Zloději ničí nová SUV. Zaměřují se na jednu drahou součást. Jde o mezinárodní gang
V noci je ticho, jen štěrk pod botami křupe. Dvojice si sedá na paty, povolí pár úchytů a během několika minut mizí. Zůstává vůz s vytrženým „okem“ nebo trubkou výfuku, účet za desítky tisíc a pocit bezmoci. Vysvětlíme, proč moderní SUV tak lákají zloděje, a jak funguje byznys, který se rozlévá přes hranice.
Mají rychlé ruce, bateriovou pilku a přesný seznam. Jedou po dvou položkách: full-LED/Matrix světlomety a katalyzátory. Ani jedno není levné, obojí jde z auta ven překvapivě snadno a prodává se rychle. Proč právě tyto díly? A kam mizí, když je po loupeži už nikdy neuvidíte? Pojďme si to poskládat: nejdřív motiv, potom metoda, nakonec trh.
Proč právě světla a katalyzátory
U moderních aut nejsou světlomety jen žárovky v krabici. Jsou to složité světelné moduly, které umí vykrývat protijedoucí, pracují s kamerou a stojí jako menší dovolená. U prémiových modelů se cena jednoho kusu běžně šplhá ke statisícům korun a to je pro zloděje silná motivace. Auto-magazíny už loni popsaly nový trend „eye-snatching“: specializované bandy vyřezávají špičkové LED/Matrix světlomety přímo z karoserie, protože na černém trhu mají jistý odbyt.
Katalyzátor je zase malá tavírna cenných kovů. Uvnitř má částice platiny, palladia a zejména rhodia – kovu, který v roce 2021 atakoval neuvěřitelné ceny a právě jeho hodnota nastartovala světovou vlnu krádeží. Výzkumné a bezpečnostní organizace popisují, že zloděje žene nahoru právě cena těchto „PGM“ kovů; z jednoho kusu sice nevytěží mnoho, ale objem a jednoduchost práce to vynahradí.
Jak to dělají: rychlá demontáž a tichá noc
Světlomety: typický scénář vypadá nevinně – pár plastových klipů, kousek podběhu stranou, pár šroubů. Zkušená dvojice si poradí během minut. V horším případě prostříhá plechy, aby se k modulu dostala. Servisy pak řeší nejen chybějící světlo, ale i poškozenou kapotu a blatníky. Autoweby dokumentují případy, kdy pachatelé světla doslova vyrvali z karoserie, protože čas je jejich největším spojencem.
A pak je tu šedý trik dneška: napojení na kabeláž u světlometu, přes kterou lze u některých aut přistoupit k interní sběrnici a obejít zabezpečení. Stačí odklopit obložení, připojit zařízení a auto během chvilky uvěří, že má u sebe správný klíč. Popisy této metody se v zahraničí objevily už v roce 2023 a ukazují, že snadno přístupné konektory kolem světel jsou pro hackery ideální.
Katalyzátory: tady se jede na čas a na řez. Nízký hever, akumulátorová pila, dva řezy do trubky. Hotovo dřív, než vyjdete na balkon zjistit, co to cvaká. Lokální statistiky z různých měst v zahraničí skokově narostly už během pandemie a trend v řadě míst drží dál, zkratka „kat theft“ se stala samostatnou policejní kapitolou.
Kam díly mizí: sklad, dílna, tavírna. A všechno přes hranice
Světlomety putují tam, kde se opravují havárie bez papírů. Zloději je prodají překupníkům, ti je čistí, případně přepíšou identifikaci a díl vypadá „tak akorát jetý“. Policie v Evropě opakovaně nachází sklady se zbožím za miliony eur – světla, airbagy, řídící jednotky. Je to znak řemesla, nejde o náhodné kapsáře, ale o logistiku s dodavateli i odběrateli.
Katalyzátory mají cestu jinou: rozřezat, vysypat, vytěžit kov. Proto se krádeže často napojují na legální recyklační byznys, který zpracovává použité katalyzátory. Případy rozprášených sítí v zahraničí ukazují, že šlo o organizované skupiny s pračkami peněz a odběrateli kovů. Americká prokuratura popsala síť, která podle obžaloby točila stovky milionů dolarů, dobré připomenutí, jak velký tenhle trh je.
Tahle kriminalita je transnacionální. Interpol i Europol mluví o vozidlovém zločinu jako o síti, která spojuje krádeže, falšování identit dílů i přeshraniční přepravu. Operace probíhají souběžně v několika zemích a cílí na sklady i dílny, kde se díly legalizují. Pro běžného majitele je to možná vzdálený svět, ale jeho důsledky končí přímo na ulici před domem.

Co s tím: pár kroků, které dávají smysl
Neexistuje neprůstřelná ochrana, existují vrstvy. Začněte obyčejnou logikou: parkujte pod dohledem kamer, u světla, v garáži, zloději potřebují tmu a klid. U katalyzátoru pomůže mechanická bariéra – ochranné štíty, klece či navařené objímky snižují rychlost zásahu. Vyplatí se i gravírování VIN na světlomety a záznam do servisní dokumentace, díl s jasným původem se hůř prodává. A nezapomeňte na software a kabeláž: u některých modelů lze pomocí aktualizací snížit riziko headlight hackingu a zabezpečit přístupové body. Respektované automobilové magazíny to shrnují jednoduše: zloděj se raději přesune o auto vedle, když cesta k dílu trvá dvakrát déle.
A ještě jedna výzva: všimli jste si, že sousedé před domem často nechávají auta v temném koutě, pořád na stejném místě? Řekněte jim to. Prevence začíná v ulici, ne až u pojišťovny.
Moderní SUV jsou pro zloděje jako stavebnice s drahými kostkami: světla a katalyzátory jdou ven rychle a prodají se snadno. Za krádežemi stojí organizované sítě a přeshraniční byznys, který nekončí jedním šroubem, ale u tavírny drahých kovů či ve skladech s díly. Čím víc vrstev ochrany přidáte, tím méně pravděpodobné je, že si vyberou právě vaše auto.
Zdroje: TAPA EMEA, Europol, Interpol, Justice