Neuvěříte, co vás přiměje utratit peníze. Nakonec tomu podlehneme všichni

Přidat na Seznam.cz

Obaly hrají zásadní roli v procesu rozhodování zákazníků. V dnešním konkurenčním světě probíhá vše mnohem rychleji a výrobci se musí opravdu moc snažit, aby upoutali pozornost zákazníků. Obal je prvním kontaktem se zákazníkem a firmy se musí hodně snažit, aby si získali jeho zájem.

Zákazníci hledají kvalitu, ale v záplavě desítek produktů v regálu se jim ji musí podařit odhalit.

V průzkumu z roku 2018 ovlivnil design obalů rozhodnutí o nákupu u 72 % amerických spotřebitelů, zatímco 67 % uvedlo, že důležité byly také materiály použité na obal.

meyers.com

V tom, jaký obal pro produkt vytvořit, je zapojeno více faktorů. Skrývá se v tom psychologie. Obal musí upoutat, musí vyvolat zájem, emoce, zároveň budovat spojení mezi výrobcem a zákazníkem a posilovat příběh značky. Obaly jsou aktivním hráčem, který má neuvěřitelnou moc prodávat. Může si vás získat na první dobrou, nebo vás odradit navždy.

Je to jako láska na první pohled

Stačí jen pár sekund a máte jasno. První dojem je zásadní pro rozhodování zákazníků. Design, barva, materiál a zpracování, to vše hraje významnou roli. Dobře navržený obal může vystupovat z davu a odlišovat od konkurence. Zákazník má pak snazší výběr v regálu, který praská ve švech.

Vývoji obalu by měla předcházet podrobná studie cílové skupiny a jejího vkusu. Pro jedinečné produkty výrobci volí sofistikované barvy a kvalitní materiály. Pro produkty pro mladé se zase více hodí výrazné barvy a zábavná grafika. Luxusní produkty si často hrají se zlatou barvou, ražbou a slepotiskem.

Cílem je zasáhnout emoce

Obaly jsou koncipované tak, aby v nás vzbuzovaly emoce. Ty mají velký vliv na naše rozhodování. Elegance a jednoduchý design ve vás může vyvolat pocit luxusu. Přírodní materiály zase cílí na spotřebitele, kteří jsou ekologicky smýšlející.

Často se v obchodech objevují také retro obaly, které mají také za cíl útočit na naše emoce. Tyčinka, kterou jste jedli v dětství, krém, který vám mazala máma na obličej. V novém obalu byste si ho možná ani nevšimli, ale když je zabalen jako tenkrát, okamžitě se vám vybaví vzpomínky. Nic vám nezabrání vzít si to a dát do košíku.

fiktivní balení kosmetiky
Kosmetické značky sázejí na čistotu eleganci a jednoduchost Zdroj Shutterstock

Funkčnost a zpracování obalu

Design je jedna věc a funkčnost druhá. Výrobci se snaží nejen o dosažení atraktivního vizuálního dojmu, ale snaží se vás přesvědčit také zpracováním obalu. Především jde o snadnou manipulaci s produktem, jednoduché otevírání a dokonalou ochranu obsahu před poškozením.

Ať už jde o obaly na bonbóny, kosmetiku nebo prémiový alkohol, výrobci se snaží vás uchvátit jednoduchostí použití obalu. Krabičky, ve kterých jsou produkty zabalené, mají často otvory pro snadné přenášení. Obaly na bonbóny nebo chipsy se dají jednoduše otevřít, a přitom se vám nevysype všechen obsah na zem. Obaly jsou dost pevné, aby v něm zboží bylo dostatečně chráněné.

Eko design a udržitelnost

Péče o životní prostředí a uvědomění si našeho dopadu na planetu stále silněji vstupuje i do povahy obalů. Je kladen důraz na udržitelnost a ekologičnost obalů. Používají se recyklované materiály, minimalizuje se odpad a dokládají se ekologické certifikáty. Výrobci toto všechno promítají do svých obalů.

Lidé, kteří už prošli osvětou a není jim lhostejný svět kolem, vyžadují, aby jejich oblíbené produkty byly baleny právě takto – ekologicky a recyklovatelně. Výrobci takové obaly označují symboly a komunikují příběh obalu.

Pravdivé a jasné informace na obalech

Výrobci si uvědomují, že lidé nejsou jenom ovce a že se zajímají o složení, původ i výrobní proces. Kvalitní výrobci se snaží na obalech uvádět všechny tyto podrobnosti, které mohou hrát velmi důležitou roli při rozhodování mezi podobnými produkty. Transparentnost navíc podporuje důvěru ve značku.

muž v obchodě
Vy rozhodujerte který obal u vás vyhraje nad ostatními Zdroj Shutterstock

Obal, který bude mít dostatek informací o tom, co právě držíte v ruce, může vyhrát nad ostatními. Když jsou všechny informace snadno čitelné, a to i díky grafické úpravě, hned se vaše radost z nákupu zvedne o další úroveň.

Branding v souladu s příběhem značky

Každá značka má svou tvář. Poznáte ji mezi ostatními. Může za to barva, font písma, grafické prvky, které používá. Vystupuje z davu a poznali byste ji i z dálky. Branding je velmi důležitou součástí obalu. Snaží si vás získat, podporuje vaši loajalitu a rezonuje.

Balení je zároveň vyjádřením identity a hodnot značky. Souvisí s tím i již zmíněný výběr materiálů, barvy a zpracování. Často na obalech také najdete příběhy, které vyprávějí o poslání a přitahují vaši pozornost. S příběhy, které jsou v souladu s vašimi hodnotami, se ztotožníte a vaše peněženka se otevírá. Příběh značky je něco, co v dnešní světě táhne. Upřednostňují ho zejména mladší generace. Přesto však platí, důvěřuj, ale prověřuj.

Zdroj: smurfitkappa.com, forbes.com, meyers.com