Nic pro slabší povahy. Porsche postavilo jedinečný kabriolet Cayenne a takhle vypadal

Přidat na Seznam.cz

SUV, které mělo změnit pravidla hry, bylo vytvořeno už před dvaceti lety, ale Porsche otevřelo archiv až nyní. Co na to říkáte?

Pokud bychom měli i jen mlhavé povědomí o lidské činnosti a jejím apetitu po podivnostech, není pochyb o tom, že by se tento velmi neobvyklý automobil prodával po celých náklaďácích. Vítejte v kabrioletu Porsche Cayenne, který nikdy nebyl.

Tedy byl, ale jen jednou. Porsche slaví 20 let SUV, které změnilo jeho osud (doslova), a prozradilo, že brzy po uvedení první generace Cayenne na trh v roce 2002 se uvažovalo o třech dalších variantách.

Kupé (které nyní dostáváme), SUV s dlouhým rozvorem protaženým o 20 cm a třetí řadou sedadel (kterou nedostaneme) a toto: 4,8 m dlouhý kabriolet, který nebyl okamžitě zavržen, ale skutečně postaven. Jediný přeživší exemplář se nachází ve skladu v muzeu Porsche.

Porsche tvrdí, že ve skutečnosti nejde o silniční vůz, ale o něco, čemu říká „funkční paketový model“. Nedisponuje opatřeními na zpevnění karoserie, kterými jsou kabriolety obvykle ošetřeny, a proto není bezpečný ani stabilní pro jízdu. Vskutku, všude se převáží na nákladním autě.

Ne, nešlo o to, jak umí jezdit, ale o to, zda splňuje čtyři odlišné požadavky: zda je pohodlné pro všechny uvnitř, zda je praktické jen se dvěma delšími dveřmi, zda je možné někam umístit měkkou střechu a rychle ji složit a jaké má být designové zpracování zadní části.

„V roce 2002 ještě panovaly neshody ohledně poslední otázky,“ vysvětluje Porsche, „a pro funkční model Package byly navrženy dvě různé zadní části.“ Kdyby se to dostalo až do výroby, Porsche počítá s tím, že by se dohodlo na designu zadní části a mechanismus střechy by vyřešilo použitím podobného systému jako u modelu 911 Targa generace 991.

Zdá se, že Porsche má jiné chápání lidské činnosti, myslí si, protože nikdy nebylo tak přesvědčeno, že se kabriolet Cayenne bude prodávat. „Prognózy týkající se ziskovosti nebyly nijak zvlášť slibné a přetrvávaly pochybnosti o tom, zda vůz bude vypadat tak atraktivně, jak by Porsche mělo,“ uvedla společnost.

Šéf designu Porsche Michael Mauer ostatně dodal: „SUV má vždy velkou a těžkou karoserii. Když to zkombinujete s malou horní polovinou a pak uříznete střechu, vzniknou vám z toho velmi zvláštní tvary.“

Zdroj: topgear.com