Offroad zážitky: Kvůli zábavě nikdy nedevastujte přírodu!
Projíždění lesními cestami, brodění potokem nebo škrábání se do kopců po kamenité stezce – offroad je pro mnohé řidiče srdeční záležitost. Jenže všechno má své meze. Když se vydáváme do terénu, měli bychom myslet nejen na vlastní zábavu, ale i na přírodu, kterou projíždíme. Poradíme vám, kde si legálně a bezpečně zařádit, jaké typy vozidel se pro to hodí a co všechno by měl mít správný offroaďák v malíčku.
Co všechno patří mezi offroad vozidla?
Do terénu rozhodně není jedno, v čem jedete. Auta do terénu se liší jak výbavou, tak schopnostmi:
-
Klasická SUV s pohonem 4×4 – třeba Mitsubishi L200 nebo Toyota Hilux. Hodí se na lehký až středně náročný terén, ideální na výlety nebo první pokusy.
-
Upravené offroady – mají vyšší podvozek, speciální pneumatiky do bláta, naviják a často i šnorchl. Už se nezaleknou ani těžkého terénu.
-
Závodní a trialová monstra – stavěná na soutěže a překonávání extrémních překážek. Tady už je potřeba i zkušenost a trénink.
-
Čtyřkolky (ATV) – zábavné a obratné, ale o to víc platí pravidlo jezdit jen tam, kde je to povolené.

Kde si legálně zajezdit?
Příroda není hřiště. Pokud nechcete dostat pokutu nebo někomu zničit pozemek, držte se legálních offroad areálů. Tady jsou některé z nich:
-
Milovice (Středočeský kraj) – bývalý vojenský prostor, dnes otevřený pro veřejnost. Je tam i tankodrom a možnost jízdy s instruktorem.
-
Sedliště u České Lípy – menší areál, ideální pro trénink s vlastním autem. Platí se denní vstupné a je potřeba domluva předem.
-
Offroad park Dobřany (Šlovický vrch) – známý areál pro auta i čtyřkolky. Pořádá se tu i 24hodinový maraton.
-
Autodrom Sedlčany – spíš závodní okruh, ale i tady se občas dá vyzkoušet jízda mimo silnici.
-
Trailová místa přes aplikace – třeba Wikiloc nebo Trailforks ukazují trasy, které projely jiné offroaďáky, ale pozor – vždycky ověřte legálnost trasy.
Než vyjedete, nezapomeňte…
Offroad jízda není o rychlosti, ale o hlavě. Kdo nezná techniku jízdy nebo nemá vybavení, může snadno skončit v příkopu, uvízlý v blátě nebo s poškozeným autem. Co se vyplatí vědět a mít?
-
Plánování trasy – zkontrolujte, kam smíte. Národní parky, chráněné oblasti a soukromé pozemky jsou zapovězené.
-
Příprava auta – nízký tlak v pneumatikách pro lepší přilnavost, základní nářadí, tažné lano, rezerva, naviják.
-
Jízda rozumem – plynule, bez prudkých pohybů. Do kopce s rozjezdem, z kopce klidně pod brzdou. Hlavně žádná panika.
-
Základy první pomoci – i ve zdánlivě bezpečném areálu může dojít k úrazu. Mějte lékárničku a vědět, co s ní.
Offroad závody? Ano, ale jinak
Pokud vás terénní jízda chytla a chcete víc, zkuste závodní akce. V Česku i okolí se jich koná spousta – od hobby soutěží až po profi závody:
-
Sedlčanská kotlina – místo, kde se jezdí rallycross nebo autocross. Fanoušci benzínu a hlíny si tu přijdou na své.
-
Dobřanský 24hodinový maraton – ideální pro týmy a odolná auta. Jede se bez přestávky den a noc.
-
Offroad trialy – extrémní technické závody, kde jde o přesnost, ne rychlost. Často bývají v kopcovitém terénu, třeba na severu Moravy.
Respekt jako základ
Terénní jízda je parádní zážitek, ale jen pokud dodržujeme základní pravidla. Nejezděte tam, kde je to zakázané. Nezanechávejte za sebou rozrytá pole, zničené louky nebo popadané větve. A hlavně – příroda tu byla dávno před námi a bude i po nás. Chovejme se tak, aby si to offroad mohli užít i další.
„Jízda v terénu není o tom dojet nejrychleji – ale dojet vůbec.“
Tak šťastnou cestu, ať už míříte do bláta, přes brod nebo na závodní trať.
Zdroj: garaz.cz, autoweb.cz