Nová revoluční konstrukce elektromobilu by mohla prodloužit dojezd až o 30 %

Přidat na Seznam.cz

Jsme teprve na počátku éry elektromobilů, kdy je ještě nutné udělat mnoho ústupků oproti vozidlům s benzínovým nebo naftovým pohonem. Pokrok v této oblasti je však neustálý a o revoluční nápady není nouze, i když to znamená začít od nuly, jako to udělala jedna britská společnost.

Konstrukce, která je dnes ve světě elektromobilů standardem, je takzvaný skateboard, jehož bateriový blok je deskou spojující dvě sady kol, z nichž jedna nebo obě mají motor. Toto řešení má řadu výhod, jako je zachování objemu zavazadlového prostoru (nebo dokonce přidání druhého zavazadlového prostoru vpředu) nebo maximální snížení těžiště, ale také některé nevýhody.

Pokud nemáte velmi dlouhý rozvor, jako například Tesla Model S, je podlaha tlustší než u spalovacího modelu, což má dominový efekt: vertikální prostor v kabině se zmenší, což znamená, že střecha musí být výše, aby byla zajištěna přijatelná čistá výška, a musíte mít siluetu SUV, ale bez čisté výšky běžného sedanu, aby byla zachována určitá estetická konzistence. To v konečném důsledku snižuje aerodynamický efekt celého auta, což je třeba kompenzovat většími bateriemi.

Na řešení však pracuje mnoho mozků po celém světě a některé z nich jsou ve společnosti Page-Roberts, londýnském start-upu založeném v roce 2019, který věří, že má inovativní konstrukci, která může zlepšit dojezd o 30 % na jedno nabití. Namísto vodorovného umístění baterií v úrovni podlahy jsou baterie umístěny svisle, uprostřed vozu a mezi oběma řadami sedadel.

Tím se snižuje výška a rozvor bez omezení vnitřního prostoru, což vede k lepší aerodynamice, kompaktnějšímu půdorysu a snížení celkové hmotnosti díky článku, který vyžaduje méně výztuh k vyztužení, což vede k většímu dojezdu s bateriemi stejné kapacity nebo k podobnému dojezdu s menšími bateriemi. Městské vozy a, proč ne, malá kupé jsou modely, pro které by toto uspořádání bylo nejvhodnější. Malá britská společnost dodává, že výrobní náklady by se snížily o třetinu.

Bude však také vyžadovat určité ústupky, na které veřejnost nemusí být ochotna přistoupit: například cestující na zadních sedadlech se budou muset otočit zády k cestujícím v přední řadě.