Německo chce zastavit zneužívání dotací na elektromobily. Zpřísní pravidla
Ačkoli Německo oznámilo definitivní konec dotací na nákup nových elektromobilů, program podpory stále běží a jeho ukončení je naplánováno až po vyčerpání finančních prostředků. Dokud se tak nestane, musí stát řešit nový problém, a to zneužívání dotací na elektromobily. Někteří šikovní majitelé je v krátké době se ziskem prodávají zpět.
Jak informovala některá německá média, získat dotace na elektromobily není v Německu žádná věda. Nikdo však nezpochybňuje jejich účel a skutečnost, že svým způsobem skutečně motivují majitele ke koupi elektromobilu, i když předtím uvažovali o voze se spalovacím motorem. Problémem však je, že kromě poctivých majitelů láká systém dotací také podnikatele, kteří využijí dotaci a po šesti měsících, což je minimální požadovaná doba vlastnictví dotovaného vozu, vůz výhodně prodají do některého ze sousedních států. Úředníci chtějí této praxi učinit přítrž.
Více než 100 000 automobilů už v Německu nejezdí
Jak zjistil Schmidtův institut (na základě údajů Spolkového dopravního úřadu KBA), od začátku roku 2012 do poloviny roku 2022 bylo v Německu registrováno 890 000 elektromobilů, které při nákupu využily státní dotaci. Do dnešního dne však bylo v provozu zaregistrováno jen necelých 760 000 těchto elektromobilů. Schmidtův institut uvádí, že některá z více než 100 000 chybějících vozidel skončila jako ztracená v důsledku opotřebení nebo totální nehody, ale většina z nich se stala předmětem výhodné koupě krátce po nákupu.
Státní orgány evidují, že mnoho dotovaných elektromobilů končí po uplynutí povinné šestiměsíční lhůty v rukou původního majitele mimo Německo. A to je problém, protože Německo údajně dotuje čistší ovzduší v sousedních zemích. Německé Centrum pro automobilový management (CAM) spočítalo, že tyto komerční aktivity stojí daňové poplatníky stovky milionů eur (v přepočtu miliardy Kč) „Tyto praktiky narušují trh s elektromobily v celé Evropě. Existují dokonce prodejci, kteří se na tento přeshraniční prodej dotovaných vozů specializují,“ říká ředitel CAM Stefan Bratzel.
Obliba elektromobilů v Německu neustále roste, v poslední době také kvůli delším dodacím lhůtám u konvenčních vozů a ohlášenému ukončení dotačního programu na konci roku 2023 (nebo až dojdou přidělené peníze). Podle Schmidtova institutu jsou mimo Německo žádané zejména mladé vozy Tesla, které jsou nejčastějšími oběťmi tohoto obchodu. A řešení? Příslušné orgány by měly prodloužit minimální dobu držení dotovaného elektromobilu z 6 měsíců na jeden rok. To by údajně mělo stačit, protože v té době už zůstatková hodnota vozu klesne na částku, která by již neměla podnikavé obchodníky motivovat ke spekulativním prodejům.
Zdroj: auto-institut.de, schmidtmatthias.de, kba.de