Největší automobilové krádeže v historii: V Praze měla řádit skupina, která za tři hodiny rozebrala celé auto
Představte si scénu jako z filmu. Z rušné pražské ulice zmizí vaše auto. Než si vůbec všimnete, že je pryč, už neexistuje. V tajné dílně na okraji města ho efektivní gang rozebral do posledního šroubku.
Celá operace – od krádeže po kompletní demontáž – trvala pouhé tři hodiny. Toto není fikce, ale popis legendárního gangu, který před lety v Praze skutečně řádil. Jejich cíl nebyl auto prodat, což je riskantní kvůli identifikačnímu číslu (VIN). Cílem bylo auto co nejrychleji zničit a proměnit ho na hromadu anonymních a snadno prodejných náhradních dílů. Nepřekonávali jen zámky, ale i samotný čas.
Jak se kradou moderní auta?
Doba, kdy zloději startovali auta „na drátky“, je pryč. Dnes je krádež tichá, rychlá a digitální. Nejběžnější metodou u bezklíčových aut je takzvaný „Relay Attack“.
Zloději pracují ve dvou. První se se zesilovačem přiblíží k vašemu domu a zachytí signál klíče, který máte třeba v předsíni. Tento signál pošle svému parťákovi, který stojí u vašeho auta. Vůz si myslí, že klíč je hned u něj, odemkne se a umožní nastartování. Celé to trvá méně než minutu.

Ještě drsnější metodou je takzvaná „CAN Injection“, které se přezdívá „hacknutí přes světlomet“. Zloději se nemusí ani přiblížit k vašemu klíči. Místo toho se přes podběh kola napíchnou na kabeláž vedoucí ke světlometu a připojí se přímo na „nervový systém“ auta – na sběrnici CAN. Do ní pak pošlou falešné příkazy, jako „odemkni se“ a „vypni imobilizér“.
Auto je poslechne, protože si myslí, že příkazy jsou pravé. Hackingové zařízení je přitom často maskované jako obyčejný přenosný reproduktor, aby nevzbudilo podezření.
Krádeže mají dvě tváře
Drtivá většina krádeží sleduje model pražského gangu: zničit identitu a prodat díly. Existuje ale i úplně jiný svět. Svět, kde cílem není identitu zničit, ale naopak ji za každou cenu zachovat. Nejlepším příkladem je zmizení nejslavnějšího filmového auta všech dob, a to originálního Astonu Martin DB5 Jamese Bonda z filmu Goldfinger.
V roce 1997 byl tento vůz, vybavený kulomety a vystřelovacím sedadlem, ukraden ze střeženého hangáru na Floridě. Zloději ho prostě odtáhli a auto zmizelo beze stopy. Nebylo rozebráno. Bylo pečlivě ukryto. Následovalo pětadvacet let plných slepých uliček a planých nadějí. Světoznámý Aston Martin jako by se propadl do země.
Teprve nedávno se však specialistům na hledání ukradených cenností podařilo auto vypátrat v utajené soukromé sbírce kdesi na Blízkém východě. S jeho znovuobjevením se hodnota vyšplhala do astronomických výšin – dnes se mluví o částce přesahující 25 milionů dolarů. Zatímco u škodovky byla její identita (VIN) přítěží, u Astonu Martin byla jediným zdrojem jeho obrovské hodnoty.
Globální dálnice pro kradená auta
Lokální krádež v Praze je často jen začátkem dlouhé cesty. Česká republika je bohužel nechvalně proslulá jako klíčová tranzitní a „servisní“ země pro celou Evropu. Auta ukradená v Německu nebo Francii se často dovážejí k nám, kde jim gangy vytvoří novou, falešnou identitu, a poté pokračují dál na východ nebo jsou prodána na místním trhu. Padělatelé používají kvalitní falešné doklady, mění VIN kódy, nebo dokonce „přesazují“ identitu z legálně koupeného, ale totálně havarovaného vozu na kradený.

Podobné trasy fungují po celém světě. Jedna z hlavních vede z východního pobřeží USA do západní Afriky, kam v přepravních kontejnerech míří ukradené luxusní vozy. Další tepnou je pozemní cesta do Mexika, kde si robustní SUV a pick-upy často objednávají drogové kartely pro své operace. Je to globální byznys řízený organizovanými skupinami, které fungují jako nadnárodní korporace.
Jak se bránit v nekonečném souboji?
Tento souboj mezi výrobci aut a zloději nikdy nekončí. Spoléhat se jen na tovární zabezpečení dnes nestačí. Obrana vyžaduje kombinaci starých i nových triků.
Základem je samozřejmě parkovat na bezpečných místech. Proti moderním digitálním útokům je ale klíčové ukládat bezklíčový ovladač do speciálního pouzdra (Faradayovy klece), které blokuje jeho signál.
Starý dobrý mechanický zámek volantu může také odradit, protože znamená práci navíc. Nejúčinnější obranou proti sofistikovaným útokům je pak kvalitní dodatečný imobilizér, který je nezávislý na klíči a vyžaduje pro nastartování zadání unikátního PIN kódu pomocí tlačítek v autě.
Zdroje: novinky.cz, driving.ca, policiecr