Obojživelné autobusy: Turisté se mohou vozit po souši i v řece
Představte si, že sedíte v autobusu, který se rozjíždí po městských ulicích, a najednou místo zastavení u řeky prostě pokračuje dál – rovnou do vody. Ne, nejde o scénu z filmu ani o trik z lunaparku.
Tohle není žádná fikce – přesně tohle dnes zažívají turisté v řadě evropských měst. Obojživelné autobusy se staly hitem a vozí lidi po silnicích i řekách, a to s nadšením, které je často slyšet ještě dlouho po vystoupení.
Co to vlastně je a jak to celé funguje?
Obojživelný autobus vypadá na první pohled jako běžný turistický autobus. Jenže má v sobě něco navíc – kromě kol i lodní pohon. Jakmile se autobus přiblíží k řece, nikdo nevystupuje ani nečeká – řidič to vezme rovnou do vody a z autobusu je rázem loď. Všechno je na to připravené – konstrukce je uzavřená, pořádně bytelná, takže dovnitř se voda rozhodně nedostane.
A uvnitř? Klasika jako v každém turistickém autobuse – pohodlná místa k sezení, mikrofon, ze kterého průvodce občas něco vtipného zahlásí, a když je horko, zapne se i klimatizace. Navíc ale i záchranné vesty, speciální nouzová okna a navigaci určenou pro pohyb po vodě. K tomu je potřeba řídit nejen jako řidič autobusu, ale i jako kapitán – takže obsluha musí mít oba typy oprávnění.
Z armády na turistické okruhy
Myšlenka vozidla, které zvládne silnici i vodu, není žádný moderní výstřelek. Už během druhé světové války se takové stroje objevily – třeba známý americký DUKW, kterému vojáci neřekli jinak než „kačena“. Po válce se pár těchto „kaček“ dostalo do civilu a právě na nich později vznikly první turistické jízdy, které dnes znají lidé po celém světě.
Dnešní modely ale s těmi původními mají společného už jen ten princip. Jsou pohodlné, moderní a často i šetrnější k životnímu prostředí.
Kde se svézt? Nejlepší evropské destinace
Rotterdam: Žlutý zázrak mezi moderní architekturou
Tady jezdí žlutý autobus Splashtours, který vás během hodiny proveze jak městem, tak po řece Nieuwe Maas. Když vjede do vody, často se ozývá potlesk a radostné výkřiky. Během cesty uvidíte například slavný most Erasmusbrug i moderní výškové budovy.
Amsterdam: Město kanálů z nové perspektivy
V Amsterodamu, městě proslaveném vodními kanály, je logickým krokem propojit pozemní a vodní dopravu do jedné jízdy. Zdejší obojživelné autobusy, provozované firmou Amsterdam Duck Tour, nabízejí výlet, během kterého projedete rušným centrem i romantickými uličkami Jordaanu, a pak vplujete do historických vodních cest kolem kostelů a muzeí.
Výklad průvodce bývá zábavný, často interaktivní, s důrazem na historii města, ale i vtipné příběhy ze života Amsterdamanů.
Berlín: Od Braniborské brány až na Sprévu
V hlavním městě Německa je obojživelný autobus součástí atrakcí pro turisty, kteří už viděli „vše“ – ale ještě nikdy nezažili přechod z ulice rovnou na vodní hladinu. V Berlíně jsou trasy navrženy tak, aby pokryly klíčové památky jako Reichstag, Berlínskou zeď, Muzejní ostrov nebo moderní čtvrť kolem Hauptbahnhof – a pak pokračují po Sprévě, odkud je město vidět v jiném světle.
Výhodou je, že díky nižšímu hluku na vodě se část jízdy mění v klidnou, téměř relaxační plavbu.

Proč jsou tak oblíbené?
Obojživelné autobusy nejsou jen originálním dopravním prostředkem – jsou především zážitek. Lidé je vyhledávají kvůli nevšednímu propojení dvou prostředí a také kvůli atmosféře: vstup do vody bývá dramaticky ohlášen, lidé se fotí, smějí, povzbuzují řidiče.
Výhody:
- Nemusíte přestupovat mezi lodí a autobusem,
- originální způsob, jak vidět město z různých úhlů,
- kombinace zábavy, poznání a adrenalinu,
- bezpečnostní standardy na vysoké úrovni.
Mají obojživelné autobusy i budoucnost mimo turismus?
Možná ano. Některá města zvažují využití těchto vozidel i v běžném provozu – třeba v oblastech, které trápí záplavy, nebo tam, kde je složité postavit most. A se stále větším důrazem na ekologii se objevují i první elektrické verze.
V Dánsku nebo Švédsku se dokonce uvažuje o využití obojživelných vozidel k propojení městských částí tam, kde by jinak musely vzniknout drahé tunely nebo mosty.
Zdroje: wikipedia.org, Youtube, Auto, iDnes