 354 koní (montovaný do S4) a 2.9 V6 TFSI s biturbo (delegovaný do RS4 – na „stovku“ za 4,1 s, V max – 280 km/h).

Sportovní varianty Audi A4 jsou na trhu s náhradními díly poměrně vzácné. V tuzemských showroomech nepatřily kvůli vysoké ceně k nejprodávanějším a ty dovezené ze zámoří mají obvykle za sebou nehody.

Závady vznětových motorů

Na trhu ojetých vozů Audi jsou nejoblíbenější vznětové jednotky o objemu 2,0 litru, které jsou k dispozici v několika výkonových variantách od nejmenších 122 a 136 koní přes střední výkonovou třídu 150 koní až po charakterní a řidiči oblíbený výkon 190 koní.

Jedná se o vyladěné motory, které již netrápí dětské nemoci, jako jsou vadná turbodmychadla nebo vysokotlaká čerpadla. Nejčastějším problémem, který uživatelé hlásí, je kontrolka systému AdBlue, která někdy signalizuje pouze vadnou řídicí jednotku, a někdy pokud máme smůlu vadné čerpadlo, které je třeba vyměnit společně s nádrží, což přináší mnohem vyšší náklady na opravu. Ani kontrolka tlaku oleje nemusí být důvodem k panice – někdy stačí vyčistit nebo vyměnit regulátor tlaku.

Výkonnější alternativou k vznětovým řadovým čtyřválcům jsou vidlicové šestiválce: motory 3.0 TDI V6 s výkonem 218 a 272 koní – jsou dražší a na trhu s náhradními díly méně rozšířené, ale zaručují příjemnější jízdu na delších cestách a lepší akceleraci při manévrování ve městě, přičemž spotřeba paliva není o mnoho vyšší.

Nejméně kompromisní je verze 3.0 TDI V6 s výkonem 347 koní používaná v Audi S4, která zrychlí na stovku za 4,7 s, ale zároveň vykazuje největší apetit po palivu (průměrně 7,4 l/100 km). Uživatelé si šestiválce chválí pro jejich výkon a kulturu práce a jedním z mála hlášených problémů je chrastění vačkových hřídelí (způsobené vůlí ve spojení vačkových hřídelí s ozubenými koly – konstrukce byla časem vylepšena).

Vadný Tiptronic?

Konstruktéři Audi A4 B9 se nevydali jednoduchou cestou a pouze přepracovali technická řešení jeho předchůdce. Převodovky, které s výjimkou Tiptronicu nebyly nejsilnější stránkou B8, byly přepracovány a dnes již nejsou častým důvodem ke stížnostem. V závislosti na verzi si zákazníci mohou vybrat (standardně nebo na přání): 6stupňovou manuální převodovku, 7stupňovou automatickou převodovku S-Tronic a 8stupňovou automatickou převodovku Tiptronic, která je vyhrazena pro nejvýkonnější motory.

Prestižní model Audi se samozřejmě nemohl obejít bez pohonu quattro, který byl původně vybaven tradičním centrálním diferenciálem, jenž byl později nahrazen systémem quattro ultra se spojkou, která odpojuje zadní hřídel, a tím i pohon celé zadní nápravy (jakmile systém zjistí prokluz předních kol, pohon se opět připojí za méně než 0,2 sekundy).

Při průjezdu zatáčkou se aktivuje systém Torque Vectoring, selektivní rozdělování hnacího momentu, který přenáší hnací moment na kolo s lepší přilnavostí. Více než 40 let zkušeností Audi s vývojem pohonu všech kol vedlo k efektivnímu a bezproblémovému řešení. Quattro je samozřejmě součástí standardní výbavy terénní verze A4 Allroad, která má zvýšené odpružení a větší kola, jež zvyšují světlou výšku o 34 mm.

Napětí roste

Audi A4 osvěžené pro rok 2019 začalo být vybaveno technologií soft hybrid (v závislosti na motorech: 12 V nebo 48 V u Audi S4 TDI), která pomocí mechanismu RSG (který funguje jako startér a alternátor poháněný řemenem od klikového hřídele a připojený k přídavné baterii) podporuje provoz spalovacího motoru, snižuje spotřebu paliva, umožňuje vozu „plout“ a také urychluje systém Start-Stop.

Mild Hybrid řidiči oceňují, zejména pokud jde o placení u okénka čerpací stanice, ale mezi uživateli se občas objevují zprávy o přehřívání RSG a opotřebení hnacího řemene.

Audi A4 B9 nabízí řidiči nejmodernější technická řešení, ale mnohá z nich byla (a jsou) k dispozici v době nákupu za příplatek (nikoliv zanedbatelný), který může být zahrnut v ceně ojetého vozu. Mluvíme o Head-up displeji, systému Drive Select nebo světlometech Matrix LED.

Elektronika si s námi občas zahrává, a pokud je vůz v záruce, není to z pohledu uživatele zásadní problém, ale když si koupíme již několik let starý vůz, musí případné problémy s pokročilou navigací nebo inteligentními světlomety řešit odborný servis.

Nejstarší vozy A4 B9 lze sehnat za méně než 300 000 Kč, i když je téměř jisté, že nejsou zdaleka dokonalé a mají za sebou nehodovou historii. Záplava nabídek začíná na 390 000 Kč a končí na 1,3 milionů Kč, což je cena, kterou musíte zaplatit za dobře vybavený vůz vonící novotou.

Prestiž, dobrý výkon, komfort a spolehlivost mají svou cenu, ale než utratíme pověstný „poslední peníz“ za koupi ojetého vozu, vyplatí se předem zkontrolovat všechny komponenty a systémy, které nás zajímají, protože jejich následná oprava z vlastní kapsy nás může přijít draho.

Zdroj: autoexpress.co.uk