Obluda na kolech. Když se nastartoval jeho motor, „zemřeli dva lední medvědi“. Jeho objem byl 169 litrů
Bylo vyrobeno pouze jedno vozidlo 33-19 „Titan“, které bylo po dobu 25 let největším nákladním vozem na světě. Přestože používal elektrický pohon, o výrobu elektřiny se staral dieselový motor, jak píše server Curbside. Proč byl tak kontroverzní?
Rok 1974, setkání důlního průmyslu v Las Vegas. Terex, značka vlastněná společností General Motors, má pro ně připravené překvapení. Největší sklápěč na světě, který by v případě sériové výroby stál kolem 7 milionů dolarů, v přepočtu cca 160 milionů Kč. Titan je pořádná „hračka“ s celkovou hmotností něco přes 548 tun, která je schopna přepravit 320 tun nákladu.
Působivé jsou také údaje o spalovací jednotce. Jedná se o 169litrový vznětový motor V16 s přeplňováním turbodmychadlem a mezichladičem. Generuje 3300 koní, ale to není vše. K chlazení tohoto monstra bylo potřeba 1172 l chladicí kapaliny. Jen v olejovém systému bylo 1513 litrů maziva. Do nádrže se zase vešlo něco přes 7 000 litrů nafty, což dávalo smysl, protože Titan spotřeboval asi 20 litrů na míli (asi 1,6 km).
Společnost Titan zahájila práci v dole Eagle Mountain v Kalifornii v roce 1975. Po čtyřech letech se dostal do Kanady. Společnost Westar Mining ji od General Motors odkoupila. Titan byl vyřazen v roce 1991 a je vystaven ve Sparwoodu v Kanadě.
Zdroj: redakce, curbsideclassic.com