Neobvyklá auta slavných: Will.I.am má upravený Mercedes-AMG GT
V dnešním světě celebrit, kde soukromý tryskáč už nikoho neohromí, se objevil nový způsob, jak dát najevo svůj status: auto upravené na zakázku. Už to není jen o rychlosti nebo luxusu. Pro ty nejslavnější je to pojízdný billboard jejich osobní značky, plátno pro jejich ego.
A v centru tohoto fenoménu stojí dva dokonalé příklady, které ukazují, jak odlišně se to dá dělat: hudebník a vizionář Will.I.am a popový rebel Justin Bieber. Jejich příběhy jsou jako souboj svatouška a rebela na čtyřech kolech.
Will.I.am a jeho auto pro dobrou věc
Will.I.am, známý z kapely The Black Eyed Peas, se rozhodl svůj projekt pojmout ve velkém. Vzal luxusní a výkonný Mercedes-AMG GT a předal ho legendární dílně West Coast Customs. Výsledek byl, mírně řečeno, šokující. Na elegantní sportovní kupé naroubovali obrovskou hranatou masku z terénního G-Wagenu, původní čtveřici dveří nahradili dvěma masivními, proti směru jízdy se otevírajícími „sebevražednými“ dveřmi a ikonickou hvězdu Mercedesu nahradilo logo medvěda s otevřenou tlamou.
Na první pohled to vypadalo jako designérská noční můra. Jenže Will.I.am měl v rukávu eso. Celý ten bláznivý projekt měl ale mnohem hlubší smysl. Pod názvem „The Flip“ se skrývala snaha dát šanci dětem z prostředí, kde to nemají jednoduché, aby se mohly učit o moderních technologiích a umění.
A najednou to celé dává jiný smysl, že? Tenhle „charitativní štít“ proměnil auto, kterému by se mnozí smáli, v nedotknutelnou ikonu s dobrým srdcem. Kritizovat jeho vzhled by totiž znamenalo útočit na dobrou věc. Mercedes nakonec celé auto odkoupil pro své oficiální muzeum, čímž zpečetil jeho status legendy.
Justin Bieber a jeho leopardí provokace
Na druhé straně spektra stojí Justin Bieber a jeho slavné Audi R8. Na rozdíl od Will.I.amovy promyšlené mise byla Bieberova úprava čistou provokací. Vzal respektovaný německý supersport a nechal ho kompletně polepit křiklavým leopardím vzorem. A proč? Údajně proto, aby mu ladil k oblíbenému páru bot. Pro automobilové nadšence to byla svatokrádež, důkaz, že peníze si vkus nekoupí.
Pravým důvodem ale nejspíš nebyla móda. V bouřlivém období své kariéry okolo roku 2014 si Bieber budoval image „zlého chlapce“ a auto bylo jeho dokonalým nástrojem. Tím, že „znesvětil“ vůz milovaný automobilovou komunitou, si zajistil přesně to, co chtěl: mediální pozornost a pobouření. Leopardí Audi bylo vypočítavým aktem „trollování“ a rekvizitou v jeho osobním představení s názvem „Justin Bieber, rebel“. Auto nakonec nechal přelepit do mnohem decentnější matné černé, což jen potvrdilo, že leopardí kůže byla jen dočasným kostýmem pro danou éru.
Přehlídka podivností jde od růžové až po zlato
Will.I.am a Bieber v tom ale zdaleka nejsou sami. Svět celebrit je plný automobilových výstřelků. Paris Hilton definovala celou jednu éru svým růžovým Bentley Continental GT s palubní deskou vykládanou diamanty, čímž ze sebe udělala Barbie v životní velikosti. V jejích stopách šla i raperka Nicki Minaj se svým zářivě růžovým Lamborghini. Naopak raper Flo Rida pojal okázalost po svém a nechal si své Bugatti Veyron, už tak absurdně drahé auto, kompletně polepit do zlatého chromu a osadit koly z 24karátového zlata.
Skvělým příkladem jiného druhu rebelie je DJ Deadmau5. Ten si nejprve nechal své Ferrari polepit motivem internetového memu Nyan Cat a nazval ho „Purrari“. Automobilka Ferrari, známá svou přísností, mu okamžitě pohrozila žalobou. Deadmau5 v aktu veřejného vzdoru Ferrari prodal, koupil si Lamborghini, nechal ho polepit úplně stejným motivem a pokřtil ho „Purracan“. Jeho auto se tak stalo symbolem boje umělce a internetové kultury proti upjatému korporátnímu světu.
Nejsou všichni stejní, máme tu sběratele i showmany
Je ale důležité rozlišovat. Ne všechny celebrity přistupují k autům jako k hračkám pro budování image. Existují i „puristé“, jako jsou moderátor Jay Leno nebo komik Jerry Seinfeld. Jejich garáže jsou spíše živoucími muzei automobilové historie. Váží si originálního stavu, inženýrského mistrovství a příběhu každého vozu. Jejich vášeň je pravým opakem toho, když někdo polepí supersport leopardím vzorem jen pro šokující efekt.
Ať už se na tyto výtvory díváme jako na umění, nebo jako na nevkus, jedna věc je jistá: jsou nezapomenutelné. Vyprávějí příběh o povaze slávy v 21. století – příběh o touze vyniknout, o síle osobní značky a o tom, co všechno lidé udělají, když peníze nehrají absolutně žádnou roli.
Zdroje: hotcars, autoevolution, YouTube