Němci chtěli, aby do konce desetiletí jezdilo po silnicích 15 milionů elektromobilů. Jejich plán však krachuje

Přidat na Seznam.cz

Počet elektromobilů na německých silnicích se blíží jednomu milionu. To je v mnoha ohledech ohromující číslo, ale ve srovnání s původními plány spolkové vlády elektrifikovat zemi do konce tohoto desetiletí a skutečným tempem vývoje bateriových automobilů i sami Němci přiznávají, že se jim to nepodařilo a vyhlídky jsou ještě horší.

Z původních 15 milionů elektromobilů v roce 2030 bude i podle nejoptimističtějších odhadů jen asi polovina elektrických a odborníci již nyní varují, že změny v dotační politice rozmach těchto vozů ještě více zpomalí.

Němci se přepočítali. Ještě loni tamní vláda hrdě hlásala, že do roku 2030 bude na domácích silnicích jezdit nejméně 15 milionů elektromobilů, ale skutečná čísla ukazují něco jiného.

V polovině letošního roku měli němečtí motoristé k dispozici přibližně 57 000 veřejných dobíjecích stanic, ale do konce tohoto desetiletí jich bude milion. Problémem je, že tempo jejich výstavby vázne. Podle Hildegardy Müllerové, prezidentky Německého svazu automobilového průmyslu (VDA), by tempo rozšiřování stanic muselo být asi šestkrát rychlejší, aby Německo splnilo své původní sliby. To se však neděje a tento stav je také jedním z důvodů, proč mnozí váhají s koupí elektromobilu, už jen proto, že jsou ve většině případů ochotni akceptovat jeho vyšší cenu, než by zaplatili za srovnatelný model se spalovacím motorem.

K 1. říjnu 2022 bylo v Německu registrováno 840 645 elektromobilů a během října a listopadu přibylo dalších 94 761 čistě bateriových vozů. Přímý milion by teoreticky mohl padnout v těchto dnech, nebo se tak možná již stalo. Tato čísla však zdaleka nedosahují původních ambiciózních plánů.

Pro ucelenější představu o tamním trhu si připomeňme, že na konci roku 2021 bylo v Německu registrováno 48,5 milionu osobních automobilů. Ve stejném roce se prodalo 2 622 132 vozů, z toho 356 000 elektrických. Jinými slovy, v loňském roce tvořily vozy na baterie 13,6 % všech registrací.

Čísla za rok 2022 ještě nejsou kompletní, čekáme na výsledky za prosinec, ale už teď víme, že od ledna do konce listopadu se v Německu prodalo 2 337 039 aut a podíl elektromobilů skutečně vzrostl – za jedenáct měsíců se zvýšil na 15,7 procenta, ale přední německý deník Handelsblatt varuje před přílišným optimismem.

Důvodem je vysoká cena elektřiny, rostoucí náklady na výrobu článků, a tedy i bateriových vozů, a navíc se v Německu od nového roku výrazně snižují dotace. V roce 2023 již místní motoristé nedostanou na plug-in hybrid ani euro a dotace na elektromobil se snižuje z 6 000 EUR (cca 145 000 Kč) na 4 500 EUR (cca 110 000 Kč), pokud jeho cena nepřesáhne 40 000 EUR (cca 966 tisíc Kč).

Poměrně známý automobilový expert Ferdinand Dudenhöffer se domnívá, že plán dostat do roku 2030 na německé silnice až 15 milionů elektromobilů se nepodaří naplnit, jak píše server Focus. Odhaduje, že do konce desetiletí by to mohlo být maximálně 7,2 milionu automobilů, ale pozor, ne čistě bateriových, ale elektrifikovaných, včetně hybridů a plug-in hybridů.

Jejich podíl na registracích je v současné době více než dvojnásobný oproti čistě elektrickým vozidlům – jinými slovy, z výše uvedených 7,2 milionu elektrifikovaných vozidel bude podle Dudenhöffera v roce 2030 přibližně 2,5 až 3,0 milionu vozidel poháněných čistě bateriemi, pokud připustíme, že jejich podíl se bude nadále zvyšovat. To je pouze pětina v porovnání s plány federální vlády.

Skeptičtí však nejsou jen němečtí odborníci, ale podobně to vidí i významná auditorská společnost Deloitte. „Pokud zůstanou ceny elektřiny takto vysoké, bude v roce 2030 v Německu pouze 7,6 milionu elektromobilů,“ uvádějí její zaměstnanci, aniž by upřesnili, zda do tohoto počtu zahrnují i hybridy. Při pohledu na statistiky registrací však nemáme pochybnosti. Pokud se na západě České republiky prodá ročně třeba jen půl milionu elektromobilů (připomínáme, že současný počet se pohybuje kolem 360 000 kusů), do konce roku 2030 jich budou jen 4 miliony. A to i za předpokladu, že na konci desetiletí budou všechny spolehlivě fungovat.

Obraťme to: začíná rok 2023 a v Německu je registrován zhruba milion elektromobilů. Aby federální vláda splnila svůj slib a do konce roku 2030 dostala na silnice až 15 milionů bateriových aut, museli by si jich tamní motoristé od nynějška kupovat nejméně 1,75 milionu ročně. Jsme jediní, kdo si myslí, že je to nereálný cíl?

Zdroj: redakce, adac.de, focus.de, handelsblatt.com