Nutně potřebujeme trh s ojetými elektromobily. Jinak to nebude fungovat, říká EU

Přidat na Seznam.cz

Evropa musí postupně vybudovat trh druhé, třetí a případně čtvrté ruky pro elektromobily ze zásuvky, říká komisař EU Frans Timmermans. Timmermans toto prohlášení využil také k tomu, aby se vyjádřil k současné transformaci evropského automobilového průmyslu z fosilních paliv na elektromobilitu. EU se nesmí ohlížet do minulosti, jinak ji prý svět převálcuje, jak uvádí server Euractiv. Naopak, měla by být vývozcem nových technologií.

Komisař Frans Timmermans je známý svým nekompromisním postojem k elektrifikaci evropské dopravy a prosazováním co nejrychlejšího ukončení prodeje automobilů se spalovacími motory. Působí jako místopředseda Evropské komise pro opatření v oblasti klimatu a zelenou dohodu a nedávno zdůraznil svůj postoj k současnému vývoji v oblasti elektromobility v EU. „V honbě za cílem se musíme soustředit, jinak ztratíme směr,“ říká Timmermans.

Potvrdil, že rozhodnutí ukončit do roku 2035 prodej automobilů s vysokými emisemi bylo správné a významně přispěje k celkové uhlíkové neutralitě do roku 2050. Letošní rok bude také okamžikem, kdy se na evropských silnicích budou pohybovat pouze automobily bez přímých emisí. Volně přeloženo, rok 2050 lze chápat jako datum, do kterého chce EU legislativně vyřadit z provozu poslední automobily na fosilní paliva (s výjimkou těch, které jsou registrovány jako historické, mají zvláštní registrační čísla a omezený režim provozu).

Budeme pokračovat v tradici

Timmermans také upozornil, že mnoho automobilových společností již oznámilo, že ukončí výrobu automobilů se spalovacími motory před rokem 2035. „Evropa má hrdou tradici výroby automobilů a zaslouží si, aby se se stejnou hrdostí vydala vstříc budoucnosti. Chci, aby naše továrny vyráběly bezkonkurenční vozy nejvyšší kvality a udržely si vedoucí postavení ve světě automobilové výroby,“ říká Timmermans.

„Ve výrobě automobilů pracují denně miliony Evropanů. Na platech těchto pracovníků závisí miliony rodin. Potřebují průmysl, který čerpá z minulosti, ale nežije v ní. Potřebují průmysl, kterému se v Evropě daří a který vyváží do celého světa. Potřebujeme vyvážet bezemisní evropské automobily na jiné kontinenty, ale nesmíme jim přenechat naše pracovní místa a investiční příležitosti. Stejně tak nemůžeme vyvážet znečišťující vozidla, která by zvyšovala emise jinde,“ zdůraznil dále roli EU jako významného vývozce technologií a dodal, že řešením není vyvážet nebo vyrábět technologie spalovacích motorů, nebo dokonce celá auta se spalovacími motory.

Ojetiny jsou správná cesta

Timmermansova myšlenka o nutnosti vybudovat trh pro poháněné elektromobily je velmi zajímavá. „Je třeba vybudovat trh pro vozy z druhé, třetí a dokonce i čtvrté ruky. Čím více se výrobci zaměří na tvorbu nových modelů, tím rychleji se nová technologie rozšíří a čím dostupnější bude, tím levnější bude,“ popisuje komisař jedno z řešení, jak dostat elektromobil k co nejširšímu okruhu zákazníků. „Evropští výrobci jsou připraveni stát se lídry. Vědí, jak vyrábět vozy, které by obstály v konkurenci amerických a asijských modelů,“ uzavřel Timmermans svůj komentář optimisticky.

Zdroj: redakce, euractiv.sk