Novodobá Babetta z České republiky. Cena dává elektromobilitě tu správnou tvář

Přidat na Seznam.cz

Možná se divíte, proč se na automobilovém portálu zmiňujeme o novodobé Babettě z České republiky. Důvodů je však více. Prvním je, že česká novinka skutečně připomíná populární Babettu z Kolárova a lidé na ni rádi vzpomínají, ale druhým a důležitějším je, že se jedná o typ individuální a komerční dopravy, který se EU snaží prosadit na úkor jízdy osobním nebo užitkovým automobilem. A třetí je fakt, že Mopedix je elektrický a jeho zveřejněná cena odráží náklady na současné technologie elektrického pohonu.

Snaha EU o snížení emisí ve městech přináší své ovoce. Počet automobilů v ulicích se pomalu, ale jistě snižuje, nová legislativa zpřísňuje podmínky vjezdu do stále větších městských zón a v nejedné evropské metropoli dochází ke snižování počtu jízdních pruhů na úkor motocyklů, jízdních kol nebo mopedů. Právě taková je česká novinka s příznačným názvem Mopedix Electrix.

Asterix s dopravním povolením

Za vznikem tohoto sympatického elektrického mopedu stojí skupina nadšenců a obdivovatelů mopedů z české obce Zaječice. Jejich myšlenkou, podpořenou praktickými zkušenostmi, bylo vyvinout vlastní moped, který by uvezl velkého chlapa a nebál se spolujezdce (proto Mopedix Electrix nabízí možnost volby přídavného nosiče zavazadel nebo druhého sedadla pro spolujezdce).

Po náročném vývoji a testování nyní společnost Goodped (start-up) získala od Ministerstva dopravy ČR oficiální povolení k provozu mopedu na pozemních komunikacích. S vývojem elektrické novinky pomáhala také Technická univerzita v Liberci a Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze. Jak potvrdil výrobce, kompletní vývoj probíhal v České republice, kde se vyrábí 80 % všech komponentů pro mopedy.

Prioritou byla zejména masivní konstrukce vzdáleně připomínající legendární Babettu, její nosnost je však až 176 kg. O pohon se stará elektromotor s trvalým výkonem 3 kW/4 k (krátkodobě až 10 kW/13,6 k), který čerpá energii z trakční baterie o kapacitě 45 Ah. Tu lze dobít z domácí sítě (230 V) za 7,5 h (2,5 h s rychlonabíječkou) a poskytuje mopedu dojezd 60-80 km (v závislosti na podmínkách). V případě potřeby může řidič elektromotoru pomáhat také pedály. Také jeho maximální rychlost je podobná jako u dobové Babetty – přesněji 45 km/h.

Hodně? Málo? Zvykněte si na to

Společnost Goodped zveřejnila také prodejní cenu novinky. Ta začíná na 134 444 Kč. Zda je to hodně, nebo málo, nechť si každý odpoví sám, každopádně to ilustruje, že elektrický pohon něco stojí. EU se myšlenka takových projektů líbí, a jak její zákonodárci často dávají najevo, právě taková městská mobilita má být dostupná masám. Navíc se s mopedy, jako je tento, dostanete i do oblastí, kde budou auta zakázána, a v budoucnu se v nich mají více objevovat doručovací služby.

Návrat poctivé elektrické „Babetty“ jistě vyvolá nejednu pozitivní reakci, jen si musíme zvyknout na to, že elektromobilita stojí více než obyčejný spalovací motor, což se nakonec promítne do ceny takovýchto metaprofertů. A co vy? Líbí se vám Mopedix Electrix?

Zdroj: redakce, Mopedix