Obytný vůz pro fajnšmekry. Vixen 21 TD jezdil jako ďas, ale trh ho podcenil
Měl aerodynamickou karoserii, motor BMW a jezdil jako osobní vůz. Vixen 21 TD, který vytvořil bývalý konstruktér DeLoreanu, byl ideální alternativou k nudným obytným vozům. Bohužel se nakonec prodalo méně než 400 kusů. Co se pokazilo?
Říká se, že nalezení tržní niky je spolehlivým receptem na úspěch. Zdá se, že geniální inženýr Bill Collins, který má na svém kontě několik muscle cars a velkou měrou se podílel na konstrukci DeLoreanu, tomuto mottu podlehl. Rozhodl se vstoupit do nejrozvinutější mezery na trhu, segmentu sportovních karavanů.
Zřejmě se rozhodl, že zákazníci budou spokojenější, když kromě praktické kuchyně, toalety se sprchou a místa na spaní dostanou také možnost jezdit rychle v zatáčkách a překročit rychlost 160 km/h. Tak se zrodila společnost Vixen Motor Company, která měla způsobit revoluci na americkém trhu s domy na kolech a porušit léta zavedené standardy.
Collins přenechal obchodní stránku podniku svým partnerům a sám se pustil do práce na projektu. Zaměřil se na odstranění základních nevýhod klasických obytných vozů, kterými byly vysoká spotřeba paliva a nízký výkon, přičemž klíčovou roli hrál zejména tvar karoserie.
Jeho změna nebyla snadná. Koneckonců, obytný vůz musel zůstat obytným vozem s prostorným a promyšleným interiérem. Jako dobrý kompromis se ukázalo snížení střechy na úkor rozšíření celé konstrukce, což v kombinaci se zaoblenými liniemi přineslo nečekaně dobré výsledky. Součinitel odporu vzduchu byl nižší než 0,30, což je srovnatelný výsledek s prvním Priusem.
Dalším krokem bylo rozvržení interiéru tak, aby se všechny potřebné komponenty vešly do prostoru, který byl v té době zhruba dvoutřetinový oproti obytným vozům. Za tímto účelem byl vynalezen zvedací střešní panel, který zvětšuje prostor při parkování. Kromě toho byl využit každý dostupný kout.
Posledním dílem skládačky se ukázalo být hnací ústrojí. Collins nechtěl nic z amerických osmiválců s velkou spotřebou, které byly v obytných vozech „samozřejmostí“. Obrátil se proto na BMW, které mu zapůjčilo 2,4litrový turbodiesel. Dosahoval výkonu pouhých 115 koní, ale poskytoval dostatečný točivý moment a byl velmi úsporný.
Konečně dokončený Vixen 21 TD měl premiéru na detroitském autosalonu v roce 1986. Veřejnost byla šokována nejen vzhledem vozidla, ale také sliby výrobce. Reklamní prospekty se chlubily spotřebou paliva nižší než 8 litrů na 100 km na dálnici a maximální rychlostí přesahující 100 mil za hodinu (přes 160 km/h).
Ti, kteří se odvážili si ho koupit, se shodli, že to není přehnané a že motor vzadu, nízké těžiště a dynamicky naladěný podvozek zajišťují jízdní vlastnosti hodné osobního vozu. O tom nejlépe svědčí odznaky BMW, které si žertovní majitelé připevnili na přední část vozu.
Pozitivní ohlas v tisku a počáteční spokojenost kupujících se bohužel nepromítly do velkých prodejů. Po opadnutí nadšení se ukázalo, že design se nelíbí typickým příznivcům karavaningu, pro které jsou rozměry důležitější než spotřeba paliva a výkon. Nechtěli rychlý staromládenecký byt na kolečkách. Dávali přednost třípokojovým bytům.
Zdroj: autokult.pl