Odvěká pře. Je nutné nechat auto před jízdou zahřát? Odpověď překvapí zejména starší řidiče

Přidat na Seznam.cz

Zahřátí automobilu na ideální provozní teplotu tím, že jej necháte chvíli běžet na volnoběh, je koncept přenesený z dob, kdy většina automobilů používala karburátorové motory, které byly proslulé problémy se studenými starty.

Tyto motory využívají manuální úpravu množství paliva a vzduchu a při studených startech omezují proudění vzduchu pomocí tzv. sytiče, který následně vytváří směs bohatou na palivo připravenou ke spalování. Je to proto, že studený vzduch je hustší než teplý a vytváří chudou směs vzduchu a paliva. Nové motory se vstřikováním paliva používají elektronické snímače, které automaticky upravují poměr vzduchu a paliva tak, aby vůz nastartoval i za nejchladnějšího rána, a tento poměr průběžně upravují, dokud vozidlo nedosáhne optimální provozní teploty.

Další myšlenka, která se přenesla ze starších motorů a která naznačuje, že zahřátí vozu je životně důležité, spočívá v tom, že když je motor studený, benzín se déle odpařuje, a když se ho do spalovacího prostoru dostane příliš mnoho, může se přebytečné palivo dostat na stěny válců. Benzín je rozpouštědlo a může smýt ochrannou vrstvu oleje, která udržuje stěny válce promazané mezi zdvihy pístu. Bez ochrany proti tření, kterou poskytuje motorový olej, se mohou stěny válce nakonec zadřít a poškodit. I když je to skutečný problém, většina moderních motorů je plně promazána do dvaceti sekund po spuštění, což zajišťuje dostatečné mazání

Otázkou tedy zůstává, měli byste svůj vůz před jízdou zahřát? Podle většiny odborníků a výrobců moderní vozidla nepotřebují vyhrazenou dobu na zahřátí a nastartování vozu a strávení dvaceti až třiceti sekund nastavením zrcátek a připoutáním se obvykle více než stačí. Za extrémně chladného počasí většina výrobců doporučuje prvních šest až deset minut jezdit opatrně, ale nedoporučuje, abyste auto nechali delší dobu běžet na volnoběh a zahřáli ho. Mnoho řidičů výkonných vozů a motoristických nadšenců přesto dává před rozjezdem přednost tomu, aby strávili několik minut zahříváním motoru, i když to není mechanicky nutné.

Proč je jízda na volnoběh špatný nápad

Zjistili jsme, že moderní motory nevyžadují po nastartování dlouhý volnoběh, a při otázce, zda je volnoběh pro váš vůz škodlivý, je třeba vzít v úvahu další důkazy. Při volnoběhu motor nadále spotřebovává benzín a provozuje systémy, jako je klimatizace a baterie. Protože však nepracuje při optimálních teplotách, nemusí dojít k úplnému spálení paliva, což má za následek vznik zbytků ve výfukovém systému. Navíc delší volnoběh může vést k opotřebení motoru a jeho možnému poškození, ale také negativně ovlivňuje celkovou hospodárnost motoru a plýtvá palivem. Proč je ale ještě špatné nechávat vůz dlouho běžet?

Podle odborníků a různých provedených testů a experimentů dochází u vozů, které jedou na volnoběh až deset minut, k masivně výraznému snížení spotřeby paliva o 19 % oproti vozům s kratší dobou volnoběhu. To znamená nejen to, že utratíte více peněz za palivo, ale také vypouštíte do ovzduší více oxidu uhličitého. Podle amerického ministerstva energetiky spotřebují auta jedoucí na volnoběh každý rok další tři miliardy galonů paliva a také vypustí 30 milionů tun oxidu uhličitého.

Zdroj: carbuzz.com