Odstavení auta: Před odjezdem zkontrolujte jeho technický stav a nechte ho na bezpečném místě
Existují různé důvody pro odstavení auta na delší dobu. Často se s touto situací setkávají majitelé veteránů nebo kabrioletů. Dalšími důvody můžou být třeba dlouhodobý pobyt v zahraničí nebo dočasná nevyužitelnost auta.
Jak auto připravit na odstavení?
Odstavení auta na delší dobu mu neprospívá. Pokud se s autem jezdí, motorový olej neustále cirkuluje, a tak se v něm netvoří sraženiny. Při dlouhodobém odstavení se ale olej může znehodnotit. Když tedy necháte automobil dlouhodobě stát, raději vyměňte olej za nový.
Dlouhodobé stání ovlivňuje taky palivo. Benzín má životnost šest měsíců, nafta skoro rok. U benzínu může v důsledku vysokých teplot dojít k degradaci. Nechte v nádrži co nejméně volného místa, natankujte do plna. V nádrži se tak nebude srážet voda a palivo se nebude ředit. Palivo v nádrži můžete taky ošetřit vhodnými aditivy, aby nevodnatělo.
Kromě motorového oleje a paliva je důležité po šesti měsících odstavení automobilu na ulici vyměnit taky brzdovou kapalinu. Ta totiž akumuluje vlhkost a tím ztrácí výkon.
Vaše auto může taky čelit vlhkosti. Pokud necháte auto venku, vystavujete ho různým povětrnostním vlivům a střídání počasí. Hrozí mu pak koroze, ale kromě kovové karoserie taky trpí gumové těsnění, které může vysychat, ztratit svou elasticitu a začít se drolit. Jde například o těsnění okolo dveří nebo oken. Proto se doporučuje vozidlo před odstávkou umýt a ošetřit karoserii voskem. Gumové součásti ošetřete silikonovým olejem.
Koroze může ohrozit taky brzdové destičky a brzdový kotouč. Pokud auto necháte dlouhodobě odstavené, nezatahujte ruční brzdu. Vlhkost totiž může způsobit přilnutí destiček a kotouče. (Doporučuje se taky ošetřit brzdové kotouče mazadlem. Před jízdou je ale nezapomeňte odmastit.) U automatů zvolte parkovací režim, u aut s manuálem nechte auto na neutrálu. Váš vůz taky můžete zajistit parkovacími klíny.
Baterie je na odstavení nejvíce háklivá. Pokud je v dobré kondici, měsíční odstavení přežije bez újmy. Proto auto občas projeďte. Zahřátí na provozní teplotu totiž probudí nejen baterii, ale může zabránit i zmíněné degradaci oleje v motoru.
Odpojte akumulátor a skladujte ho v suchu, ale ne na příliš teplém místě, případně připojte auto na speciální udržovací nabíječku.
Pro odstavení zvolte raději variantu „doma“
Odstavení tedy nedělá autu dobře, ale to platí zejména pro venkovní variantu. Dlouhodobě volně stojící vůz čelí taky různým zlodějíčkům a vandalům. Když necháte auto někde u keře, za pár týdnů se změní v postupně rozebíraný vrak.

Vyberte si proto oplocený pozemek, nejlépe samozřejmě větranou a suchou garáž nebo stodolu. Stání venku bez patřičné ochrany vozu škodí. Auto musí stát na suchém místě a nesmí pod ním růst tráva. Proto je potřeba ho přikrýt ochrannou plachtou a tu dobře ukotvit. I tak je ale lepší hledat kryté stání na suchém a rovném povrchu. Stání venku mimo přístřešek proto volte jen v opravdu krajním případě.
Dlouhodobě odstavené auto potřebuje občas zkontrolovat. Prověřte funkci udržovací nabíječky, pokud ji používáte. Taky se ubezpečte, jestli z auta nic neteče v neobvyklé míře. Pokud máte auto odstavené venku pod plachtou, odstraňte z ní špínu a zkontrolujte, zda se na autě nevyřádil vandal nebo hlodavci.
Důležité je správně nahustit pneumatiky na tlak uváděný výrobcem vozu pro jeho plné zatížení. Pokud ale bude auto dlouho odstaveno, ani toto nahuštění nezabrání deformaci gum. Proto je vhodné vůz podložit tak, aby kola visela volně ve vzduchu. Vyvěšené nápravy se vyhnou vysokému namáhání, což platí i pro pneumatiky. Pneumatiky je vhodné navíc ošetřit silikonovým olejem pro lepší ochranu.
Zdroje: www.garaz.cz, www.portalridice.cz, www.autozive.cz, autoweb.cz