Obrovské mřížky v masce nejsou žádnou novinkou. BMW je vyzkoušelo už před dvaceti lety
Tento dosud neviděný koncept, navržený člověkem, který stojí za řadou E36, měl být předobrazem budoucnosti řady 7.
Jakákoli diskuse o současném stylu BMW se prostě neobejde bez zmínky o velkých mřížkách chladiče. X7 a faceliftovaná řada 7 G11 tomu vydláždily cestu a nyní je spíše překvapením, když nové BMW (jako řada 2 G42) přijde bez obřích ledvinek.
Jak však dokazuje koncept „7er ZBF“, BMW o programu zvětšování mřížky chladiče uvažovalo mnohem dříve. Model ZBF (Zukunft BMW Familie neboli „budoucí rodina BMW“), který vznikl již v roce 1996, navrhl Joji Nagashima, muž, který má ve svém životopise modely E36 a E90 řady 3, E39 řady 5 a Z3.
Již po několika letech života řady E38 7 si BMW lámalo hlavu nad tím, jak by mohly vypadat jeho budoucí luxusní vozy. Výsledkem byl mnohem větší vůz než E38, tak velký, že potřeboval 20palcová kola, aby vyplnil své mohutné oblouky. Dvacetipalce byly v té době neobvyklé, takže Dunlop musel speciálně pro tento vůz vyrobit ručně řezanou sadu pneumatik s dezénem navrženým Nagashimou.
Na rozdíl od současných vozů BMW se u ZBF snoubily velké ledvinové mřížky s mnohem decentnější karoserií. Pozoruhodná je absence křiklavých linií, ačkoli boky vozu jsou oživeny většími, více retro bočními „žábry“, které výrobce používá na většině současné modelové řady.
Model ZBF, který poskytuje neuvěřitelně raný náhled na designové prvky, které uvidíme mnohem častěji v roce 2020, se vyznačoval také výsuvnými klikami dveří a kamerami na místě tradičních bočních zrcátek. Přes všechny tyto futuristické prvky však byla karoserie konceptu vyrobena velmi staromódním způsobem – panely byly ručně sbíjeny karosáři v Itálii.
Uvnitř je přístrojová deska tvarově podobná té, kterou měla řada 7 E65 odhalená v roce 2001, ale s mnohem zajímavější směsí materiálů. Vůz je také vybaven raným předchůdcem systému iDrive, i když zde je slavný otočný ovladač umístěn mezi předními i zadními sedadly.
Ačkoli se tedy E65 se svou skromnou mřížkou chladiče a nechvalně proslulým „Bangle Butt“ vydala stylisticky zcela jinou cestou, ZBF nakonec přece jen měla velký význam pro sériové vozy. Nemůžeme si pomoci, ale zajímalo by nás, jak by to vypadalo následujících 20 let, kdyby byl vzhled ZBF převzat. Možná by si s tím mohli pohrát ti, kteří jsou dostatečně zdatní ve Photoshopu.
Zdroj: redakce, Car Throttle