Od roku 2027 budou platit nová pravidla pro Grand Prix. Znamená to nižší objemy motorů a 100% udržitelná paliva
Komise Mezinárodní motocyklové federace (FIM) pro motocyklové závody Grand Prix schválila nové technické předpisy, které v sezóně 2027 zavedou novou éru MotoGP. Nová pravidla přinesou nejvýznamnější technické změny od roku 2012, informuje portál Motorcycle.
Nižší objem motorů
Nejvýznamnější změnou bude omezení objemu motorů třídy MotoGP na 850 cm3, což je méně než v roce 2012, kdy byl objem 1 000 cm3. Otvory válců se zmenší ze současných 81 mm na 75 mm a motory zůstanou výhradně čtyřválcové čtyřtakty. Podle MotoGP bude menší zdvihový objem znamenat nižší maximální rychlost, což zvýší bezpečnost, a vyšší kilometrový výkon a to znamená vyšší efektivitu a udržitelnost.
Nižší počet motorů na jezdce
Aby se podpořil vývoj odolnějších motorů, sníží se podle nových pravidel také počet motorů přidělených každému jezdci, a to ze současných 7 na 6 v průběhu 20kolové sezóny. Pokud bude mít sezóna 21 nebo 22 závodů, bude limit zvýšen na 7.
Všichni budou v kategorii B
Vzhledem k tomu, že nové motory budou pro všechny výrobce znamenat úplný reset, dojde také k resetu systému koncesí, kdy budou všichni vracející se výrobci na začátku sezóny 2027 zařazeni do kategorie B. Všichni noví výrobci, kteří v té sezóně vstoupí do seriálu, budou začínat v pořadí D. Pořadí koncesí bude upraveno v polovině sezóny 2027, a to pouze na základě výsledků této sezóny. Na konci sezóny 2027 se obnoví pravidelný systém řazení.
100% trvale udržitelných paliv
S cílem zlepšit efektivitu bude objem palivové nádrže snížen z 22 na 20 litrů pro plnohodnotný závod Grand Prix a z 12 na 11 litrůpro závod Sprint. Změní se také samotné palivo, které bude podle seriálu ze současných 40 % tvořit 100 % trvale udržitelných paliv. Očekává se, že tato udržitelná paliva budou tvořena kombinací syntetických nebo biopaliv.
Údaje GPS budou veřejné pro ostatní týmy
Údaje GPS všech jezdců budou také na konci každého tréninku zpřístupněny všem ostatním týmům, což je krok, který bude výhodný pro týmy s nižším počtem bodů, protože jim umožní přístup k většímu množství dat.
Ti, kteří je považují za vrchol motocyklového sportu a líheň výkonnosti, budou pravděpodobně považovat tyto změny za krok zpět. Naopak ti, kteří chtějí, aby MotoGP lépe odrážela sériové motocykly nebo aby se důraz přesunul od techniky k individuálním dovednostem jezdce, budou tyto změny pravděpodobně považovat za přínosné.
Zdroj: Motorcycle