Největší neúspěchy výrobců aut. Pamatujete si některé?

Přidat na Seznam.cz

Vkus zákazníků není vždy dobrý. Mnoho výrobců to zjistilo a jejich vozy se neprodávaly podle očekávání. Náš žebříček neúspěšných výrobců zahrnuje modely, u nichž se očekával úspěch na trhu. Proč se tak nestalo?

Ukazuje se, že marketingový výzkum v praxi často selhává. Škoda se poučila ze své verze Fabia sedan, která měla automobilce zajistit úspěch na trhu jako malý rodinný vůz s objemným zavazadlovým prostorem. Brzy se ukázalo, že tato verze se příznivcům mladoboleslavské značky nelíbila a nakonec nebyla zařazena do nabídky druhé generace tohoto modelu.

Lancia Thesis měla navázat na tradici úspěšného a oceňovaného modelu Kappa. Vůz měl pravděpodobně příliš zvláštní design, protože nenašel uznání u hodnostářů, kterým se líbil předchůdce. Francouzský Renault se s několika modely minul účinkem. Jednalo se především o dva avantgardní modely Vel Satis a Avantime, které sice vynikaly moderním designem a komfortem, ale evropský trh se jim dobýt nepodařilo.

Pouze v prvním období výroby se Peugeot 1007 těšil úspěchu, když bylo vyrobeno 73 827 kusů, ale již v následujících letech výroba klesla na pouhých několik tisíc vozů ročně, což se pro výrobce stalo ztrátovým. Tento malý minivan měl neobvyklé elektricky ovládané posuvné dveře, které usnadňovaly nastupování na přeplněných parkovištích.

Pravděpodobně nejdražší na výrobu a výjimečně elitní automobil z masově vyráběných je Volkswagen Phaeton. Tento luxusní model světové jedničky byl vždy snem bývalého šéfa skupiny Piëch. Luxusní Volkswagen, který je postaven na stejné platformě jako Bentley Continental GT, však nenašel očekávané uznání mezi smetánkou, která vždy dává přednost prestižním vozům BMW, Audi nebo Mercedes.

Renault Koleos

Měl to být globální crossover francouzské značky, který se pro Evropu vyráběl v Jižní Koreji. Jeho první generace však nenašla očekávané uznání na trhu, kde je konkurence v tomto segmentu extrémně vysoká.

Volkswagen Phaeton

Tento extrémně drahý model měl přebrat zákazníky největším konkurentům mezi špičkovými limuzínami. Bohatí však dávají přednost vozům BMW, Audi a Mercedes.

Lancia Thesis

Tento model se měl stát reprezentativním hitem, který by navázal na úspěch značky Kappa. Trh však reagoval bouřlivě a nepřijal příliš avantgardní design exteriéru.

Audi A2

Jedná se pravděpodobně o největší neúspěch v historii německého výrobce. Vysoká cena byla způsobena několika technickými inovacemi, například hliníkovou karoserií na prostorovém rámu, která snížila hmotnost vozu na 850 kg. Nabídka motorů se skládala z benzinových jednotek o objemu 1,4 a 1,6 litru a dieselů o objemu 1,2 a 1,4 litru. Výroba tohoto modelu však nikdy nedosáhla cílové úrovně a nakonec byl stažen z výroby před plánovaným koncem cyklu.

Seat Exeo

Tento model byl dalším pokusem zachránit Seat před kolapsem. Exeo bylo ve skutečnosti Audi A4 B7. Ani luxus pod krytím Seatu však nepřinesl očekávaný úspěch na trhu a nakonec byl vůz stažen z výroby.

SsangYong Rodius

Jedná se o jednu z největších automobilových ošklivostí. Na evropských trzích nikdy nedosáhl očekávaných prodejních výsledků, ale rozhodně se zapsal do historie svým nejkontroverznějším designem exteriéru.

Volvo C30

Volvo pravděpodobně očekávalo masový prodej tohoto modelu. Trh však dal přednost větším modelům švédské značky s tradičnějšími tvary karoserie. V roce 2007 se prodalo rekordních 46 726 kusů, ale v posledním roce výroby se prodalo pouze 5 628 kusů, aby se nakonec tento model, který nebyl ziskový, stáhl z výroby.

Renault Avantime

Jedná se o mimořádně elitní model značky Renault, kterého bylo v letech 2001-2003 vyrobeno pouze 8 557 kusů. Několik z nich lze stále potkat na polských silnicích, kde na ně stále s obdivem hledíme. Krásný futuristický design však nenašel na trhu uznání a model rychle odešel do historie.

Škoda Fabia Sedan

Mělo jít o rodinný model s prostorným zavazadlovým prostorem. Trh však dal přednost hatchbacku a kombi. Sedan se vyráběl pouze v první generaci modelu Fabia, další generace již tuto karosářskou verzi nedostaly.

Renault Vel Satis

Mělo jít o reprezentativní a luxusní limuzínu, která se však nesetkala s očekávaným zájmem trhu. Za 8 let bylo vyrobeno 62 201 kusů, což podle výrobce nelze považovat za velký úspěch.

Zdroj: Wikipedia