Největší náklaďák světa bude mít spotřebu 0 litrů nafty na 100 kilometrů! Jak je to možné?
Jihoafrická těžební společnost Anglo American nedávno představila největší důlní tahač na vodíkový pohon na světě.
Zatímco Toyota dokazuje, že vodík lze využít v nejmenších dálkově ovládaných autíčkách pro spotřebitele budoucnosti, Anglo American využívá vodíkovou technologii pro průmyslové aplikace v gigantickém měřítku, píše web Slash Gear.
Seznamte se s hybridním nákladním vozem nuGen 2 MW na vodíkové baterie
Kolosální 2 MW vodíkově-bateriový hybridní nákladní automobil společnosti Anglo American je produktem řešení nuGen Zero Emissions Haulage Solution (ZEHS), které je součástí iniciativy společnosti Anglo American pro udržitelnou těžbu FutureSmartMining. „Těžební průmysl hraje významnou roli při dekarbonizaci světa, a to jak díky naší vlastní emisní stopě, tak díky kovům a minerálům, které produkujeme a které jsou pro nízkouhlíkové energetické a dopravní systémy klíčové,“ uvedl Duncan Wandblad, generální ředitel společnosti Anglo American.
Ve spolupráci s dalšími technologickými společnostmi, jako jsou ENGIE, First Mode, Ballard a NPROXX, společnost Anglo American namontovala do důlního tahače poháněného naftou hybridní baterii a vodíkový palivový článek o výkonu 2 megawatty. Palivový článek poskytuje polovinu energie při pohonu nákladního vozidla, zatímco druhá polovina pochází z masivního bateriového bloku, který získává elektřinu z brzdění.
Podle společnosti Anglo American je pro vozidla s vodíkovými palivovými články typické, že se vodíkové palivo mísí s kyslíkem a vytváří chemickou reakci, při níž se jako katalyzátor používá platina. Reakce produkuje elektřinu, která napájí motory a roztáčí kola, přičemž jedinou emisí je vodní pára.
Těžební vůz nuGen má nosnost 290 tun. Má také baterii o kapacitě 1,2 MWh. Palivové články a baterie vozíku nuGen generují výkon 800 kW. Pokud si to spočítáte, nákladní vozidlo má baterii o kapacitě 1 200 kWh, což odpovídá přibližně 15 bateriím Hyundai Ioniq 5, což je hodně. Ale na druhou stranu, k pohybu vozidla, které váží více než 7 000 kg, potřebujete tuny energie.
Vůz nuGen je také soběstačný. Součástí projektu je plně integrovaná zelená vodíková čerpací stanice a společnost bude také na místě vyrábět zelený vodík pomocí největšího elektrolyzéru a solárních panelů v Africe. Podle společnosti Anglo American se nákladní vozidlo nuGen brzy připojí k provozu firmy v povrchových dolech na platinu. Společnost plánuje nahradit svůj vozový park důlních vozíků s dieselovým pohonem vodíkovými vozíky nuGen ve snaze eliminovat obrovskou část emisí z dieselových motorů, které jsou spojeny s pracovišti. Společnost Anglo American dodává, že její současná flotila 40 důlních vozů s dieselovými motory dokáže ročně vypít až milion litrů nafty.
„V průběhu několika příštích let předpokládáme přestavbu nebo nahrazení našeho současného vozového parku nákladních automobilů s naftovým pohonem tímto bezemisním systémem přepravy s pohonem na ekologický vodík,“ dodal Wandblad. „Pokud bude tento pilotní projekt úspěšný, mohli bychom zavedením této technologie do celého našeho globálního vozového parku odstranit až 80 % emisí z naftových dolů.“
Zdroj: slashgear.com