Němci varují: Připravte se na nedostatek AdBlue. Na vině může být drahý plyn

Přidat na Seznam.cz

Vzpomínáte si na paniku, když se zhruba před rokem objevily první informace o hrozícím nedostatku močoviny pro moderní dieselové motory? Lidé skoupili všechny zásoby, což v kombinaci s politickými rozhodnutími vedlo k mnohonásobnému zvýšení cen AdBlue. Němci však varují, že problémy ještě zdaleka neskončily a nedostatek AdBlue může být opět problémem, jak píše server FAZ.

Roztok močoviny, který snižuje emise moderních vznětových motorů, je pro jejich provoz nezbytný. Technicky by sice bylo možné je provozovat bez vstřikování AdBlue do výfukového potrubí, ale z legislativního hlediska to není možné. Pokud tedy chcete používat vozidlo se vznětovým motorem, budete nevyhnutelně potřebovat AdBlue. To způsobilo v poslední době obrovskou paniku, během níž se mnoho vyděšených lidí předzásobilo močovinou a výrobci nebyli schopni udržet zásoby v obchodech. K tomu se přidala některá spekulativní rozhodnutí na politické úrovni a cena této vzácné tekutiny se rázem stala násobně vyšší než její původní hodnota. Jak se však ukázalo, podobný scénář se může při troše nepozornosti velmi snadno opakovat.

Série podivných náhod

Přestože moderní vznětový motor s turbodmychadlem patří k nejúčinnějším pohonným jednotkám současnosti, politická rozhodnutí na nejvyšší úrovni dělají vše pro to, aby mu lidé přestali dávat přednost a více uvažovali směrem k elektrifikovaným vozidlům. Stačí se podívat na cenu nafty v porovnání s dnešním benzínem a je jasné, že provozovat dnes auto s naftovým motorem není žádný med. Aby toho nebylo málo, hrozí další hrozba.

Jeden z největších výrobců AdBlue v Německu, společnost SKW, totiž zvedá varovný prst a upozorňuje, že současné vysoké ceny plynu výrobu této kapaliny výrazně ohrožují. To způsobilo zvýšení nákladů na výrobu AdBlue o 30 milionů EUR měsíčně, v přepočtu o cca 734 milionů Kč, což pro společnost SKW není rentabilní. Všechny výrobní závody proto snížily výrobu AdBlue a některé dokonce výrobu zcela zastavily. Mluvčí společnosti SKW potvrdil, že začala vyprodávat poslední zásoby a nedostatek AdBlue by se mohl na trhu projevit již za dva týdny. Největší němečtí dopravci již na situaci zareagovali a začínají vytvářet větší zásoby. Jak se bude situace vyvíjet dál, zůstává zatím otázkou. Dokud se však ceny plynu nesníží, nelze očekávat zlepšení situace.

Zdroj: faz.net